ایران

دلار ۳۸۰۰ تومانی شد

 

 

خراسان:دلار در بازار آزاد به بیش از ۳۸۰۰ تومان رسید. افزایش نرخ دلار جهانی، افزایش تقاضای دلار مسافرتی در محرم و صفر، اجرای طرح پولشویی در گمرک برای واردات بیش از ۱۰ هزار دلار ارز به کشور، گمانه زنی ها برای ارز ۳۳۰۰ تومانی در بودجه سال آینده، رشد نقدینگی و نیز تمایل دولت برای افزایش نرخ به منظور پوشش کسری منابع، از جمله فرضیات در تبیین چرایی رشد نرخ دلار اعلام شده است.دلار که در هفته گذشته، روند صعودی در پیش گرفته و با سرعت از روی مرز ۳۷۰۰ تومان گذشته بود، این هفته نیز مسیر خود را ادامه داد. به طوری که گزارش های بازار نشان دهنده این است که این ارز وارد کانال ۳۸۰۰ تومانی شده و به گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران به ۳۸۰۴ تومان رسیده است. رقمی که البته سامانه سنا، آن را ۳۷۸۴ تومان و برخی خبرگزاری ها ۳۸۳۰ تا ۳۸۴۰ تومان اعلام کرده اند. با این حال جهش بیش از ۱۰۰ تومانی دلار در یک هفته اخیر، تحلیل های متفاوتی را در پی داشته است.
چرا دلار گران شد؟
به گفته برخی کارشناسان، یکی از عوامل مهم رشد دلار داخلی، تبعیت از رشد جهانی دلار بوده است. چند روز قبل، زمان زاده مدیر پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی، با اشاره به این موضوع، رشد جهانی قیمت دلار در برابر سایر ارز ها را مهم ترین و تنها عامل رشد دلار در بازار های داخلی عنوان کرده بود. بر این اساس، اطمینان بخشی رئیس جمهور آینده آمریکا برای افزایش هزینه های زیر ساختی، امیدواری ها برای رشد قوی تر اقتصاد این کشور را تقویت کرده است. موضوعی که به صعود دلار جهانی در روز های گذشته منجر شده است.
به گزارش ایسنا، برخی از فعالان بازار نیز به تاثیر انتخابات آمریکا و شوک به وجود آمده در بازار پس از انتخاب ترامپ اشاره می کنند. به گفته آنان، این که شرایط برجام با آمدن ترامپ چگونه پیش خواهد رفت و مبادلات ارزی تا چه اندازه مورد تاثیر قرار می گیرد در این باره مهم است. چرا که هرگونه مخالفت یا اثر گذاری رئیس جمهور جدید آمریکا در برجام و احتمال تاثیر بر تحریم ها خود می تواند نقل و انتقال ارز را با موانعی مواجه کند.
برخی دیگر نیز معتقدند فرارسیدن ماه محرم و صفر و افزایش تقاضای دلار مسافرتی اربعین، یکی از دلایل افزایش این نرخ بوده است.
اما طرح مبارزه با پول شویی و کنترل ارز، موضوع دیگری است که تحلیلگران بر آن تاکید دارند. طرحی که اخیرا به موجب آن ورود و خروج آزاد ارز تا ۱۰ هزار دلار بدون نیاز به اظهار آن در مبادی ورودی گمرک امکان پذیر است اما ورود ارز فیزیکی به صورت اسکناس برای مبالغ بیش از ۱۰ هزار دلار و یا معادل آن به سایر ارز ها مستلزم استعلام از مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پول شویی وزارت اقتصاد است. این طرح خود مانع ورود ارز هایی با منشاء کثیف و به عبارتی حجم زیادی از ارز شده و از سوی دیگر ورود درهم امارات را هم تا حدی با مشکل مواجه کرده است که در قیمت دلار اثرگذار بوده و آن را در روندی صعودی قرار می دهد.
عامل دیگری که هر ساله در چنین زمانی تا حدی بازار را دچار التهاب می کند، زمان انتخاب نرخ دلار در بودجه سال آینده است. در حال حاضر گمانه زنی ها برای تعیین نرخ ارز در بودجه ادامه دارد اما پیشنهاد نرخ ۳۳۰۰ تومان در بودجه به عنوان مبنای تبدیل درآمد های ارزی به ریال مطرح است. به اعتقاد تحلیلگران بازار ارز، ابهامات در این زمینه و شایعاتی همچون بسته شدن بودجه با نرخ دلار آزاد یا تک نرخی که دولت و تصمیم‌سازان در پاستور مد نظر دارند، خود توانسته بازار را تحت تاثیر قرار دهد.
کمبود منابع در بودجه دولت از دیگر مواردی است که به عنوان دلیل افزایش نرخ دلار مطرح می شود. کارشناسان معتقدند هر ساله در چنین ایامی و با نزدیک شدن به روز های پایانی سال و افزایش نیاز به منابع، بخشی از دلایل رشد قیمت ارز را کسری های درآمدی دولت و اجبار آن برای بالا بردن نرخ ها در بازار تشکیل می دهد؛ هرچند که هیچ گاه مقامات بانکی و دولتی این موضوع را نپذیرفته و تایید نکرده اند.
نقدینگی هم شاخصی است که به عنوان عامل اثرگذار بر بازار ارز از آن یاد می شود. کارشناسان بر این باورند که اگر نرخ ارز را پدیده کاملا پولی فرض کنیم، جهش قیمت آن هم تابعی از وضعیت نقدینگی اقتصاد خواهد بود؛ بنابراین در شرایط فعلی که نقدینگی رشد قابل توجهی داشته و از ۱۱۰۰ تریلیون هم عبور کرده است می تواند افزایش نرخ ارز را هم به دنبال داشته باشد.
با این حال روند رو به رشد نرخ دلار در شرایطی پیش می رود که پیش بینی تحلیلگران بر این است که توان ورود به کانال ۳۹۰۰ و حتی بالاتر نیز برای این ارز وجود دارد. چرا که معتقدند نرخ دلار تا به امروز نیز تحت فشار قرار گرفته و با توجه به منابع ارزی موجود ظرفیت نرخ بیش از ارقام قبلی بوده و اکنون دولت ناچار به تن دادن به افزایش بیشتر قیمت ارز است.
  فراخبر

این بار دیگر عامل خارجی موثر نبوده است

 

در تحلیل چرایی گران شدن دلار، یکی از مهم ترین عوامل، رشد جهانی دلار عنوان شد. با این حال، روند شاخص جهانی دلار در روز های اخیر (۵ روز گذشته)، بیانگر افت نسبی آن است. موضوعی که با روند فعلی ارز در بازار داخل هم خوانی ندارد. باید منتظر ماند و دید که آیا این روند در روز های آینده به تصفیه بازار از اختلاف قیمت منتهی خواهد شد یا دلایل دیگر، عهده دار اصلی رشد قیمت خواهد بود. در نمودار، افت نسبی شاخص جهانی دلار در روز های اخیر دیده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − شش =

دکمه بازگشت به بالا