خراسان

در سبزوار نخستین پایگاه اورژانس‌ هوایی غرب خراسان رضوی به بهره‌‌برداری رسید


رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از افتتاح نخستین مرکز اورژانس هوایی غرب خراسان رضوی در سبزوار خبر داد.

خبرگزاری فارس: نخستین پایگاه اورژانس‌ هوایی غرب خراسان رضوی به بهره‌‌برداری رسید

 

به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار، علیرضا مسلم عصر امروز در این مراسم اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف پیش‌بینی شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه خدمات مطلوب در کوتاه‌ترین زمان به مصدومان است که گستردگی این منطقه و کمبود پایگاه‌های اورژانس سبب شد که به دنبال استقرار هرچه سریعتر اورژانس هوایی در این شهرستان باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با اشاره به وسیع بودن محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که شهرستان‌های خوشاب، داورزن، جوین، جغتای را شامل می‌شود، افزود: در بعضی نقاط به دلیل پراکندگی جمعیت بسیار زیاد و مطلوب نبودن راه‌های مواصلاتی امکان خدمت‌رسانی را به مصدومان و گروه‌های هدف در مناطق محروم با مشکلات بسیار زیادی مواجه کرده بود که قطعا با راه‌اندازی اورژانس هوایی بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه برای استقرار این پایگاه بالغ بر 500 میلیون تومان هزینه شده است، خاطرنشان کرد: این بالگرد اختصاصی با شعاع پروازی 45 کیلومتر در طول ساعات روز و مساعد بودن شرایط آب و هوایی محدوده شهرستان‌های سبزوار، خوشاب، داورزن، جوین، جغتای، سبزوار، نیشابور، بردسکن، جاجرم و اسفراین از خراسان شمالی در صورت نیاز امدادرسانی در بازه زمانی کمتر از 30 دقیقه طی می‌کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت انتقال، هر ماموریت این بالگرد معادل اعزام سه آمبولانس است، بیان کرد: هم اکنون بالغ بر 17 پایگاه اورژانس هوایی در سطح کشور مستقر شده است و اورژانس هوایی سبزوار نخستین پایگاهی است که در یکی از شهرستان‌های کشور مستقر شده است.

مسلم اجاره ماهانه این پایگاه امداد هوایی را بیش از 150 میلیون تومان عنوان کرد و ادامه داد: سالانه بیش از 20 میلیون زائر امام رضا(ع) از محور سبزوار- شاهرود عبور می‌کنند که با استقرار اورژانس هوایی سرعت امدادرسانی افرایش بسیار زیادی می‌یابد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی سبزوار نیز در این مراسم با بیان اینکه بالگردی برای اورژانس هوایی سبزوار در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: هزینه هر پرواز در اورژانس هوایی 12 میلیون تومان برآورد شده است که بخشی از این هزینه‌ها در راستای برنامه تحول نظام سلامت از طریق وزارت بهداشت، درمان و خدمات پزشکی تامین می‌شود.

علی شریفان با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلایل استقرار این پایگاه ارائه خدمات پزشکی به مناطق صعب‌العبور است، بیان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان سبزوار و جاده بین‌المللی تهران – مشهد که مسافران و زائران زیادی عبور می‌کنند، قطعا نقش اورژانس هوایی در این منطقه پر رنگ‌تر می‌شود.

وی مهم‌ترین استقرار اورژانس هوایی را کمبود آمبولانس و پایگاه امدادی جاده‌ای در این شهرستان عنوان کرد و یادآور شد: هم اکنون بالغ بر17 پایگاه اورژانس در سطح محورهای مواصلاتی در حال فعالیت است که امیدواریم پنج پایگاه امداد جاده در سطح محورهای مواصلاتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار تا پایان دوسال آینده احداث شود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه استقرار اورژانس هوایی از مهم‌ترین مطالبات خراسان رضوی بوده است، افزود: در سالیان گذشته  با پیگیری‌هایی مستمر طرح استقرار امداد هوایی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت و در سایه همدلی، همزبانی و وحدت سیاسی نمایندگان و مدیریت سیاسی شهرستان امکان استقرار اورژانس هوایی فراهم شده است.

وی یادآورشد: وجود کوه‌های صعب‌العبور و منطقه کویری در حوزه شهرستان سبزوار استقرار اورژانس هوایی در منطقه را ضروری کرده است و امیدواریم بتوانیم در آینده شاهد ارائه خدمات مطلوبی از سوی مسئولان و دولت به مردم در این منطقه باشیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا