خراسان

رایزنی با وزارتخانه برای پوشش بیمه شالیزارهای برنج استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص خسارت‌های وارد شده سیل اخیر به شالیزارهای برنج استان گفت: از وزیر جهاد کشاورزی خواسته ایم تا مدت ۵ سال کشت شالی در استان ادامه یابد و مزارع آن نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، منطقه خراسان مجتبی مزروعی شب گذشته، ۲۵ مرداد ماه، در حاشیه افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و آبزیان در جمع خبرنگاران در خصوص خسارت‌های وارد شده سیل اخیر به شالیزارهای برنج استان عنوان کرد: پرداخت جبران این خسارت‌ها باید از طریق ستاد مدیریت بحران استان پیگیری شود ولی بندهای انحرافی و کانال‌های انتقال آب نیز در این مناطق تخریب شده و به دلیل اینکه مزارع موجود ما از بین نرود، بلافاصله دستگاه های لودر در این مناطق مستقر شد تا بندها و کانال‌ها ترمیم شود.
وی در خصوص عدم پوشش بیمه ای شالیزارهای برنج استان که در این سیل آسیب دیده است، گفت: طی مذاکره‌ای که با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم از مسئولان خواستیم، با توجه به اینکه استان ما در حاشیه رودخانه‌های مرزی است و آب از مرز خارج می‌شود، به ما مجوز بدهند که تا مدت ۵ سال بتوانیم کشت شالی را در استان داشته باشیم و مزارع نیز تحت پوشش بیمه قرار بگیرد و مشمول تسهیلات مکانیزسیون نیز قرار بگیرد.
مزروعی در ادامه اظهار کرد: آخرین برآورد ما از خسارت‌ها از مزارع و باغات انجام شده حدود ۳۷ میلیارد تومان است اما کانال‌های انتقال آب، تاسیسات منابع آبی و بندهای انحراف آب هم آسیب‌ دیده که این امر به رقم خسارات می افزاید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه با اشاره به برگزاری سیزدهمین دوره نمایشگاه  دام، طیور و آبزیان گفت: این نمایشگاه با فضایی بالغ بر ۱۲ هزار متر مربع و شرکت ۲۲ اتحادیه و تشکل‎های فعال مرتبط با بخش دام طیور استان در حال برگزاری است.
وی با بیان اینکه همچنین اعلام حضور ۱۰۰ شرکت خصوصی داخلی و خارجی در نمایشگاه را می‌توان یکی از بزرگترین اتفاات این دوره از برگزاری نمایشگاه دانست، عنوان کرد: امسال با تدابیری که اتخاذ شده، پیش‌بینی می‌شود رویداد قابل قبول و پرمخاطبی را پیش‌رو داشته باشیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه استان ما با تولید حدود ۴۰ رقم محصول از انواع محصولات دام، طیور و آبزیان مقام اول کشور را کسب کرده است، خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی با تولید بالغ بر ۱٫۲ میلیون تن انواع محصولات دام و طیور و با کسب رتبه‌های برتر در سطح کشور، یکی از قطب‌های اصلی  پرورش دام و طیور محسوب ‌می‌شود.
مزروعی درخصوص توانمندی‌های بخش دام، طیور و آبزیان استان تاکید کرد: استان ما در سال ۱۰۰ هزار تن تخم مرغ تولید می‌کند و رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین در سه سال اخیر ۴۰ هزار تن صادرات از تولید همین محصولات انجام شده است.
وی با بیان اینکه همچنین ۷۳٫۴ هزار تن در سال گوشت قرمز تولید کردیم و از این جهت نیز رتبه اول را به دست آوردیم، گفت: میزان صادرات گوشت قرمز در سال ۱۳۲ هزار راس است. علاوه بر این ۱۵۳ هزار تن گوشت مرغ در سال تولید کردیم که از این جهت نیز استان ما حایز رتبه سوم در کشور شد. در حال حاضر میزان صادرات این محصول ۵۳۰۰ تن است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افرود: همچنین در سال، ۹۳۶ هزار تن شیر تولید شده که رتبه سوم کشور از جهت تولید این محصول به استان ما اختصاص یافته و ۱۵۰۰ تن شیر خشک نیز به کشورهای دیگر صادر شده است.
مزروعی ادامه داد: در زمینه خوراک دام نیز در سال، میزان یک میلیونو ۲۰۰ هزار تن تولید داریم که استان ما از این جهت رتبه نخست کشور است. همچنین میزان صادرات این محصول ۳۰۰۰ تن در سال بوده است. همچنین میزان تولید آبزیان استان به طور سالانه ۹۳۵۵ تن بوده که استان ما در جایگاه چهاردهم کشور ایستاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا