مشهد

زیرگذرهای وحشت! شهردار منطقه ۱۱ :هنوز متولی زیرگذرهای عابر پیاده در شهرداری مشخص نیست


 

خراسان:«لطفا به وضعیت نامناسب امنیت و روشنایی زیر گذر مقابل مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی در حوالی میدان جهاد رسیدگی کنید. با توجه به کوتاه شدن طول روز، دانشجویان خصوصا خانم ها با ترس و لرز از زیرگذر عبور می کنند.»

«زیرگذرهای عابرپیاده میدان استقلال روشنایی ندارد و همین مسئله باعث بروز مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی شده است. دوسال قبل خودم شاهد به زمین کشیده شدن زن میانسالی بودم که در مقابل گستاخی سارق مقاومت می کرد! عدم روشنایی در این زیرگذر موجب زمین خوردن پیر و جوان و زن و مرد می شود!»
طی روزها و ماه های اخیر، پیام ها و عکس های متعددی از سوی شهروندان به سامانه های تلگرامی و حرف مردم روزنامه «خراسان رضوی» ارسال شده و طی آن از وضعیت نامناسب زیرگذرهای عابرپیاده سطح شهر و عدم تامین روشنایی کافی برای آن گلایه شده است. معضل تاریکی و نامناسب بودن زیرگذرهای عابرپیاده در سطح شهر مشهد، از آن موضوعاتی است که شهروندان در نقاط مختلف شهر با آن درگیر هستند.موضوع عدم تامین روشنایی زیرگذرهای عابر پیاده، علاوه بر زمینه سازی برای آسیب های متعدد اجتماعی مانند سرقت، زورگیری، کارتن خوابی و…، سبب استفاده نکردن مردم از این معابر می شود که با توجه به وجود این معابر در عرض بزرگراه ها و خیابان های پرتردد، سبب خطر آفرینی برای عابران پیاده که به گذر از عرض بزرگراه ها اقدام می کنند خواهد شد، مانند همان اتفاقی که برای فردی در چند ماه قبل در محدوده پل فجر رخ داد و به فوت او منجر شد.
تامین روشنایی بر عهده شهرداری است
برای پیگیری موضوع تامین روشنایی زیرگذرها ابتدا با علیرضا کاشی، مدیر روابط‌عمومی شرکت برق مشهد گفت و گو می کنیم. کاشی می گوید: تامین برق و روشنایی معابر با شرکت برق است که البته آن هم به صورت کامل انجام شده، ولی بحث تامین و نگهداری وسایل روشنایی و به طور کلی تامین روشنایی زیرگذرهای عابر پیاده برعهده شهرداری است و آن ها باید در این زمینه اقدام کنند.»
توپ در زمین شهرداری های مناطق!
در ادامه به سراغ احمد محبی، مدیرعامل سازمان میادین میوه، تره بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد می رویم و موضوع تامین روشنایی زیرگذرهای عابرپیاده را از او مطالبه می کنیم. محبی می گوید: «سازمان میادین تنها متولی معابر روگذر شهری است و رسیدگی به معابر زیرگذر شهری در حیطه وظایف شهرداری های مناطق است و هر شهرداری باید به زیرگذرهای موجود در محدوده منطقه خود رسیدگی کند.»برای بررسی موضوع ، با توجه به نبود مسئول بالا دستی مشترک در این زمینه موضوع را از شهرداری دو منطقه که پیامک های زیادی از شهروندان ساکن در این مناطق به دست ما رسیده،  پیگیری می کنیم.
پاسکاری برقی ها و شهرداری ها!
برای بررسی تامین روشنایی زیرگذرهای محدوده میدان جهاد به سراغ شهردار منطقه هشت مشهد می رویم و با سید ابراهیم علیزاده، شهردار این منطقه گفت و گو می کنیم. علیزاده در توضیح اقدامات انجام گرفته برای تامین روشنایی زیرگذرهای عابر پیاده، می گوید: در حدود یک ماه پیش صورت جلسه ای را دریافت کردیم که طی آن شهرداری مشهد  و شرکت برق با یکدیگر توافق کرده بودند تا شرکت برق عهده دار تامین روشنایی تمام زیرگذرهای عابر پیاده در سطح شهر شود. هر چند ما به دنبال رفع مسئولیت نیستیم ولی در کل بر اساس قانون، تامین روشنایی معابر عمومی با شرکت برق است و قانون در این بین، زیرگذرها را مستثنی نکرده و این زیرگذرها هم معبر عمومی است و تامین نور آن باید با شرکت برق باشد.وی تصریح می کند: البته ما به انتظار انجام این توافق نامه ننشسته ایم و به موازات آن، در حال پیگیری دریافت اعتباری برای تامین روشنایی این زیرگذرها از شهرداری مرکز هستیم و حتی موضوع را در جلسه شورای شهرداران هم مطرح کرده و مطالبات خود را گفته ایم، چرا که عدم تامین روشنایی زیرگذرهای عابر پیاده سبب آسیب های اجتماعی خواهد شد.شهردار منطقه ۸ مشهد تاکید می کند: ما برای دریافت اعتبار اولین نامه را به معاونت خدمات شهری ارسال کردیم که آن ها در پاسخ گفتند این موضوع در حیطه کاری معاونت حمل و نقل است، این معاونت هم پس از مکاتبات در پاسخ اعلام کرد که فعلا اعتباری برای این کار ندارند و به همین دلیل، ما در گام آخر برای گرفتن اعتبار از معاونت برنامه ریزی شهرداری تلاش می کنیم.
زیرگذرهای عابر پیاده در شهرداری متولی ندارد 
در ادامه و برای پیگیری گلایه ها از عدم روشنایی زیرگذرهای محدوده میدان استقلال و انتهای بولوار آزادی نیز با ابوالقاسم عابدینی، رئیس اداره خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۱ گفت و گو می کنیم. او به بیان توضیحاتی درباره متولی این کار می پردازد و می گوید: متاسفانه هنوز متولی زیرگذرهای عابر پیاده در شهرداری مشخص نیست ، ولی با وجود این، ما درخواست ۵ میلیون تومان اعتبار از معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد برای تعمیر و تجهیز زیرگذرهای میدان استقلال و انتهای بولوار آزادی  راکرده ایم که تا چند روز آینده قرار است وصول شود.
این اظهارات شهردار منطقه ۱۱ در حالی مطرح می شود که شهردار منطقه ۸ مشهد از عدم همکاری معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد برای اختصاص بودجه در این زمینه گفته است.
شهردار منطقه ۱۱ می افزاید: تا ماه آینده این کار به طور کامل انجام خواهد شد، اگر چه ما در ابتدای سال جاری هم برای تعمیر و تجهیز این زیرگذرها اقدام کرده بودیم، ولی متاسفانه، با گذشت تنها چند ماه، برخی از آن ها تخریب شده و یا به سرقت رفته است و هیچ امکانی هم برای جلوگیری از این کار نیست و تنها راهکار، استفاده از ابزار و وسایلی است که برای سارقان جذاب نباشد تا برای سرقت آن اقدامی انجام ندهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا