مشهد

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی خبر داد؛

114458

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی گفت: موسسه مالی و اعتباری آرمان و زیرمجموعه‌های آن تحت نظارت بانک مرکزی هستند.

علی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ‌خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان- با اشاره به اینکه موسسات مالی و اعتباری آرمان و زیرمجموعه‌های آن دارای مجوز فعالیت هستند، اظهار کرد: بانک مرکزی فرصتی به این موسسات داده تا به تعهدات خود عمل کنند. در حال حاضر این موسسات با نام «در شرف تاسیس» یا «موسسات دارای مجوز» به فعالیت می‌پردازند. باید سرمایه اولیه که به عنوان پشتیبان است نزد بانک مرکزی مسدود باشد که خوشبختانه موسسات آرمان و فرشتگان از این نظر مشکلی ندارند.

وی در خصوص تعهداتی که این موسسات موظف‌اند به آن‌ها عمل کنند، ادامه داد: بخشی از این تعهدات به صورت پرداخت وجه نقد است و مقداری نیز به صورت وثیقه ملکی است. املاکی که به عنوان پشتوانه و توان مالی موسسات هستند موسسات مکلف‌اند آن‌ها را ارائه دهند که تعیین می‌کند موسسه تبدیل به بانک شود و یا به صورت موسسه مالی و اعتباری بماند.

صادقی با بیان اینکه نظارت بانک مرکزی بعد از اتفاقاتی که برای برخی موسسات مالی افتاد به صورت دقیق‌تر ادامه خواهد یافت، افزود: نظارت بانک مرکزی بدین صورت بود که بررسی کند موسسات از نظر نرخ تابع نرخ‌های بانک مرکزی باشند و از طرف دیگر اجازه افزایش شعب را به آنان داده نمی‌شد و فقط فرصت داشتند که حساب‌هایشان را با معیارهای بانک مرکزی تطبیق دهند و منابع مالی خود را نزد بانک مرکزی به عنوان سپرده قرار دهند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی عنوان کرد: از این پس قطعا نظارت دقیق‌تر،‌درست‌تر و در چارچوب قانون ادامه خواهد بود چنانچه موسسات تخطی کنند همان طور که ثامن‌الحجج غیر مجاز شناخته و از نظر بانک مرکزی رد شده اعلام شد و مورد برخورد قرار گرفت با سایر موسسات متخلف نیز به همین صورت برخورد خواهد شد.

وی در خصوص نحوه تخلفات مرتکب شده موسسات یادآور شد: وقتی موسسه‌ای خارج از عرف به مردم سود بانکی بدهد و یا قصد گرفتن سود بیش از میزان تعریف شده را داشته باشد و تعهدات خود را به بانک مرکزی عملی نکنند غیر مجاز شناخته می‌شوند.

صادقی با تاکید بر اینکه در شرایط رکودی تخلف موسسات متخلف آشکار می‌شود، تصریح کرد: موسسات مالی در چند سال گذشته پول‌های مردم را می‌گرفتند و در فعالیت‌هایی مانند ساخت و ساز و یا هر عمل دیگری سرمایه‌گذاری می‌کردند که به دلیل اقتصاد بیمار کشور این فعالیت‌ها پر بازده و با رشد روزانه مواجه شدند که موجب علاقه سپرده‌گذاری مردم نیز بود اما در حال حاضر که دوره رکود است ساخت و سازها و سایر فعالیت‌ها به نتیجه نرسیده‌اند و این موسسات نتوانسته‌اند سرمایه‌گذاری‌ها را تبدیل به پول کنند و در نتیجه تعهداتشان عملی نشد و به مشکل برخوردند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی با اشاره به اینکه رکود باعث شفاف‌سازی این مسائل شد، بیان کرد: در این شرایط است که بانک‌های منظم و بزرگ جامعه مشخص می‌شوند و در جایگاه خود محکم باقی می‌مانند و موسسات خلاف‌کار یکی پس از دیگری حذف می‌شوند زیرا در دوره‌ای نامتعادل و دچار تورم رشد کرده بودند. اجرای برجام قطعا تاثیر مثبتی بر موسساتی که زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می‌کنند خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه مدیریت پدیده در حال واگذاری است، عنوان کرد: سعی بر این است تا با تصمیم دولت مدیریت پدیده به منظور نظارت بیشتر و دقیق‌تر تغییر کند و مدیریت به فردی واگذار شود که توان اداره پروژه و به اتمام رساندن آن را داشته و پاسخگوی سایر سهامداران باشد دولت نیز در اداره این پروژه همکاری خواهد کرد.

صادقی گفت: لازم به ذکر است که مدیر قبلی این پروژه نیز آدم توانمندی بوده است زیرا قادر بوده یک میلیون و 110 هزار متر مربع را مدیریت کند اما امروز به دلیل اینکه دولت قصد نظارت بیشتر بر این پروژه را دارد تصمیم بر تغییر مدیریت گرفته است تا بتواند شرایط را به نحوی که قانون‌مند باشد و تحت نظارت پیش ببرد.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌ها با اشاره به اینکه به زودی خبرهای خوشی در زمینه مراودات بانک‌های کشور با بانک‌های اروپایی به گوش مردم خواهد رسید، خاطرنشان کرد: بانک‌های دولتی و خصوصی در مسائلی از جمله واردات ماشین‌آلات برای کارخانه‌ها و یا صادرات مداخله خواهد کرد و موجب میشوند تا این امور به دور از دلالی، واسطه‌گری و پرداخت کارمزد زیاد به صرافی‌ها انجام شوند. همچنین بانک سپه که سال‌ها تحریم بود اکنون از تحریم خارج شده و شعب خارج از کشور خود را افتتاح کرده است و مراودات بسیاری خواهد داشت که سبب حمایت از تولید و صنعت را به همراه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + چهار =

دکمه بازگشت به بالا