خراسان

روشنک: واحدهای تولیدی تعطیل شده خراسان رضوی قطعاً بیش از ۱۰ درصد است/ سهم ناعادلانه خراسان رضوی از بودجه

روشنک

رئیس کانون کارآفرینان برتر استان خراسان رضوی گفت: تعداد تعطیلی و غیرفعال بودن واحدهای تولیدی در خراسان رضوی قطعاً بالای ۱۰ درصد است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، موضوعات مختلف اقتصادی در خراسان رضوی از حساسیت بالایی برخوردار است و ساماندهی وضعیت حوزه اقتصاد در خراسان رضوی نیاز به حمایت و اهتمام بیشتر دارد.

در این حوزه کارآفرینی و تجارت بسیار مهم هستند زیرا تولید و بازرگانی در این استان بسته به بخش خصوصی و کارآفرینان حوزه اقتصاد است اما هنوز هم مشکلاتی در این بخش دیده می‌شود.

برای پیگیری مطالبات کارآفرینان و بخش خصوصی در این حوزه گفت‌وگویی با محمد حسین روشنگ رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی و رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی داشته‌ایم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم خراسان رضوی و رئیس کانون کارآفرینان برتر خراسان رضوی به شرح زیر است:

– امکانات تجار خراسان رضوی نسبت به بسیاری از استان‌ها پایین‌تر است.
– خراسان رضوی از معدود استان‌هایی است که تراز بازرگانی آن مثبت بوده یعنی صادرات آن حتی در دوران تحریم نیز بسیار بالاتر از واردات آن بوده است.
– اطلاعات دقیقی در حوزه فعالیت بخش تولید در خراسان رضوی وجود ندارد.
– تعداد تعطیلی و غیرفعال بودن واحدهای تولیدی در خراسان رضوی قطعاً بالای 10 درصد است.
– در وضعیت فعلی در سال 95 نمی‌توان بیکاری را کاهش داد بلکه تنها می‌توان از افزایش آن پیشگیری کرد.
– ستادهای پشتیبانی از اقتصاد مقاومتی باید در تمام نهادها و تشکل‌های صاحب قدرت تشکیل شوند.
– اقتصاد مقاومتی نباید وارد جریانات سیاسی شود.
– باید سهم خراسان رضوی از بودجه با توجه به اینکه بدنه آن را بخش خصوصی تشکیل می‌دهد مضاعف باشد.
– کمیسیون حذف قوانین اضافی در مجلس باید تشکیل شود.
– وضعیت اقتصادی کشورهای آسیای میانه و روسیه سبب کاهش صادرات خراسان رضوی به آنها شده است.
– امنیت موجود در ایران برای توسعه اقتصادی کشور بسیار مهم است.

تسنیم: وضعیت کلی کارآفرینی و موضوع تجارت در خراسان رضوی به چه صورت بوده و مهم‌ترین موضوعات و مشکلاتی که این بخش از اقتصاد را با خود درگیر کرده چیست؟

روشنک: در حوزه‌های مختلف، کارآفرینی در خراسان رضوی نسبت به اغلب استان‌های کشور زمینه مناسب‌تری داشته و آن هم به این علت است که عمده اقتصاد خراسان رضوی توسط بخش خصوصی و کارآفرینان اداره می‌شود، نمی‌توان گفت که خراسان رضوی اقتصاد بهتری نسبت به استان‌های دیگری که دولت در آنها میلیاردها تومان سرمایه گذاری کرده دارد اما در حوزه کارآفرینی افراد قوی‌تری وجود دارند که اگر امکانات و سرمایه در اختیار آنها قرار بگیرد نقش بسیار موثری می‌توانند برای توسعه اقتصادی استان داشته باشند.

کانون کارآفرینان برتر خراسان رضوی نیز به دنبال این است که کارآفرینی را وارد فرهنگ اقتصاد کرده و آن را توسعه دهد زیرا هر کدام از کارآفرینان می‌توانند عده‌ای را سر کار آورده و اشتغال‌زایی داشته باشند اما تحقق این موضوع نیازمند تلاش بیشتر در خراسان رضوی است در این استان کارآفرینان بالقوه زیاد وجود دارند که باید بتوانیم آنها را به صورت بالفعل درآورده و از ظرفیت‌هایشان استفاده کنیم.

خراسان رضوی در زمینه تجارت نیز به علت اینکه دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است توانسته نقش بسیار مهمی را ایفا کند و تجاربی که خراسانی‌ها در زمینه تجارت غیرکلاسیک دارند را هیچ کدام از استان‌ها نداشته‌اند.

به بیان دیگر تجار خراسان رضوی توانسته‌اند نوعی از تجارت را انجام دهند که در زمان تحریم نیز همان رویه کارآمد بوده یعنی در زمان تحریم‌ها بازرگانان خراسانی بدون «اِل سی» اقدام به صادرات کرده کما اینکه در قبل و پس از تحریم از آن از همین روش‌ها استفاده می‌کنند.

تجار خراسان رضوی از بسیاری از استان‌ها فعال‌تر هستند کما اینکه امکانات موجود برای آنها از سایر استان‌ها پایین‌تر است، به بیان واضح این گله مندی میان صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی وجود دارد که توجه کمتری به آنها می‌شود و علت آن هم این است که سرمایه گذاری دولت در بخش اقتصادی در استان کمتر بوده و این موضوع خودبه‌خود سبب توجه کمتر به خراسان رضوی شده است.

ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه‌ای که در خراسان رضوی وجود دارد اگر حمایت شوند می‌توانند بسیار تقویت شوند؛ خراسان رضوی از معدود استان‌هایی است که تراز بازرگانی آن مثبت بوده یعنی صادرات آن حتی در دوران تحریم نیز بسیار بالاتر از واردات آن بوده است.

تسنیم: جناب روشنک یکی از مشکلاتی که همواره بیان می‌شود این است که آمار دقیقی از وضعیت اقتصاد در خراسان رضوی وجود نداشته و محاسبات واقعی در حوزه تولید و بازرگانی خراسان رضوی دیده نمی‌شود؛ همچنین تعاریف درستی در مورد واژه‌های مربوط به حوزه اقتصاد از جمله بیکاری و یا فعالیت واحد تولیدی وجود ندارد. تحلیل شما در این زمینه چیست؟

روشنک: در برخی از حوزه‌ها آمارها بسیار دقیق است به عنوان مثال در حوزه تجارت نهادهای مربوط آشنایی کامل با تجار و نوع فعالیت آنها دارند و تمام ارتباطات تجاری خراسان رضوی مشخص هستند اما در بحث واحدهای تولیدی، کشاورزی، خدمات و عمران متولی سرجمع کردن آمارها وجود ندارد و قبول دارم که اطلاعات درستی در این حوزه وجود ندارد.

تسنیم: هم اکنون مسئولان بخش‌های دولتی در خراسان رضوی عنوان کرده‌اند که تعداد واحدهای غیرفعال در خراسان رضوی حدود 10 درصد است، برخی مشاهدات میدانی خلاف این مسئله را ثابت می‌کند. شما آماری از میزان تعطیلی واحدها در اختیار دارید؟

روشنک: شاید منظور از این تعداد افزایش بنگاه‌های تعطیل و یا شبه تعطیل بوده زیرا به شخصه این تعداد را قطعا بالای 10 درصد می‌دانم هم اکنون در صنعت مرغداری در خراسان رضوی بیش از 50 درصد تعطیلی داریم و در صنعت غذا نیز همین وضعیت وجود دارد و مجددا تأکید می‌کنم تعداد واحدهایی که تعطیل هستند یا اینکه در اصطلاحی عامیانه تنها چراغ واحد خود را روشن نگاه داشته‌اند قطعا بیش از 10 درصد است.

تسنیم: در مورد بیکاری نیز آمارهای مشابهی ارائه می‌شود با اینکه طبق تعریف فردی که تنها یک ساعت در هفته کار می‌کند شاغل محسوب می‌شود باز هم مشاهدات میدانی در این زمینه قدری با آمارها تفاوت دارد نظر شما در این مورد چیست؟

روشنک: ارتباط بسیار مشخص، علنی و روشنی بین فعال بودن و توسعه بخش تولید و نبود رکود و اشتغال وجود دارد باید این را بپذیریم و بدانیم که رکود در کشور به علت سیاست‌های مبارزه با تورم ایجاد شده و هم اکنون در این وضعیت تمام شرایط دست به دست هم داده و سبب افزایش بیکاری شده است.

در دولت قبل با توجه به اینکه درآمد و وضعیت اقتصادی خوب بود مبارزه با تورم بر پایه تأمین گذاشته و واردات را برای تأمین نیازها انتخاب کرده بودند هم اکنون که دولت در وضعیت دشواری به لحاظ مالی قرار داشته و قصد پیشگیری از تورم را دارد خود به خود کمبود نقدینگی و رکود به وجود می‌آید و این رویه که کاهش قدرت خرید مردم را به دنبال دارد سبب کاهش اشتغال می‌شود.

به نظر می‌رسد دولت امسال پس از بیان مقام معظم رهبری بنا را بر این گذاشته که به دنبال کاهش تورم نباشد اگر این سیاست دنبال شود و با تزریق پول به بخش تولید اشتغال کاهش بیشتری ندارد،  اعتقاد ندارم که در سال 95 می‌توان بیکاری را کاهش داد بلکه تنها می‌توان از افزایش آن پیشگیری کرد.

تسنیم: به نظر شما راهکارهای اصلی و عملی اجرای اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی با توجه به مزیت‌های این استان چیست؟

روشنک: تشکیل ستادهای پشتیبانی اقتصاد مقاومتی همانند دوران دفاع مقدس یکی از پیشنهادهای اجرای اقتصاد مقاومتی است وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند قرارگاه پشتیبانی از اقتصاد مقاومتی نگاه دقیقاً باید شبیه به همان دوران دفاع مقدس باشد، به بیان دیگر باید تمام ارگان‌های صاحب قدرت در هر استانی در این ستادها عضویت داشته باشند و در راستای سیاست‌های آن گام بردارند.

موضوع دیگر اقتصاد مقاومتی این است که نباید وارد جریانات سیاسی شود، متأسفانه دو نگاه سیاسی در این حوزه هم اکنون به وجود آمده که هر دو نابودکننده است یک نگاه این است که اقتصاد مقاومتی را نداشتن ارتباط با اقتصاد دنیا تعبیر می‌کند که این دیدگاه کاملا اشتباه است اقتصاد مقاومتی یعنی نگاه داخلی با بهره گیری از توانمندی‌های خارجی و جهانی؛ ما باید تکنولوژی و مواد اولیه را از خارج وارد کنیم تا بتوانیم تولید مناسبی داشته و صادرات بالایی داشته باشیم.

نگاه دوم در این حوزه این است که نباید هیج ارتباط خارجی وجود نداشته باشد و نگاه ضد وارداتی در آن وجود دارد که در این حوزه باید در نظر داشت هیچ کشوری در دنیا با وارد نکردن مواد اولیه و تکنولوژی نمی‌تواند تولید و صادرات خوب داشته باشد، واردات کالاهای ساخته شده‌ای که در کشور مزیت تولید داریم عملی ناشایست است اما نداشتن واردات برای تولید کالاهای با کیفیت بالا یک نوع الزام است.

تسنیم: به موضوع بودجه ریزی اشاره داشتید به نظر شما ایرادات کلی بودجه ریزی و بحث تخصیص‌های آن به خراسان رضوی چیست؟ آیا از دیدگاه شما سهم خراسان رضوی از این تقسیمات عادلانه است؟ تحلیل خود را بفرمایید؟

روشنک: در دولت قبل نگاه مثبتی به خراسان رضوی وجود نداشت این اشکال و تفاوت دیدگاه بسیار محسوس بود و نگران هستیم که با دیدگاه‌های دولت فعلی نیز اتفاقات مشابهی رقم بخورد که امیدوار هستیم خراسان رضوی بتواند از حقوق خود استفاده کند به اعتقاد بنده وقتی دولت بودجه‌ای را برای بنگاه‌های اقتصادی در نظر می‌گیرد باید سهم خراسان رضوی مضاعف باشد؛  زیرا بدنه اقتصاد این استان بخش خصوصی است و نیاز به حمایت بیشتری دارد.

البته باید در نظر داشت که بودجه از توانمندی حاصل می‌شود، این دولت با دست خالی کشور را اداره کرده و این موضوع باید به عنوان یک واقعیت در نظر گرفته شود اما درخواست ما این است که با توجه به اینکه شهر مشهد  متعلق به ساکنان آن به تنهایی نیست و به تمام ایران تعلق دارد، نگاه مجلس و دولت در این حوزه به خراسان رضوی باید نگاه به کل مردم ایران باشد.

اما این نگاه وجود ندارد در نظر بگیرید در بسیاری از جهات پیشرفت خراسان رضوی بسیار ناچیز بوده به عنوان مثال وضعیت بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی پس از 25 سال هنوز مطلوب نیست و با اینکه این محدوده متعلق به تمام مردم ایران است به آن توجه درخوری در این دولت و دولت قبلی نشده است.

امروز ما در دنیا به علت داشتن مجموعه حرم مطهر رضوی سربلند هستیم این مکان علاوه بر مذهبی بودنش به عنوان یک مرکز عظیم معماری و بنای فاخر و با ارزش مطرح است اما اطراف آن همچنان مشکل داشته و لذا  از دولت با وجود کمبودهایی که دارد انتظار می‌روذ که اقتصاد خراسان رضوی را به عنوان یک اقتصاد پیشرو بخش خصوصی با دید وسیع‌تر و گشاده‌تر نگاه کنند، همچنین همین تقاضا را از مجلس نیز داریم.
مجلسی در ایران افتخار پیدا می‌کند که مشهد را متعلق به همه ایران بداند و از سرجمع بودجه همه ایران برای این شهر و تأسیسات زیربنایی آن به ویژه در حوزه حمل و نقل دیدگاه ملی داشته باشد.

تسنیم: به نظر شما مجلس جدید با استفاده از چه راهکاری می‌تواند به اقتصاد خراسان رضوی کمک کند؟

روشنک: مجلس آینده قطعاً از مجلس قبلی بهتر است زیرا در آن احزاب سیاسی مختلفی وجود داشته و با تضارب آرا می‌توان به بهبود وضعیت کمک کرد.

اما مشکلی که وجود دارد حجم قوانین بسیار زیاد است که علت آن هم این است که در هر دوره مشکلاتی وجود داشته که به فراخور آن قانونی تصویب شده بدون اینکه قوانین اضافی قبلی حذف شودمجلس آینده یکی از اقداماتی که باید انجام دهد این است که کمیسیونی برای حذف قوانین اضافی و دست و پاگیر تشکیل دهد.

باید بررسی شود تمام قوانین اضافی در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و دیگر مواردی از این دست حذف شود که این موضوع باید در حوزه اقتصاد مضاعف باشد در این بخش مقررات زیادی وجود دارد که مزاحم بوده و شفافیت لازم را ندارند در واقع این مصوبات باید به گونه‌ای باشد که هر کسی نتواند تعبیر شخصی داشته باشد.

تسنیم: شاهد اجرایی شدن برجام هستیم و انتظار می‌رود که رویه‌های صادراتی تسهیل شوند اما همچنان شاهد این هستیم که مشکلاتی در این حوزه وجود دارد فکر می‌کنید تأثیر اجرایی شدن توافق هسته‌ای در خراسان رضوی تا این لحظه چه میزان بوده است؟

روشنک: برجام هم به سرنوشت شعار اقتصاد مقاومتی دچار شده یعنی به نگاه سیاسی گرفتار شده هیچ کس نباید این تصور را داشته باشد که برجام بدون موافقت مقام معظم رهبری امکن اجرا داشت ممکن است تمام نظرات ایشان توسط دولت اجرا نشده و تیم مذاکره کننده نتوانسته باشد که آنها را محقق کند اما بدون عنایات ایشان این مهم اجرایی نمی‌شد.

اینکه تصور باشد که برجام متعلق به دولت است اشتباه بوده بلکه این توافق متعلق به نظام بوده و موفقیت و شکست آن مربوط به حکومت و مردم است.

این نگاه سیاسی که به برجام مستولی شده یک آسیب است همچنان که مردم صلح در جنگ با عراق را پذیرفتند برجام را نیز باید بپذیرند تشخیص مقام معظم رهبری نرمش قهرمانانه بود اما اینکه چه تأثیری داشته این است که در وهله نخست اثر مناسبی داشت اما نگاهی که هم اکنون به وجود آمده امید را کمرنگ کرده و این مسئله اثر خود را داشته است.

اما در مورد خراسان رضوی باید گفت که در دوارن تحریم‌ها خراسان رضوی با شیوه‌های محلی تجارت می‌کرد و هنوز هم این رویه ادامه دارد اما در دوران برجام مشکل دیگری بروز کرد و آن این بود که اقتصاد کشورهای آسیای میانه با مشکل مواجه شد و سطح درآمدی آنها پایین آمد و این مسئله صادرات ما را به آن کشورها کمرنگ کرد.

باید در نظر داشت که کشوری که در طول 12 سال اقتصاد خود را با دنیا قطع کرده زمان می‌برد تا به حالت عادی برگردد و امکان برقراری ارتباط مجدد آن با دنیا در کوتاه مدت وجود ندارد.

دولت برای رفع معضلات موجود اقتصادی باید حوزه مسکن را فعال کند زیرا اگر این حوزه فعال شود صدها بنگاه تولیدی و تجاری فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

البته جا دارد مردم ایران شکرگزار خداوند، حضرت ثامن‌الحجج و مقام معظم رهبری و پس از اینها قدردان نیروهای مسلح باشند زیرا در کشور ما بیشترین امنیت وجود داشته و این موضوع برای توسعه اقتصادی بسیار مهم است.

اگر این امنیت در فضای سیاسی نیز به وجود بیاید نیز می‌تواند بسیار اثرگذار باشد زیرا جذب سرمایه گذاری خارجی نیاز به همدلی و امید دارد نباید جوی به وجود بیاید که سرمایه گذاران از ورود به ایران هراس داشته باشند و در این زمینه قدری سعه صدر و انتقادپذیری باید بیشتر باشد.

مقام معظم رهبری در برخی از موقعیت‌ها تذکر می‌دهند اما نباید پس از آن اجازه داد که از این موضوع دیگران سواستفاده کنند به عنوان مثال اگر مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی موضوعی را مطرح می‌کنند نباید به دنبال مقصر گشت بلکه باید با همدلی برای رفع مشکل تلاش کرد اگر این موضوعات به نتیجه برسد سال 95 می‌تواند بسیار موفقیت آمیز باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − ده =

دکمه بازگشت به بالا