خراسان

روستای «مند» در خراسان رضوی ثبت ملی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: طرح ثبت ملی روستای مند به عنوان روستای ملی در رشته سفال‌گری مورد تصویب قرار گرفت.

علیرضا شناسایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در گناباد اظهار داشت: به دنبال تهیه پرونده ثبت ملی روستای مند با عنوان مهد سفال خراسان توسط میراث فرهنگی گناباد، صبح امروز جلسه‌ای با حضور محمودی معاون صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی و صنایع دستی برگزار و طرح ثبت ملی روستای مند به عنوان روستای ملی در رشته سفال‌گری مورد تصویب قرار گرفت.

وی ادامه داد: تصویب این طرح موجب رونق گردشگری و اشتغال پایدار در شهرستان شده و برگ زرینی از ظرفیت گناباد و مند در عرصه ملی و جهانی نمایان خواهد شد.

رئیس میراث فرهنگی گناباد سفالگری را یکی از صنایع‌دستی مهم منطقه دانست و در رابطه با پیشینه و اهمیت این هنر در گناباد، بیان کرد: بنا بر تحقیقات باستان‌شناسان حداقل از هزاره سوم قبل از میلاد سفالگری در این منطقه رایج بوده و کارگاه‌های سفالگری از آن زمان تاکنون در گناباد فعال بوده‌اند.

شناسایی در ادامه خاطرنشان کرد: نقاشی روی بدنه ظروف سفالی در گناباد قدمت زیادی دارد و عمده نقش‌های آن از باور‌ها و آداب و رسوم و محیط اطراف الهام گرفته است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از نقش خورشید، ماهی سفال، درخت و پرنده که هر کدام معنا و مفهوم مشخصی دارند.

رئیس میراث فرهنگی گناباد با بیان این‌که هنر سفال‌ مند در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است، عنوان کرد: سه‌راهی‌ مند با دارا بودن کارگاه‌ها و فروشگاه‌های سفال، یکی از مناطق گردشگری مهم گناباد است و هر ساله در ایام نوروز مسافران زیادی برای خرید سفال‌مند به این مکان مراجعه می‌کنند.

شناسایی اضافه کرد: کیفیت جنس، تنوع رنگ و اصالت نقش و طرح  از نقاط قوت سفال‌مند، که برای گردشگران جذاب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =

دکمه بازگشت به بالا