ایران

رکوردشکنی ۴ ساله سکه دلار در محدوده ۴۱۰۰ تومان

 
 

 

دیروز هم بازارهای طلا و سکه متلاطم بود. سکه طرح جدید از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عبور کرد که بیشترین نرخ از خرداد ۹۲ تاکنون است. نرخ دلار هم اگرچه رشد کرد و در کانال چهار هزار تومان تثبیت شد اما تردید معامله گران درباره احتمال ورود بانک مرکزی و کنترل قیمت‌ها، اجازه جهش را به انواع ارز نداد.
 اگرچه نوسانات در بازار ادامه دارد اما تا زمان تنظیم این خبر در عصر دوشنبه، بیشترین نرخ ثبت شده برای دلار حدود چهار هزار و ۱۰۰ تومان بود.دیروز علاوه بر رشد نرخ دلار، اونس جهانی هم پنج دلار گران شد تا همه چیز برای رشد انواع مسکوکات طلا آماده شود.
 سکه طرح قدیم با حدود ۳۰ هزار تومان بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد و به یک میلیون و ۲۷۷ هزار تومان رسید. سکه طرح جدید هم ۲۰ هزار تومان گران شد و به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. همان طور که نمودار زیر نشان می دهد این نرخ در ۱۷ فصل اخیر بی سابقه بوده است. تا زمان تنظیم این خبر دلار در برخی بازارها تا نزدیکی چهار هزار و ۱۰۰ تومان هم بالا رفته است. با وجود این که دیروز بازار طلا و ارز متلاطم بود، بورس دوشنبه را در رکود و رخوت گذراند؛ ۲۵۷ میلیارد تومان معامله انجام شد و در نهایت شاخص کل ۴۶ واحد رشد کرد و به ۸۴۶۱۱ واحد رسید.
 

   بازارها به کدام سو می روند؟

 برای بسیاری از فعالان و مرتبطان بازارها، سرمایه گذاران و حتی مردم این سوال وجود دارد که آینده بازارها چه خواهد شد؟ در پاسخ باید تکلیف بورس را از بازار ارز و سکه جدا کرد. بازار ارز به دلیل تثبیت مصنوعی نرخ ارز، مستعد رشد است. اما آن چه تعیین کننده سرعت و شدت این رشد است، چندان قابل پیش بینی نیست. از سویی بانک مرکزی نشان داده است که در این مواقع با ورود سریع به بازار و تزریق ارز، نرخ ها را متعادل می کند. از سوی دیگر به تازگی رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت درخواستی برای اصلاح نرخ ارز مطرح کرده اند که در حال بررسی است. طبیعتا سیاست گذار، حتی در صورتی که تصمیم به افزایش نرخ ارز گرفته است در برابر جهش های ناگهانی آن خواهد ایستاد مگر آن که کنترل اوضاع از دستش خارج شود. برخی مشاهدات میدانی نیز از بازار دیروز نشان می دهد با وجود تمایل معامله گران به رشد قیمت ها، هراس از مداخله بانک مرکزی و کنترل قیمت ها وجود داشته است و از جهش قیمت جلوگیری کرده است. اما درباره بورس، شرایط بنیادین مثبت است و واکنش های منفی به تهدیدهای ترامپ بیشتر، از سر هیجان بوده است تا تحلیل. ضمن آن که حتی در صورت خروج قطعی ترامپ از برجام، اولا تا چند ماه آینده تحریمی برنخواهد گشت و در صورت بازگشت هم به دلیل همراهی نکردن بسیاری از کشورها با آمریکا، آثار سال های گذشته را نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا