مشهد

دانشگاه فردوسی؛ رابط علمی ایران و هند

 index
 
خراسان:با تصمیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بر اساس تفاهم نامه امضا شده بین نمایندگان دانشگاه های برتر ایران و هند، دانشگاه فردوسی مشهد به نمایندگی از وزارت علوم ایران، مسئولیت پیگیری تعریف و اجرایی شدن پروژه های علمی بین دو کشور را عهده دار شد. 
تفاهم نامه تعریف ۱۰ طرح تحقیقاتی مشترک
دکتر «سید هادی ابراهیمی» مسئول دبیرخانه هماهنگی ملی همکاری های علمی ایران و هند در گفت وگو با «خراسان رضوی» درباره جزئیات این تفاهم نامه اظهار کرد: ماه گذشته جلسه مشترکی بین نمایندگان دو کشور به ریاست رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در محل وزارت علوم و با حضور سفیر هندوستان در ایران برگزار و تفاهم نامه همکاری برای سال  ۲۰۱۷  میلادی امضا شد و پیگیری مفاد این تفاهم نامه آغاز شده است.
ابراهیمی در ادامه به جزئیات این تفاهم نامه اشاره کرد و گفت: طرح های پژوهشی مشترک در سه ماهه اول سال میلادی جدید از سوی موسسات و دانشگاه های دو کشور تعریف و گردآوری می شود و بعد از آن در کمیته مشترکی، از بین طرح های رسیده ۱۰ طرح پژوهشی برای حمایت انتخاب خواهد شد. وی  تحقق اجرای طرح های پژوهشی را انتخاب محقق و موضوع مشترک از طرف دو کشور عنوان کرد و افزود:  پیش نیاز اجرای طرح های پژوهشی این است که برای هر طرحی یک موضوع مشترک و یک محقق از طرفین انتخاب شود.مسئول دبیرخانه هماهنگی همکاری های علمی ایران و هند تصریح کرد: بر اساس این تفاهم نامه ۱۰ طرح تحقیقاتی مشترک در سال ۲۰۱۷ بین دو کشور تعریف می شود و طرف ایرانی و هندی هر کدام برای هر یک از این طرح ها ۵ هزار دلار سرمایه گذاری می کنند و در مجموع از این ۱۰ طرح تحقیقاتی از جانب دو کشور ۱۰۰ هزار دلار حمایت خواهد شد. فناوری اطلاعات، علوم و فناوری زیستی، انرژی های تجدید پذیر، مدیریت منابع آب، علوم و فناوری مواد، علوم و فناوری هوا فضا از جمله محورها و زمینه های مشترک بین دانشگاه های دو کشور برای تعریف پروژه ها خواهد بود.
هم اندیشی درباره فعالیت شرکت های دانش بنیان
ابراهیمی به دیگر زمینه های همکاری مشترک بین دانشگاه های ایران و هند نیز اشاره کرد و گفت: مقرر شد رفت وآمد دانشجویان و استادان و همچنین تبادل دانشجو بین دانشگاه های دو کشور تسهیل شود؛ ضمن اینکه طرف هندی متعهد شد دو دوره آموزشی را در کشور هندوستان برای دانشمندان ایرانی در موضوعات درخواستی برگزار کند. وی درباره همکاری های دو کشور در زمینه طرح های شرکت های دانش بنیان نیز گفت: طرف هندی در زمینه طرح های مشترک شرکت های دانش بنیان برای تبادل نظر و انتقال تجربیات اعلام آمادگی کرده و قرار است دو نشست یکی در ایران و یکی در کشور هند در این زمینه برگزار شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + پنج =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا