سبک زندگی

راهکارهایی جهت کاهش وابستگی شدید همسر به خانواده اش

Fotolia_31011326_Subscription_XXL

این روزها بعضی از دامادها پس از ازدواج همچنان نسبت به خانواده شان وابسته هستند و این موضوع مشکلاتی برای عروس خانم ها ایجاد می کند. با دانستن چند نکته کاری کنید که دخالت های خانواده همسر و وابستگی ها در زندگی مشترک تان کمرنگ شود.

به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ ازدواج بخشی از زندگی است که نیاز به بلوغ عاطفی دختر و پسر دارد و هر دو پس از این پیوند، عنوان های جدیدی به نام زن و شوهر را بدست می آورند.

اما در این میان یکی از بزرگترین گله های خانم ها در زندگی مشترک، وابستگی و حرف شنویی بیش از حد شوهرانشان از خانواده خود به خصوص مادرشان است.این موضوع باعث ایجاد اختلاف بسیاری از زوجین در زندگی می شود که حتی برخی از شوهران بدون اجازه مادر خود کوچکترین کاری انجام نمی دهند و به اصطلاح “آب هم نمی خورند.”


استقلال به معنای بی احترامی نیست


حسین ابراهیمی مقدم روانشناس و استاد دانشگاه درباره مشکلاتی که وابستگی شدید شوهر به خانواده خود ایجاد می کند، اظهار داشت: زوجین این نکته را نباید فراموش کنند که یک زندگی مشترک موفق باید عناصر و ارکان هایی مانند استقلال هر یک از آنها را داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه استقلال به معنای بی احترامی یا بی تفاوتی کردن به حرف خانواده ها نیست، گفت: استقلال زوجین به این معنی است که می توان از افراد دیگر مانند خانواده ها نظرات مشورتی را گرفت ولی در نهایت فرد باید به میزانی از پختگی رسیده باشد که بتواند بهترین تصمیم را از بین تصمیم های دیگر انتخاب کند.
این روانشناس تصریح کرد: فرد باید پس از انتخاب، تصمیم خود را اجرایی کند و آن را به مرور زمان انجام دهد.
سمیرا درویشی کارشناس ارشد روان شناسی بالینی نیز یکی از مشکلات شایع همسران را وابستگی زن یا مرد به خانواده خود دانست و اظهار کرد: این وابستگی ها تاثیر خود را به صورت دخالت خانواده ها در زندگی مشترک نشان می دهد

.
   شوهران تکیه گاه همسران خود هستند


وی با اشاره به اینکه در بعضی از موارد شاهد یک حالت وابستگی در خانم ها و آقایان هستیم، اظهار کرد: در روانشناسی حالت شدیدتر از این وابستگی، اختلال شخصیت وابسته نامیده می شود که در این حالت فرد نمی تواند تصمیم های مستقل و جداگانه ای برای خود بگیرد و به طور مدام باید منتظر نظر افراد دیگر از جمله مادر یا پدر خود باشد.
ابراهیمی مقدم با اشاره به اینکه به طور سنتی خانم ها بیش از آقایان تمایل دارند به همسرشان تکیه و شوهر آنها نقش مدیریتی درست را در تصمیم گیری ها اتخاذ کند، بیان کرد: شخصیت وابسته به خصوص در آقایان می تواند احساسات منفی بیشتری را به وجود آورد و اگر مرد تحت تاثیر دیگران قرار بگیرد، نمی تواند این احساسات روانی مفید را به همسرش منتقل کند و احساسات روانی منفی را جایگزین آنها می نماید.


شوهرتان را به سمت خود جلب کنید


وی در زمینه راهکارهای روانشناسی در این خصوص برای همسران این افراد اظهار کرد: خانم ها باید سعی کنند با درایت خوب، روشنگری و ایجاد جاذبه های متفاوت همسرشان را به  سمت خود بیشتر جلب کنند تا در مواقع اتخاذ تصمیم و مشورت شوهرشان از نظر آنها بیشتر استفاده کند.

آقایان، اعتماد به نفس خود را بالا ببرید!


آقایان باید بدانند وابسته بودن با جلوگیری از رشد آنها احساسات ناخوشایندی در همسرشان به وجود می آورد که باید با رشد دانش و شعور خود، افزایش تجربه و اعتماد به نفس تلاش کنند تا وابستگی بیش از حد به خانواده را از خود دور کنند.
وی افزود: خانواده ها نیز باید بپذیرند، زمانی می توانند از لحاظ روانی خانواده خوبی باشند که از فرزندان خود حمایت درستی انجام دهند و این حمایت، به معنی حمایت افراطی و اینکه همیشه و در همه مسائل در ارتباط با فرزند خود باشند نیست که می توانند با درک آنها و ارائه نظرات مشورتی خود از آنها حمایت کنند.


دخالت والدین نشانه وابستگی بیش از حد به آنها


وی با بیان اینکه این افراد از لحاظ روانی و عاطفی وابستگی بیش از حدی به والدین خود دارند، گفت: مردان و زنان وابسته، به خانواده های خود اجازه می دهند در تمام امور زندگی مربوط به خود دخالت کنند که این وابستگی عاطفی با تاثیر منفی بر روی عملکرد افراد، استقلال و خلاقیت را از آنها می گیرد.
این روانشناس بالینی تصریح کرد: در رابطه زناشویی سالم پیوند عاطفی عمیقی بین دو طرف حاکم است و سهیم شدن ارتباط عاطفی هر یک از زوجین با فرد دیگری در هر مقطع زمانی، موجب بروز رابطه زناشویی ناسالم می شود.
وی در خصوص راهکارهای وابستگی شوهر به خانواده خود گفت: در صورتی که همسرتان به خانواده خود وابستگی زیادی دارد، باید وی را متوجه این موضوع کنید که این وابستگی سبب بروز اختلاف و فاصله بین شوهرتان و شما شده که به عنوان یک زوج باید توانایی تصمیم های قاطع را در زندگی داشته باشید که با مشورت و استفاده از راهنمایی والدین، در نهایت تصمیم نهایی را خود بگیرند.
صمیمیت خود را بیشتر کنید
درویشی با بیان اینکه همسر باید رابطه عاطفی خود را با شوهر افزایش دهد، تصریح کرد: باید با ایجاد صمیمیت بیشتر در زندگی مشترک، اعتماد شوهر خود را جلب کنید تا با وجود وابستگی شوهرتان به خانواده خود تصمیمات شما را در زندگی اجرا کند.
وی با تاکید به اینکه خانم ها به اظهارنظرها و تصمیم های شوهر خود توجه کنند، گفت: او را تشویق کنید تا خود تصمیم گیری کند و تابع نظر دیگران نباشد، هیچ گاه در مقابل شوهر خود از خانواده اش بدگویی نکنید و پیشنهاد قطع ارتباط با آنها را ندهید زیرا این کار باعث موضع گیری و لجاجت بیشتر وی می شود.


سلب اعتماد شوهرتان با بدگویی از خانواده اش


این روانشناس بالینی با بیان اینکه همسران به شوهرشان نشان دهند بد خانواده وی را نمی خواهند، تصریح کرد: بدگویی موجب سلب اعتماد شوهرتان به شما می شود اما به خاطر داشته باشید به وابستگی شوهرتان با خانواده اش بیش از اندازه حساسیت نشان ندهید زیرا ممکن است این وابستگی طبیعی باشد.
وی با اشاره به اینکه توصیه های والدین در اغلب اوقات از روی خیرخواهی و منطق است، افزود: اگر پدر و مادر شوهرتان تجربه و دانش بیشتری دارند، با آنها مشورت کنید و با مدیریت نظرات آنها و هم اندیشی با همسرتان، از والدین شوهر خود تشکر و عذرخواهی کنید و به آنها بگویید که تصمیم خود را گرفته اید.
با وجود این صحبت ها همسران با شناخت یکدیگر و افزایش اعتماد در زندگی مشترک می توانند وابستگی بیش از حد طرف مقابل به خانواده خود را کاهش دهند و به پیدایش یک زندگی شاد و به دور از تنش کمک کنند.

منبع: سلامت نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + هفده =

دکمه بازگشت به بالا