مشهد

رتبه دوم خراسان رضوی در طرح پاییزه کتاب

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به تخصیص ۷۰۰ میلیون تومان یارانه به خراسان رضوی، گفت: خراسان رضوی با ۱۱۹ کتاب‌فروشی حاضر در طرح، پس از تهران در جایگاه دوم طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ قرار گرفته است.

افشین تحفه‌گر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص استقبال از طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰، اظهار کرد: در طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ مردم خراسان رضوی ۵۲ هزار و ۳۸۹ جلد کتاب به مبلغ ۳۲ میلیارد و ۸۱۱ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۳۴۰ ریال خریداری کرده‌اند. بر اساس آمار اعلام شده از سوی خانه کتاب، پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس تعداد کتاب و مبلغ فروش به ترتیب استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان هستند.

وی ادامه داد: از ۱۱۹ کتابفروشی استان، ۸۹ کتابفروشی در مشهد و ۳۰ کتابفروشی در شهرستان‌ها قرار دارند که بیش از ۳۲ میلیارد ریال کتاب در طرح پاییزه کتاب فروخته‌اند و استان خراسان رضوی ۱۲ درصد از کتابفروشی‌ها و ۱۲ درصد از فروش در این طرح را به خود اختصاص داده است.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: خوشبختانه امسال با تلاش‌ها و اقداماتی که انجام شد، جلساتی با مجموعه کتاب‌فروشان استان برگزار شد تا از فرصت ایجاد شده در طرح پاییزه کتاب حداکثر بهره‌برداری برای مردم و علاقه‌مندان حوزه کتاب و کتابخوانی ایجاد شود. زمان محدودی برای هماهنگی وجود داشت، با این وجود با توجه به هماهنگی‌هایی که صورت گرفت، حدود ۷۰۰ میلیون تومان یارانه به استان خراسان رضوی اختصاص پیدا کرد. در مقایسه با فصل‌های گذشته، بیشترین مراکز فروش کتاب متعلق به طرح امسال است، از این رو ۱۱۹ کتاب‌فروشی در طرح پاییزه کتاب با ما همکاری داشته‌اند.

تحفه‌گر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای توزیع عادلانه یارانه در تمام مناطق کشور و استان‌ها است، لذا شهرستان‌هایی که کتاب‌فروشی نداشته یا تعداد کتاب‌فروشی‌های کمتری در این مناطق واقع شده است، از این یارانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بی‌بهره می‌مانند که به نظر من این امر ظلمی در حق جامعه کتابخوان این شهرستان‌ها خواهد بود، بر این اساس هرچه تعداد کتاب‌فروشی‌ها افزایش پیدا کند، در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی و توزیع عادلانه یارانه کتاب اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های معاونت امور فرهنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موجودی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، این طرح به مدت پنج روز در شهرهای برخوردار برگزار شد و مخاطبان نیز بیش از ۳میلیارد تومان نسبت به خرید کتاب استقبال داشته‌اند که استقبال آنان در مقایسه با پنج روز نخست طرح تابستانه کتاب، افزایش یافته است. به تعبیری طرح پاییزه کتاب در خراسان رضوی، ضریب افزایشی داشته و در تعداد روز کمتر، فروش بیشتری به همراه داشته است که این آمار استقبال مردم از طرح را نشان می‌دهد.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: البته در هشت دوره گذشته طرح‌های فصلی مکررا تعداد فروشگاه‌های کتاب، تعداد کتاب‌ها و میزان فروش کتاب در خراسان رضوی افزایشی بوده و در تمام این دوره‌ها خراسان رضوی پس از تهران، نخستین استان کشور در فروش کتاب معرفی شده است.

تحفه‌گر عنوان کرد: ممکن است تعداد کتاب‌فروشی‌های برخی استان‌ها بیشتر از خراسان رضوی باشد، اما فروش خراسان رضوی بیشتر بوده و لذا پس از تهران در جایگاه دوم کشور قرار دارد. به گونه‌ای که سامانه آمار تمام کتاب‌فروشی‌های استان را به تفکیک و با جزئیات بیان می‌کند، بنابراین برای محاسبه و رتبه‌بندی سقف فروش استان‌ها را فارغ از جمعیت استان در نظر می‌گیرد. در مجموع با توجه با رویدادها و موج ایجاد شده ترویج کتابخوانی چند سال اخیر در استان،  استقبال مردم از کتاب و کتابخوانی افزایش یافته است. 

وی تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا در کنار تمام آسیب‌هایی که ایجاد کرد، نکته مثبتی داشت که فراغت بیشتری برای مردم ایجاد کرد. از این رو شاید مردم به سمت کتاب و کتابخوانی روی آوردند و در دو سال اخیر باوجود گرانی قیمت کتاب‌ها، فروش کتاب تا حدودی افزایش پیدا کرد. 

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: درصدهای تخصیص‌یافته به کتاب‌های ترجمه و تألیفی نکته مهم دیگری است که در این فصل اتفاق افتاد. به شکلی که ۱۵ درصد به کتاب‌های ترجمه و ۲۰ درصد به کتاب‌های تألیفی اختصاص پیدا کرد تا تألیف کنندگان ترغیب و تشویق شوند و کمتر به ترجمه روی آورند.

تحفه‌گر اظهار کرد: نکته دیگر طرح پاییزه ۱۴۰۰ این است که طرح در سه شهرستان درگز، سرخس و تایباد که وضعیت ضعیف‌تری دارند و به عنوان شهرستان مرزی محسوب می‌شوند تا هشتم آذرماه ادامه دارد و کتاب‌فروشی‌های شرکت‌کننده در طرح، یارانه دریافت می‌کنند و مردم می‌توانند کتاب مورد نظر خود را از این کتاب‌فروشی‌ها خریداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه ناظر و سیاست‌گذار عمل می‌کند، از این رو موظف است فرصت‌هایی فراهم آورد تا تمام نهادهای عمومی غیردولتی و خصوصی، مؤسسات فرهنگی و هنری و علاقه‌مندان حوزه کتاب و کتابخوانی، کتابخانه‌ها در این جریان ورود پیدا کنند. خداراشکر چنین اتفاقی رخ داده است به گونه‌ای که ۲۲۰ انجمن ادبی در استان وجود دارد که در این زمینه فعالیت می‌کنند و بخش عمده آن‌ها به حوزه نویسندگی، داستان و دوره‌های آموزشی می‌پردازد که در راستای ترویج کتابخوانی است. 

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: همچنین در برخی از شهرستان‌های استان خدمات به صورت کتابخانه شخصی در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا از این طریق همراه با موج فرهنگی ایجاد شده حرکت کرده و یاری رسانند. دستگاه‌ها و نهادهایی که اجرای برنامه‌های کتاب و کتابخوانی و ترویج فرهنگ کتابخوانی را وظیفه خود می‌دانند، در حوزه زیرساختی، اجرای برنامه‌ها و تولید محتوا بسیار فعال هستند. 

تحفه‌گر ادامه داد: در مجموع در هفته کتاب و کتابخوانی نزدیک به ۱۵ هزار مرکز عهده‌دار برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی بودند و حدود ۲۰ هزار عنوان برنامه شامل نشست‌های نقد و بررسی، رونمایی کتاب، مسابقات کتابخوانی، اهداء کتاب و معرفی کتاب اجرا شده است که بخش عمده آن‌ها مردمی بوده و سبب رشد و بالندگی حوزه کتاب و کتابخوانی استان شده است و امیدواریم این رشد تداوم پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در طرح زمستانه کتاب با برنامه‌ریزی منسجم‌تر و قوی‌تر بتوانیم حضور پیدا کرده تا تحول بهتر و بیشتری در راستای تأثیرگذاری و ترویج فرهنگ کتابخوانی داشته باشیم و مردم نسبت به مطالعه کتاب علاقه بیشتری پیدا کنند تا در این روزها از تخفیف موجود استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − دو =

دکمه بازگشت به بالا