ایران

دفاع روحانی از برجام و آینده اقتصادی کشور

 
 image_13950801592218

رئیس جمهور درگفت وگوی تلویزیونی خود با مردم که شب گذشته انجام شد، از عملکرد اقتصادی کشور و برجام دفاع کرد و با ابراز امیدواری نسبت به تداوم رشد اقتصادی کشور گفت: برای ایجاد اشتغال در کشور به سرمایه گذاری خارجی نیازمندیم. به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی مسئله اشتغال را مهم‌ترین مسئله کشور دانست و با تاکید بر اینکه آمار اشتغال در چند سال گذشته آمار نسبتا خوبی بوده است، اظهار کرد: اگر از سال ۸۵ تا ۹۰ به آمارها نگاه کنیم اشتغال خالص و ثابت ما یکنواخت است و حدود ۱۴ هزار شغل ثابت هر ساله ایجاد شده و در عین حال موضوع بیکاری نیز تراکم بیشتری یافته است و امروز کسانی که متولد دهه ۶۰ یا اوایل ۷۰ هستند نیاز به اشتغال دارند اما ما در دو سال گذشته آمار نسبتا خوبی برای اشتغال داشته‌ایم که به تدریج این آمار بهتر نیز شده است.وی افزود: امروز ۲۳ میلیون نفر از جمعیت ایران دارای شغل  هستند  و این میزان از ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در دو سال گذشته امروز به ۲۳ میلیون نفر رسیده است. البته هرساله نیز حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خواستار شغل هستند که این میزان از تابستان پارسال تا تابستان امسال را در بر می‌گیرد و این در شرایطی است که اشتغال زایی در مدت مشابه حدود ۷۰۰ هزار نفر بوده است و سال گذشته نیز این میزان در رقمی مشابه قرار داشته است.
تنها ۵ کشور این قدر شغل ایجاد کرده اند
روحانی ادامه داد: کشورهایی که در طول دهه گذشته به طور متوسط توانسته‌اند ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کنند تنها ۵ کشور بوده‌اند و آمار ۷۰۰ هزار شغل که در دو سال اخیر ایجاد شده است رقم بسیار بالایی است .
وی با بیان اینکه یکی از راه‌های ایجاد اشتغال‌ همان فضای مجازی است، گفت: سخت‌گیری‌ها را برای شبکه‌های اجتماعی باید کم کنیم مردم در  فضای مجازی می توانند شغل به وجود بیاورنددر سال گذشته ۱۰۰هزار شغل در ict به وجود آمده است.دلار حدود  ۶درصد درمقابل ارز های دیگر رشد داشته نرخ ارز متعادل خواهد شد. من به شرایط اقتصادی آینده کشور بسیار خوش‌بین هستم.
مردم مطمئن باشند قیمت ارز به سمت افزایش نخواهد بود.روحانی درباره اختلافات بین وزرای دولت، با تأکید بر این که اختلافی وجود ندارد، گفت: بین وزیران اختلاف کارشناسی وجود دارد، ولی مشکل هماهنگی و دعوایی وجود ندارد. رئیس جمهور با اشاره به قیمت نرخ ارز گفت: نرخ ارز حتما کاهش پیدا خواهد کرد. وی در پاسخ به سوالی درباره برجام گفت: تردیدی ندارم که برجام کار بزرگ و دستاورد ملت ایران بود.
 امروز هیچکس در دنیا نیست که بگوید ایران در این معامله شکست خورده است. علت عصبانیت اسرائیل این بود که ایران از لیست تهدیدهای جهانی خارج شده است. رئیس جمهور درباره اجرای برجام هم با تأکید بر این که طرف مقابل باید تعهدات خود را انجام دهد، افزود: آخرین بخش تعهدات ما در فردو همین دی ماه انجام خواهد شد.
برجام نبود امروز نفت ما به ۲۵۰ هزار بشکه می رسید
آثار برجام بعد از یکسال مشخص است اگر برجام نبود در سال ۹۵ صادرات ما به ۲۵۰هزار بشکه در روز کاهش میافت.برخی می گویند رشد اقتصادی ما مرهون  نفت است خب نفت ما مرهون  چه بوده .از همه مهم‌تر در برجام ایران‌هراسی را به شکست کشاندیم.علت عصبانیت اسراییل از توافق هسته‌ای هم همین بود. بعد از برجام توانستیم بسیاری از بدهکاری‌های قبل را پرداخت کنیم. ۱۱میلیون نفر زیر پوشش بیمه آمده‌اند.
اگر برجام نبود این‌ها هم نبود.امیدواریم تا پایان سال چند فروند  هواپیما وارد کشور شود، پول این هواپیما از نفت نیست، اجاره به شرط تملیک و ۱۸ ساله است، این یعنی اعتماد دنیابه ما.مردم ایران در سال ۴ میلیارد دلار پول خرید بلیت  هواپیما به شرکت های خارجی پرداخت می کنند. روحانی همچنین با اشاره به افزایش نقش ایران  با بیان این که دیپلماسی و ایستادگی دو روی یک سکه هستند،گفت: درقطعنامه شورای امنیت درباره سوریه به نقش مثبت ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه اشاره شد و این نشان دهنده وقوف دنیا به نقش ایران است.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به موضوعات فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و در پاسخ به سوالی درباره آسیب های اجتماعی مانند طلاق، گورخواب ها، اعتیاد و کودکان کار گفت: اولین ترمیم کابینه در دولت یازدهم نسبت به وزرای فرهنگی و اجتماعی خود بود. این نشان دهنده اهمیت این موضوعات است.
نباید اینقدر سخت‌گیری کنیم
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش، افزود: رهبر انقلاب در جلسه‌ای که در باب آسیب‌های اجتماعی داشتیم و ریاستش را به عهده داشتند، فرمودند که این جلسه ۲۰ سال دیر برگزار شد. به گزارش فارس روحانی تأکید کرد: اینقدر سر مسائل جزئی ایراد نگیریم.
حالا بعد از سال‌ها در یک شهری می‌خواهد کنسرتی برگزار شود و در نهایت می‌بینیم سر یک بهانه لغو می‌شود. وی با تأکید بر این که نباید اینقدر سخت‌گیری کنیم. اصلا دین ما دین آسانی است، ادامه داد: ما باید آزادی‌ها را بیشتر کنیم. گاهی نقدهایی به دولت می‌شود که غیرمنصفانه است؛ اگر من ناراحت می‌شوم به‌خاطر دولت نیست، بلکه نگران می‌شوم که چرا اخلاق رعایت نمی‌شود. رئیس جمهور با اشاره به مراسم ۱۶ آذر ادامه داد: فکر نمی کنم هیچ جای دنیا اینطور باشد که رئیس جمهور بنشیند و دانشجویان هر طور می خواهند نقد کنند و گاهی هم از حد و مرز جلو بروند.
هنوز درباره نامزدی انتخابات  زود است
روحانی در پاسخ به سوالی در مورد حقوق شهروندی،  گفت: این که این کار برای انتخابات است، از آن حرف های عجیب و غریب است، هنوز ۹ ماه تا پایان دولت ماست و ما هر کاری بکنیم می گویند برای انتخابات است. دولت باید به وظایف خود عمل کند. روحانی در پاسخ به این سوال که آیا برای دولت دوازدهم نامزد خواهد شد، با خنده گفت: «هنوز که زود است، تا دولت دوازدهم فرصت زیادی باقی است.»
روحانی درباره حقوق های نجومی با بیان اینکه این مسئله هم مانند برجام شده و عده ای می گویند هیچ کاری صورت نگرفته افزود: اگر می خواهید حقوق های نجومی را ابزار انتخاباتی کنید که تاشب انتخابات نهضت ادامه دارد برخی می گویند املاک نجومی و برخی هم می گویند حساب های نجومی. وی می افزاید: در موضوع حقوق ها همه دستگاه ها مکلفند حداقل و حداکثر حقوق ها را در سایت منتشر کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − پنج =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا