مشهد

رقابت دولت و مجلس با شهرداری‌ها در دولت یازدهم به اوج خود رسید/ حاصل اقتصاد مقاومتی، استقلال اقتصادی و سیاسی است

 

خبرگزاری فارس: رقابت دولت و مجلس با شهرداری‌ها در دولت یازدهم به اوج خود رسید/ حاصل اقتصاد مقاومتی، استقلال اقتصادی و سیاسی است

شهردار مشهد با بیان اینکه دولت‌ها و مجالس در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، مدیریت‌های شهری را رقیب خود دانسته‌اند، از به اوج رسیدن این رقابت در دولت یازدهم سخن گفت.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید صولت مرتضوی بعد از ظهر امروز در هجدهمین نشست معاونان برنامه‌ریزی و توسعه کلان‌شهرهای کشور که در سالن شهدای شهرداری مشهد برگزار شد، با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل اظهار کرد: بدون شک اقتصاد مقاومتی راه نجات کشور برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و بهبود وضعیت و معیشت مردم است.

وی با بیان اینکه ماحصل تحقق اقتصاد مقاومتی، استقلال اقتصادی است، افزود: تحقق این مهم استقلال سیاسی را هم به دنبال دارد، لذا اقتصاد مقاومتی با مباحث سیاست خارجی مرتبط است.

شهردار مشهد تصریح کرد: در شرایط فعلی بدون شک نسخه شفابخش اقتصاد کشور و بهبود وضعیت معیشت مردم که مشکلاتی برای آن‌ها به وجود آمده است، اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مرتضوی ابراز داشت: مقام معظم رهبری برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مؤلفه‌های مختلفی را تعیین کرده است و بنا بر نظر معظم له باید دانش‌بنیان و مبتنی بر علم باشد.

کاهش نرخ بیکاری و افزایش بهره‌وری؛ لازمه اقتصاد مقاومتی

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای حمایت از تولید داخل و تولید محصولات متنوع و کم‌حجم با قیمت مناسب است، گفت: رونق کار نیز دیگر مؤلفه اقتصاد مقاومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری است که در این راستا باید کار و بهره‌وری را در کشور خود به هر شکلی افزایش داد.

شهردار مشهد لازمه مقاوم شدن اقتصاد یک کشور را کاهش نرخ بیکاری و در کنار آن افزایش نرخ بهره‌وری عنوان کرد و ادامه داد: اگرچه باید اذعان کرد که شهرداری‌ها به عنوان مجموعه‌های غیردولتی نمی‌توانند به تمام مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبری خود را مشغول کنند اما بدون شک بخش اعظمی از حلقه مفقوده آن در شهرداری‌ها نهفته است.

مرتضوی اضافه کرد: متأسفانه رکود حاکم بر کشور طی سال‌های اخیر تا حدودی بر پیکره شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور آسیب وارد کرده اما به میزان آسیبی که به دولت وارد کرده نیست.

دولت در خصوص مدیریت شهری برخورد دوگانه دارد

وی با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها توان دست یافتن به زیرساخت‌ها و مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی را دارند، بیان کرد: متأسفانه باید گفت تمام دولت‌ها و مجالس در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدیریت‌های شهری شامل شهرداری‌ها و شوراها را رقیب خود دانسته‌اند اما در دولت یازدهم این رقابت به اوج خود رسیده است.

شهردار مشهد اضافه کرد: آقای روحانی رئیس‌جمهور اردیبهشت‌ماه در جمع اعضای شوراهای شهر و شهرداران کشور وعده داد که مدیریت واحد شهری تحقق می‌یابد و شهرداری‌ها دارای درآمدهای پایدار می‌شوند اما هنوز جوهر این کلام خشک نشده بود که لایحه دولت در ارتباط با درآمدهای پایدار و اختیار شهرداری‌ها به مجلس ارائه شد و در آن اختیارات مدیریت شهری کاهش یافت.

مرتضوی گفت: شهرداری مشهد برای انجام اقدامات خود تعریفی از اقتصاد مقاومتی دارد و این تعریف بررسی راهکارهای مناسب برای تبدیل درآمدهای مقطعی به درآمدهای پایدار است که امیدواریم با حمایت دولت محقق شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

دکمه بازگشت به بالا