خراسان

دادگستری خراسان رضوی با مشکل جدی منابع انسانی روبه‌رو است

علی مظفری

رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی گفت: دادگستری خراسان رضوی با مشکل جدی منابع انسانی روبه‌رو است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام علی مظفری ظهر امروز در چهارمین همایش سراسری فرماندهان بسیج قوه قضائیه که در هتل میلاد مشهد برگزار شد با بیان اینکه و حضور بسیجیان عزیز در قوه قضائیه سبب برکت این جلسات و تقویت روحیه دستگاه قضایی می‌شود اظهار داشت: به یک معنا ما در دستگاه قضا غیربسیجی نداریم و همه اعضای دستگاه قضائی به سبب مسئولیتی که به آنها سپرده شده است بسیجی هستند اما در این میان عده‌ای هستند که از همت و شرایط ویژه‌ای برخوردار هستند. 

وی افزود: دستگاه قضائی همواره برخورد جدی در مبارزه با فساد و انحرافات انجام داده و در این مسیر همه مستحضر هستید که چه اتهاماتی علیه این قوه و شخص ریاست قوه قضائیه وارد شد که امری طبیعی است. 

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) در خطبه ۵۶ خود در نهج البلاغه شرایط مبارزه در صدر اسلام را  به‌خوبی بیان می‌کنند و می‌فرمایند که “در صدر اسلام وضعیت به‌گونه‌ای بود که ما با پدران و اقوام خود در جنگ قرار می‌گرفتیم و این سخت‌ترین نوع جنگ است که نتیجه آن افزایش ایمان بود و وقتی خداوند صداقت و پافشاری ما در سنگر مبارزه را دید به دشمن ما خواری و ذلت و به ما عزت و یاری رساند” لذا این یک وعده همیشگی است.

مظفری با بیان اینکه قوه قضائیه پس از نظام مقدس جمهوری اسلامی در همه عرصه‌ها در مبارزه با فساد سربلند و پیشرو بوده گفت: خداوند استقامت ما را می‌بیند که قوه قضائیه بدون هیچ واهمه و دغدغه‌ای صرفاً پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری و آرمان‌های انقلاب دنبال می‌کند و طبیعتاٌ باید شائباتی که علیه دستگاه قضا مطرح می‌شود را نیز به جان بخریم.

 وی افزود: انصافاً فکر نمی‌کنم در هیچ ارگان و سازمانی منابع انسانی فرهیخته‌تر و با تقواتر از دستگاه قضائی وجود داشته باشد و این مجموعه با تحمل مشقات در پیشبرد اهداف نظام پیشقدم و استوار هستند البته شاید این تنها کافی نباشد و مقدمات دیگری لازم است.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از این مقدمات، همیاری و همکاری سایر مدیران در دیگر ارگان‌ها است‌، گفت: یکی از مشکلات ما در جامعه این است که مدیران در ارگان‌ها یا به وظایف خود آشنا نیستند یا انگیزه مناسب و کافی ندارند و به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کنند زیرا اگر مدیران سایر ارگان‌ها به نحو احسن به وظایف خود عمل کنند ورودی ما در دستگاه قضا بسیار کم می‌شود. 

مظفری تصریح کرد:  ما در استان خود در جلساتی که با مدیران ادارات و سازمان‌های متعدد داشتیم هشدار دادیم که اگر در پایان سال معلوم شود به دلیل سهل‌انگاری مدیری پرونده‌های بسیاری از اداره متبوع او به قوه قضائیه آمده با وی به عنوان یک فرد خاطی برخورد می‌شود که تاثیر به‌سزایی داشته است.  

وی با اشاره به اینکه برخی مدیران یا خواب هستند یا خود را به خواب می‌زنند، گفت: وظیفه ما حل‌ و فصل اختلافات مردم است اما بخش اعظم پرونده‌‌های ورودی ما مربوط به ادارات دولتی است که جزئی از ارکان حاکمیت هستند. 

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به مشکلات فقدان قانون درست تصریح کرد: چرا در تصویب قوانین دقت نمی‌کنند؟ قوانین یا موقتی هستند یا اگر اجرایی می‌شود ابهامات و ایرادات بسیاری دارد برای مثال فردای روزی که قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر اجرایی شد دادگاه انقلاب خراسان رضوی ۸ ایراد و ابهام بر ماده واحده این قانون مطرح کرد بنابراین تا قانون خوب نباشد ابزار مناسب دست ما نیست و دست و پای ما بسته می‌شود. 

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه بدبینی‌ها و نگرانی‌های مردم نصیب قوه قضائیه می‌شود اما وضع قانون در دست مجلس است گفت: مردم ما مشکلات اقتصادی را تحمل می‌کنند اما بی‌عدالتی و نارضایتی از باب ناامنی را تحمل نمی‌کنند و این برای نظام می‌تواند خطرآفرین است بنابراین قانون مناسب باید تصویب شود زیرا قاضی ما نمی‌تواند خارج از قانون حکمی صادر کند و چنین حکمی خلاف شرع است و اگر بخواهد در چارچوب قانون عدالت را اجرا کند قانون دست و پایش را بسته است. 

مظفری ادامه داد: ما در دادگستری با مشکلات منابع انسانی جدی روبه‌رو هستیم البته توانستیم نیروی قاضی جذب کنیم اما هر قاضی به دو نفر کارمند احتیاج دارد اما قانون به ما اجازه استخدام حتی یک کارمند هم نمی‌دهد.

وی افزود: اگر سختی‌های دیگر نیز بر ما تحمیل کنند ما در مبارزه با فساد از مسیر  خود عقب نمی‌نشینیم و روسیاهی برای کسانی باقی می‌ماند که می‌خواستند از داخل و خارج مانع حرکت مبارک قوه قضائیه شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 20 =

دکمه بازگشت به بالا