ایران

زائران بدون ویزا 2تا 6سال به زندان می‌روند/سفارت عراق مهلت صدور ویزا را تا 12 آذر تمدید کرد

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به اینکه زائرانی که بدون ویزا از مرز گذشته‌اند در صورت دستگیری، طبق قانون عراق به دو تا شش سال زندان محکوم می‌شوند، اظهار داشت: زائران از سفر به سامرا و دیالی خودداری کنند.

خبرگزاری فارس: زائران بدون ویزا 2تا 6سال به زندان می‌روند/سفارت عراق مهلت صدور ویزا را تا 12 آذر تمدید کرد

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین در نشست خبری که عصر امروز (دوشنبه) در ساختمان وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه اخبار متفاوتی در رسانه‌ها مطرح شد که آنچه واقعیت دارد بر این اساس است که مرزها بسته نشده اما مرز مهران به دلیل بی‌نظمی‌هایی که دیروز و امروز با آن مواجه بود، ایجاد شد، ورودی‌های مهران از ایلام، دهلران، شهر ملکشاهی مسدود شده و از تردد افراد به سمت مهران جلوگیری شود. چراکه بیشتر این افراد فاقد ویزا هستند اما مرز مهران برای افرادی که دارای ویزا هستند باز است و همچنین مرز شلمچه و چزابه بدون مشکل در حال ارائه خدمات است.

وی ادامه داد: زائران به مرزهای چزابه و شلمچه هدایت می‌شوند و در برخی مرزها با مسدود شدن مواجه هستیم که این مسئله به این معنا نیست که مرز بسته است بلکه کسانی که دارای گذرنامه و ویزا هستند می‌توانند از مرز خارج شوند و از تردد زائرانی که بدون گذرنامه و ویزا هستند،‌جلوگیری می‌شود.

ذوالفقاری با بیان اینکه از ورود بدون ویزا به عراق جلوگیری می‌شود، تصریح کرد: اگر برخی افراد که وارد خاک عراق شده در صورت دستگیری مسئولین عراقی طبق قانون کشور عراق 2 تا 6 سال زندان برای آنان صادر خواهد کرد و حتی اگر زائری بدون ویزا وارد خاک عراق شود و در هنگام برگشت توسط نیروی انتظامی شناسایی و با وی برخورد شود، سابقه‌ای برای این افراد در نظر گرفته خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت:‌افرادی که گذرنامه خود را گم کرده‌اند، برگه گذر مرزی برای آنان صادر می‌شود و این موضوع به همین راحتی نیست بلکه کسانی که اعلام مفقودیت مدارک خود را داده‌اند، بررسی می شود که اگر ورود آنها ثبت شده باشد برای خروج آنها برگه مرزی صادر می‌شود. در غیر این صورت افرادی محسوب می‌شود که بدون گذرنامه و ویزا وارد خاک عراق شده‌اند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور همچنین از تمدید صدور ویزا تا پنجشنبه 12 آذر خبر داد و گفت: در مرزهای ایلام به زائرینی که فاقد گذرنامه هستند بارها اعلام شده با ارائه مدارک برای آنها گذرنامه صادر خواهد شد و صدور گذرنامه و ویزا به مناطق مرزی کشیده شده بنابراین نیروی انتظامی با کمک سپاه، بسیج، وزارت اطلاعات و استانداری ایلام از ورود و خروج زائرین بدون گذرنامه و ویزا از مرز مهران جلوگیری خواهند کرد.

ذوالفقاری تصریح کرد: در طی چند روز گذشته حدود 50 نفری که بدون ویزا از مرز خارج شده بودند در پایانه مرزی دستگیر و تحویل مقامات ایرانی شده‌اند.

وی با بیان اینکه صدور یک میلیون و 550 هزار ویزا اقدامی کم‌سابقه و قابل تقدیر است، خاطرنشان کرد: صدور ویزا تا پنجشنبه این هفته ادامه دارد و تمام امکانات صدور ویزا و گذرنامه در ایلام و مرز مهیا شده اما عده‌ای مراجعه نکرده و همین امر باعث شده است که مشکلاتی را در مرز به وجود بیاورند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به تلاش مسئولان عراقی بریا تامین امنیت زائران در مسیرهای مشخص شده تصریح کرد: امروز باخبر شدیم عده‌ای از زائران به سامرا و برخی به دیاله وارد شده‌اند که توصیه اکید داریم که در ورود به این مسیرها با مسئولان هماهنگ کنند تا برای آنان مشکل امنیتی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: اگر زائران به توصیه‌های داده شده پایبند باشند و خارج از مسیرهای تعیین شده سفر نکنند به تامین امنیت خود کمک خواهند کرد و باید به طور کلی بگوییم به جز ازدحام افراد فاقد ویزا در مرز همه بخش‌ها و دستگاه‌ها خوب کار کردند و مردم نیز هماهنگی بسیار خوبی در این زمینه داشتند که جای تقدیر دارد و امیدواریم با مشکلی مواجه نشویم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا