خراسان

زمان ترخیص کالا در گمرک خراسان رضوی به حداقل ممکن رسید

مسعود عاطفی

ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: زمان ترخیص کالا در گمرک خراسان رضوی به حداقل ممکن رسیده است.

مسعود عاطفی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: در سال گذشته ۳۸ اظهارنامه و در سال ۹۳، ۴۷ اظهارنامه صادراتی در گمرک مشهد به ثبت رسیده که پس از تهران رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌ایم.

ناظر گمرکات خراسان رضوی با بیان اینکه از سال ۹۳ طرحی به نام سامانه جامع امور گمرکی اجرایی شد، گفت: این سامانه مدون و بسیار ایده آل و بر گرفته از شیوه تجارت نوین است و در حقیقت هدف از اجرای این طرح حذف فیزیکی کاغذ، دور اظهاری کالا، ارسال کالا به مبدا است.

وی افزود: در گذشته ۱۳ ایستگاه برای صادرات کالا وجود داشت که هم اکنون به دو ایستگاه تقلیل یافته و تمام روند فرآیند گمرکی از جمله خوداظهاری، انبار، احراز هویت و … در اختیار بازرگان قرار دارد در نتیجه، زمان ترخیص کالا به حداقل ممکن رسیده است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی با بیان اینکه در تبادلات تجاری کاهش زمان، هزینه و اسناد از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: در گمرک برای ارزیابی کالاها سه مسیر سبز( کالا و اسناد دیده نمی‌شود)، زرد( بررسی اسناد) و قرمز(بررسی کالا و اسناد) وجود دارد و براساس اینکه حجم تبادلات و فعالیت فرد بازرگان ارزیابی در مسیر سبز قرار می‌گیرد.

عاطفی یادآور شد: رتبه تجارت فرامرزی کشور در حال افزایش بود به طوری که به دلیل سیر مسیر طولانی و عدم الکترونیک شاهد صف‌های طولانی برای ترخیص کالا بود بنابراین با این سه مسیر ارزیابی می‌خواستیم رتبه خود را بهبود ببخشیم.

وی با اشاره به اینکه زمان طی تشریفات تابعی از آمادگی و دانش بازرگان است، عنوان کرد: در طول ۲۴ ساعت روز بازرگان می‌تواند به صورت الکترونیک کالای خود را اظهار کند در نتیجه در کمتر از ۲۴ ساعت روند صادرات انجام می‌شود.

ناظر گمرکات خراسان رضوی در ارتباط با موفقیت‌های خراسان رضوی در زمینه گمرک گفت: رکورد صادرات در مسیر سبز در نیشابور به ۶ ثانیه شکسته شده که با سوئیس که ۲ ثانیه در دنیاست فاصله چندانی نداریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + یازده =

دکمه بازگشت به بالا