ورزش

داورزنی به جای محروم کردن راهکار بدهد/ دوست نداریم مقابل اسرائیل به میدان برویم

غزال تیزپای آسیا معتقد است داورزنی و سایر مسئولان به جای محروم کردن حاج‌صفی و شجاعی باید راهکاری برای حل این مشکل بیابند. 
خداداد عزیزی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایسنا- منطقه خراسان، در رابطه با احتمال تعلیق فوتبال ایران به واسطه صحبت‌های داورزنی، معاون وزیر ورزش اظهار کرد: همواره این بحث بوده که تیم‌ها و ورزشکاران ایرانی در برابر تیم‌های اسرائیلی به میدان نروند. چه در کشتی چه در جودو و در سایر رشته‌های ورزشی، اما در فوتبال خاطرم هست که چندین سال قبل، مهرداد میناوند در لباس اشتورم‌گراتس اتریش به مصاف هاپوئل رژیم صهیونیستی رفت. 
وی تصریح کرد: کسانیکه معتقدند مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی نباید مقابل تیم رژیم اشغالگر قدس بازی می‌کردند درست می‌گویند، تمامی ورزشکاران ما در رشته‌های مختلف در برابر رژیم صهیونیستی قرار نگرفته‌اند، زیرا ما می‌گوییم که رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم و در برابر نمایندگان آن به میدان نمی‌رویم. این حرف منطقی است، مسعود شجاعی و حاج‌صفی هم از این قاعده مستنثی نیستند، اما چه باید می‌کردند؟ اگر شجاعی نسبت به ارزش‌ها بی‌تفاوت بود که در دور رفت هم به اسراییل می‌رفت و برای تیم پانینیوس بازی می‌کرد. بازیکن اما آنقدر دلش برای خاکش می‌تپد که در بازی رفت تمام تلاشش را کرده که به میدان نرود و اتفاقا موفق هم شده‌است.
وی افزود: به نظرم سیاست هیچ جایگاهی در ورزش ندارد، نباید ورزش را سیاسی کنیم. اینکه صحبت‌هایی در این خصوص مطرح شود اشتباه است. اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران، کشور اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و ما با اسرائیل مشکل داریم، یک آیتم کاملا مجزاست. اگر می‌خواهیم این موضوع حل شود و دچار چنین مشکلاتی نشویم، باید خیلی واضح این مساله را در فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و در سایر فدراسیون‌های جهانی رشته‌های مختلف اعلام کنیم. نباید بازیکن را در دوراهی بگذاریم.
خداداد عزیزی با انتقاد از شرایط حاکم بر ورزش کشور گفت: داورزنی یا سایر آقایان به جای اینکه این دو ملی‌پوش را محروم کنند، یک برنامه مشخص برای حل این مشکل ارائه کنند. حاج‌صفی و شجاعی با تیمی اروپایی قرارداد دارند، از یک طرف فشار باشگاه را باید تحمل کنند و از سوی دیگر با مسائل این چنینی روبه‌رو می‌شوند. 
وی تاکید کرد: اسراییل را هیچیک از ما ایرانی‌ها به رسمیت نمی‌شناسیم ولی بالاخره اسراییل در دنیای ورزش است، این را که نمی‌توانیم کتمان کنیم که این کشور در مسابقات جهانی و المپیک حضور می‌یابد. همواره بازیکنان ما در مقابل نمایندگان اسراییل حاضر نمی‌شوند، آن یک بازیکن است اما وقتی شما بازیکن تیمی اروپایی هستی و قرارداد بستی، اگر تمرد کنی قطعا محروم می‌شوی. 
وی با اشاره به اینکه احسان حاج‌صفی و مسعود شجاعی همواره سرباز تیم ملی و کشورشان بوده‌اند، خاطرنشان کرد: شجاعی را خیلی خوب می‌شناسم، خدمات این بازیکن به فوتبال ایران آنقدر زیاد بوده که قابل کتمان نیست. وقتی مسعود شجاعی از سوی باشگاهش تحت فشار قرار می‌گیرد کاری از دستش برنمی‌آید زیرا با این باشگاه قرارداد بسته‌است. فدراسیون فوتبال ایران و وزارت ورزش و جوانان باید یک نامه به باشگاه پانینیوس می‌زدند و اعلام می‌کردند که به واسطه مشکلات موجود، بازیکنان ایرانی نباید در مقابل تیم اسراییلی به میدان بروند، نه اینکه دو بازیکن را وسط بیاندازیم و توقع داشته‌باشیم خودشان مساله را حل کنند!
وی افزود: بازیکن که نمی‌تواند خودش را با باشگاهش درگیر کند. باشگاه با بازیکن قرارداد بسته و به بازیکن حقوق می‌دهد که برایش بازی کند. اگر قرار باشد که پول پرداخت شود، بازیکن هم بازی نکند و در نهایت تیم از تورنمنت حذف شود، چه توجیهی می‌توان داشت؟
خداداد عزیزی در خصوص صحبت‌های مهدی مهدوی‌کیا تاکید کرد:مهدوی‌کیا کاملا فوتبالی و ورزشی صحبت می‌کند. مهدی بازیکنی بااخلاق است و مثل کف دستم وی را می‌شناسم. فوتبال ورای تمامی این مسائل است، همه می‌دانیم که کوچک‌ترین دخالت سیاسیون در فوتبال، موجب واکنش فیفا می‌شود. فدراسیون فوتبال، از ساکت تا تاج، ماشالله همه کار که می‌کنند، این یک نامه را هم به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا بزنند و اعلام کنند بازیکنان ایرانی که لژیونر هستند به خاطر مشکلاتی که با اسراییل داریم، نمی‌توانند در مقابل این تیم و نمایندگان آن به میدان بروند.
وی افزود: مگر عربستان سعودی در ماجرای هم‌گروهی تیم‌های عربستانی و ایرانی در جام باشگاه‌های آسیا چه کرد؟ پس رییس فدراسیون ایران هم می‌تواند نامه به فیفا و AFC بزند و بگوید به خاطر مسائل سیاسی بازیکنان ما نمی‌توانند مقابل اسراییل به میدان بروند. اجازه بدهید فیفا این کار را انجام دهد، فیفا را مشاوران‌تان قانع کنند. اگر هم نشد به دنبال راهکار دیگری بروند.
خداداد با اشاره به اینکه اگر فردا بازیکنی ایرانی راهی رم یا منچستریونایتد شد، آنوقت تکلیف چیست؟ ادامه داد: وقتی بازیکن ایرانی به تیمی بزرگ‌تر برود، آن موقع دیگر نمی‌‎توان شرایط را به این شکل جمع کرد. اگر بازیکن ایرانی راهی منچستریونایتد شد و تیمش در تورنمنتی حریف مکابی رژیم صهیونیستی شد تکلیف چیست؟ آقایانی که راجع به همه چیز قضاوت می‌کنند و برای هر چیزی قانون تصویب می‌کنند، خب برای این برهه هم فکری کنند.
وی افزود: کاملا قضیه شجاعی را درک می‌کنم و می‌دانم که این دو بازیکن ایرانی در این بازه بین بازی رفت و برگشت دو تیم یونانی و اسراییلی، سخت‌ترین روزها را گذرانده‌اند. از سویی باشگاه یونانی فشار زیادی به وی آورده و از سوی دیگر از ایران خبر می‌رسیده که اگر بازی کنید محروم می‌شوید. آقای داورزنی! شما که مسعود شجاعی و حاج‌صفی را محروم می‌کنید خب راهکار بدهید!؟
خداداد تاکید کرد: باید به فیفا توضیح دهیم که با وجود اینکه فوتبال سیاسی نیست، اما اگر بازیکنی مقابل تیم اسراییلی بازی کند، دچار مشکل می‌شود. 
غزال تیزپای آسیا در خصوص صحبت‌های علی‌پور، رییس کمیته صیانت فدراسیون فوتبال مبنی بر اینکه اگر شجاعی و حاج‌صفی به مصاف نماینده اسرائیل نمی‌رفتند ۸۰۰ میلیون پاداش می‌گرفتند، تصریح کرد: به جای این حرف‌های بی‌پایه یک راهکار پیدا کنید. این همه آدم نشسته‌اید، ادعا هم دارید. چطور نمی‌توانید یک راهکار پیدا کنید؟ والله هیچیک از ما ایرانیان نمی‌‎خواهیم که مقابل اسراییل بازی کنیم. ما ایرانیان مسلمان همانطور که شما نگران مردم مسلمان فلسطین هستید، نگران مردم مسلمان سومالی هم هستیم. ما هم مسلمانیم، ما هم به اندازه شما دل داریم و اشک‌مان می‌ریزد وقتی می‌بینیم بی‌گناهی کشته‌شده‌است. هیچ فرقی هم ندارد کجای دنیا باشد.
وی افزود: اینکه بگوییم ۸۰۰ میلیون می‌دادیم، قبول این قسمت را خوب آمدید اما از کجا می‌آوردید؟ هیچ قانون و قاعده‌ای در ورزش‌مان نداریم. یک‌دفعه معاون وزیر محروم می‌کند، وزیر باز ورود می‌کند و می‌بخشد تا سوژه کل دنیا بشویم. چرا کاری می‌کنید که این همه نظر و بازخورد منفی از مردم بگیرید؟ مگر همیشه نمی‌گویید مردم ایران، خب نظرسنجی کنید از همین مردم ایران که آیا حاج‌صفی و شجاعی باید محروم شوند یا نه؟ 
وی افزود: مگر در اسلام تقیه را نداریم؟ شاید حاج‌صفی و شجاعی تقیه کرده‌باشند، از کجا می‌دانید که در باشگاه‌شان چه شرایطی داشته‌اند؟ من قسم قرآن می‌خورم که نسل قدیم فوتبالیست‌های ایرانی سالم هستند. یک بار هم به شخصه لب به الکل نزدم و نمی‌زنم با اینکه شاید در تیم‌های خارجی که بودم تحت فشار هم قرار می‌گرفتم و به خاطر اعتقاداتم اذیتم هم می‌کردند اما از آن برنگشتم. 
خدادا د با بیان خاطره‌ای از روزهای حضور در باشگاه کلن گفت: سه سال در کلن حضور داشتم، بعضی مواقع برای اینکه وقت نماز نگذرد، مجبور بودم در رختکن نمازم را بخوانم. یک سال اول مسخره‌ام می‌کردند، آنهایی که من را می‌‌شناسند، می‌دانند که من به دنبال ریا و تبلیغ نیستم ولی اعتقادات من این بوده و هست. من ایرانی و مسلمانم و به آن افتخار می‌کنم. پدرم به من یاد داد که هرجا هستی، از آلمان تا ایران نمازم را بخوانم. تقیه هم بلد نیستم.
وی افزود: در باشگاه النصر، وسط سنی‌ها دست باز نماز می‌خواندم، احترام متقابلی نسبت به هم داشتیم، در آمریکا هم وسط آنها می‌خواندم. به این موضوع هم افتخار می‌کنم.
عزیزی با دفاع از مسعود شجاعی گفت: مطمئنم که نظر مسعود شجاعی و حاج‌صفی هم در مورد اسراییل مثل همه ماست. 
عزیزی با اشاره به روزهایی که تیم ملی کشورمان در مقدماتی جهانی ۹۸ فرانسه رقابت می‌کرد، گفت: پیش از دیدار با قطر در تهران مصدوم بودم، مایلی‌کهن به من استراحت داد تا مصدومیتم تشدید نشود. هفته پس از بازی با قطر هم به واسطه اینکه گروه ما ۵ تیمی بود، استراحت داشتیم. با این تفاسیر از مایلی‌کهن اجازه گرفتم تا به کلن بروم و پایم را مداوا کنم زیرا در آن زمان در ایران چیزی به نام آسیب‌شناسی ورزشی وجود نداشت. ناگهان می‌دیدید که متخصص مغز و اعصاب به عنوان پزشک تیم ملی منصوب می‌شد!
وی افزود: در آلمان و در کلینیک کلن به هر شکلی بود درمان شدم. شنبه برای کلن به میدان رفتم، سه‌شنبه کلن بازی داشت و جمعه هم ایران در تهران پذیرای تیم ملی چین بود. مدیر باشگاه کلن علاقه زیادی به من داشت و از من خواست حالا که پای مصدومت را در کلینیک کلن درمان کرده‌ای روز سه‌شنبه هم با توجه به اینکه دربی حساسی را در پیش داریم بازی کن و پس از آن هرطور شده تا چهارشنبه صبح تو را به تهران می‌فرستیم.
خداداد افزود: به مصطفوی زنگ زدم و ماجرا را گفتم، گفت باید از مایلی‌کهن بپرسی. به مایلی گفتم و مخالفت کرد. حتی آن زمان اعلام کرد که اگر سه‌شنبه سر تمرین تیم ملی نباشی از لیست خط می‌خوری. از سوی دیگر مدیرباشگاه کلن گفت به تو نیاز داریم و در نهایت ماجرا به اینجا رسید که قرار شد دو طرف به آنچه که فیفا بگوید احترام بگذارند و هرچه فیفا حکم کند اجرا شود. فیفا حق را به باشگاه کلن داد زیرا فدراسیون باید ۱۴ روز قبل از برگزاری دیدار درخواستش را مطرح می‌کرد.
عزیزی تصریح کرد: با این حال با توجه به رابطه خوبی که با مدیر کلن داشتم وی اجازه داد که به ایران برگردم تا در تیم ملی برایم مشکلی به وجود نیاید. هدفم از بیان این خاطره این است که بگویم همواره مدیر یک باشگاه همراهی اینچنینی با بازیکنش نمی‌کند. مدیری که تیمش نتایج خوبی نگرفته و زیر تیغ انتقاد است قطعا به موفقیت تیمش فکر می‌کند.
وی افزود: اگر باشگاه بازیکن را تهدید کند که اگر بازی نکنی از تو شکایت می‌کنیم و محرومت می‌کنیم، بازیکن چه راهی پیش پایش می‌ماند؟ 
خداداد با انتقاد از توهین به مهدی مهدوی‌کیا گفت: آنهایی که نظر می‌دهند خودشان در این شرایط نبوده‌اند. این مسائل هیچ ربطی به پول ندارد. با هرگونه رفتار نسنجیده در این رابطه فیفا ما را محروم می‌کند و آنگاه زحمت کسانیکه تیم ملی را به جام جهانی رسانده‌اند به باد می‌رود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =

دکمه بازگشت به بالا