مشهد

“درخواست تقسیم مشهد” شاید راه‌حل نهایی برطرف‌کردن مشکلات بودجه‌ای باشد

رحیم نوروزیان

فرماندار مشهد مقدس گفت: به واسطه این که شهرستان‌های جدا می‌توانند امکانات بیشتری به دست آوردند اگر مشکلات شهر مشهد حل نشود راه حل نهایی درخواست تقسیم مشهد است.

محمد‌رحیم نوروزیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس در حاشیه بازدید از دفتر نمایندگی این خبرگزاری در خراسان‌رضوی، با اشاره به عملکرد خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: واژه “تسنیم” دارای محتوای لغوی بسیار پرمعنایی است و این معنا بار مسئولیت این خبرگزاری را بیشتر می‌کند.

وی با ابراز خرسندی از این که تعدد رسانه‌ها و نشریات در نظام جمهوری اسلامی ایران فراوان است، عنوان کرد: هنوز هم می‌توانیم در حوزه رسانه‌های کشور رشد داشته باشیم.

فرماندار مشهد مقدس با بیان این‌که متاسفانه احزاب در ایران آن‌طور که باید و شاید در جامعه حضور ندارند، گفت: شرایط خاص کشور، عملکرد خود احزاب، عدم سنخیت و تطابق فرهنگی احزاب و کپی‌برداری از جوامع غربی از جمله دلایل این مسئله است. احزاب در کشور ما تنها در مقطع انتخابات حضور می‌یابند و بخش عمده‌ای از نقش آن‌ها را رسانه‌ها به دوش می‌کشند که علاوه بر افزایش حوزه کاری، ریسک رسانه‌ها بالا می‌رود. همچنین به‌دلیل این‌که رسانه مجبور به داشتن نگاه سیاسی در روند فوق می‌شود، بخشی از کارکرد خود را از دست می‌دهد.

نوروزیان اظهار داشت: این که احزاب ارگان داشته باشند اشکالی ندارد اما چون در کشور ما احزاب به شکل باید و شاید وجود ندارند معمولاً کار احزاب بر دوش رسانه‌ها می‌افتد و گاهی منجر به انتشار نگاه حزبی در رسانه‌ها می‌شود؛ در حالی که رسالت رسانه‌ها متفاوت از این جریان است. از طرف دیگر سطح سواد رسانه‌ای در کشور از سطوح اجرایی تا مردم عادی باید ارتقاء یابد تا منجر به مشکل و پیچیده‌شدن کار رسانه‌ها نشود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه فرهنگ شنیدن نظرهای گوناگون در جامعه وجود ندارد بیان کرد: مهم ترین پروژه‌های کشورهای دنیا به صورت تیمی و شنیدن نظرات موافق و مخالف انجام می‌شود.

باید فضای آزادتری در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد

فرماندار مشهد با اعلام این که نباید به شکل اسطوره‌ای به مسائل نگاه شود افزود: باید فضای وسیع‌تری در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد و راحت‌تر بتوانند مسائل را مطرح کنند، در حال حاضر پرداختن به برخی از مسائل در جامعه ریسک بالایی دارد و نباید این گونه باشد. هرچقدر حضور نشریات مکتوب و غیر مکتوب بیشتر باشد عدالت و آزادی تضمین شده‌تر و انحرافات کمتر است.

بسته پیشنهادی حاشیه شهر مشهد ۱۱۲۰ میلیارد تومان برآورد شد

نوروزیان در زمینه گفته‌های قبلی خود مبنی بر بودجه پایین شهر مشهد و تقسیم این شهر تصریح کرد: تقسیم بندی شهر مشهد دست ما نیست؛ منظور این بود که اگر نمی‌خواهیم هزینه‌ای بر دوش دولت بگذاریم توجه بیشتری به مشهد شود و تقسیم مشهد تبدیل به مطالبه عمومی خواهد شد.

وی ادامه داد: به واسطه این که شهرستان‌های جدا می‌توانند امکانات بیشتری به دست آوردند اگر مشکلات شهر مشهد حل نشود راه حل نهایی درخواست تقسیم مشهد است.

 فرماندار مشهد عنوان کرد: به صورت سالیانه از محل تملک و ماده ۱۸۰ برنامه پنجم حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در اختیار مشهد قرار می‌گیرد، این در حالی است که طبق بررسی‌های استانداری تنها برای ساماندهی حاشیه‌شهر ۱۱۲۰ میلیارد‌تومان بسته پیشنهادی برآورد شده است. تحقق این بودجه به راحتی امکان‌پذیر نیست اما بخشی از مشکلات با اصلاح روش‌ها و ساختارها صورت می‌گیرد.

نوروزیان با تصریح این موضوع که مشهد تنها برای مشهدی‌ها نیست گفت: مشهد شهری نه تنها برای مشهدی‌ها بلکه برای تمام ایران است. زیرساخت‌های این شهر فقط متعلق به مردم شهر نیست بلکه میزبان سالانه ۲۵ میلیون زائر از سراسر دنیا مصداقی بر این باور است.

راهکار جلوگیری از مهاجرت به حاشیه‌شهر

فرماندار شهرستان مشهد در بخش دیگری از سخنانش گفت: به طور قطعی می‌توانیم بگوییم مهاجرت به حاشیه شهر‌مشهد کاهش نیافته است.

نوروزیان با اشاره به این که نسبت به مبداء مهاجرت آگاهی داریم، بیان کرد: در بازدید کمیسیون امنیت ملی مجلس و استاندار خراسان‌رضوی از حاشیه شهر، نخستین راهکار برای جلوگیری از مهاجرت به حاشیه‌شهر، توجه به مبداء ارائه شد. مهاجرت به حاشیه‌شهر دلایل متعددی دارد و نمی‌توان تحلیل تک عاملی در این زمینه داشت.

وی تصریح کرد: برای حل مهاجرت به حاشیه شهر مشهد با پارادوکس مواجهیم؛ به این معنا که توجه و ارائه امکانات به حاشیه شهر عاملی برای ایجاد جذبه و مهاجرت به این مناطق است؛ بنابراین نیازمند دقت‌نظر بیشتری هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا