گوناگون

ساخت درب حرمین عسکریی(ع) در لرستان/ وقتی هنرمند اذن کارش را از امام زمان(عج) می‌گیرد + تصاویر

ساخت درب حرم8

وقتی برای ساخت ضریح امام عسکری(ع) کارکردم از فرزندشان امام زمان(عج) خواستم تا به من کمک کند تا همیشه در این راه باشم و اکنون افتخار می‌کنم که برای این بزرگان دارم نوکری می‌کنم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، بیست و هفتم مهرماه سال گذشته بود که کارگاه ساخت درب حرم امام حسن عسکری و ورودی سرداب غیبت امام زمان (عج) در حسینیه ثارالله ناحیه خرم‌آباد آغاز به کارکرد تا ماحصل آن، سند افتخاری برای مردم این استان در عتبات عالیات باشد.

افتخار آماده کردن درب حرم امام حسن عسکری و ورودی سرداب غیبت امام زمان (عج) نصیب مردم ولایی استان لرستان شد تا شیفتگان اهل‌بیت (ع) با نذورات خود در این کار عظیم سهیم شوند.

وارد کارگاهی می‌شوم که هرلحظه و هر روز کار کردن در آن برای کارکنان آن لذت‌بخش و خاطره‌انگیز است؛ کارگاهی که با ورود به آن دل‌ها راهی سامرا و حرم مطهر امام حسن عسکری (ع) می‌شود و چه خوب می‌توان پرواز دل را از روی دل نوشته‌های زیادی که بر چارچوب درب چوبی که هنوز تکمیل‌نشده است، درک کرد.

هشت ماهی از شروع به کار کارگاه می‌گذرد و سازندگان همچنان با عشق و شور خاصی مشغول کار هستند تا از هنرشان برای اهل‌بیت (ع) سنگ تمام بگذارند؛ در وسط کارگاه جوانی مشغول قلم‌زنی است و در گوشه دیگر دو جوان مشغول خاتم‌کاری دربی هستند که مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

گفت‌وگویم را از جوان 35 ساله‌ای که مشغول قلم‌زنی بر روی قسمتی از درب حرم است شروع می‌کنم او خود را سید ابوذر احمدی معرفی می‌کند؛ جوانی که دی‌ماه سال 94 از اصفهان برای ساخت این درب، در کارگاه ساخت درب حرم امام حسن عسکری و ورودی سرداب غیبت امام زمان (عج)  د خرم‌آباد مستقرشده است.

تسنیم:ساخت درب حرم و سرداب امام زمان (عج) اکنون در چه مرحله‌ای است؟

احمدی: کار خاتم‌کاری این درب تمام‌شده و قلم‌زنی آن نیز مراحل پایانی خود را طی می‌کند؛ برای آماده شدن این درب باید چندین کار هنری دیگر مانند میناکاری و آب‌کاری انجام شود. ان شالله با انجام این مراحل تا پنج ماه آینده ساخت درب به پایان می‌رسد.

تسنیم: درب حرم در چه ابعادی ساخته می‌شود؟

احمدی: درب حرم مطهر امام حسن عسگری (ع) و ورودی سرداب غیبت امام زمان (عج) در ابعاد 259 سانتی‌متر در 345 سانتی‌متر و با چوب ساج برمه‌ای ساخته می‌شود.

تسنیم: برای ساخت این درب چه مراحلی باید انجام و از چه موادی استفاده‌شده است؟

احمدی: نجاری، استیل کاری، مس کاری، خاتم‌کاری، قلم‌زنی، میناکاری و آب‌طلا مراحلی است که باید برای ساخت این درب انجام شود و برای طلاکاری آن نیز یک کیلوگرم طلا لازم است که اهداء آن توسط مردم لرستان انجام می‌شود.

در مرحله طلاکاری، طلاها را آب می‌کنند و در کارگاه آب‌کاری روی صفحات قلم‌زنی کار آب‌طلا را انجام می‌دهند و باید گفت ساخت درب حرم مطهر امام حسن عسکری (ع) و ورودی سرداب نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه دارد که این هزینه از طرف مردم استان لرستان اهداء می‌شود.

تسنیم: چه مدت برای حرم اهل‌بیت (ع) کار قلم‌زنی انجام داده‌اید؟

احمدی:20 سال سابقه کار قلم‌زنی دارم و افتخارم این است که حدود هفت سال در ستاد عتبات کار می‌کنم و امروز نیز باافتخار قلم‌زنی یکی از درب‌های سرداب ورودی امام زمان (عج) را به دست می‌گیرم.

تسنیم: چطور شد شما برای انجام این کار انتخاب شدید؟

احمدی:من این کار را قسمت میدانم چون دوستان دیگری هم بودند که می‌توانستند این کار را انجام دهند. وقتی برای ساخت ضریح امام عسکری(ع) کارکردم از فرزندشان امام زمان (عج) خواستم تا به من کمک کند تا همیشه در این راه باشم و اکنون افتخار می‌کنم که برای این بزرگان دارم نوکری می‌کنم و انشالله روزی برسد که حرمی برای حضرت زهرا (س) بسازیم.

ستاد عتبات عالیات پس از اتمام باب الراس حرم حضرت ابوالفضل (ع) به ما پیشنهاد دادند که برای ساخت درب ورودی سرداب امام زمان همکاری می‌کنید که من باافتخار گفتم بله انجام می‌دهم.

تسنیم: چند نفر کار قلم‌زنی این درب را انجام می‌دهند و پیش‌ازاین شما چه فعالیت‌های دیگری در این زمینه داشته‌اید؟

احمدی:کار قلم‌زنی این درب را سه نفر انجام می‌دهد، دو نفر از استان اصفهان و یک نفر از لرستان. پیش‌ازاین نیز قلم‌زنی ضریح امامین عسکرین در سامرا را انجام دادم و افتخار دارم که قلم‌زنی باب الراس حرم حضرت ابوالفضل (ع)، درب‌های حرم امام موسی کاظم و ضریح حضرت مسلم (ع) را نیز انجام داده‌ام.

تسنیم: آیا انجام قلم‌زنی برای عتبات عالیات برای شما درآمد بیشتری دارد؟

احمدی:کار هنری اصلاً قیمت ندارد اما کارهای هنری که انجام می‌دادم شاید بیشتر از این برای من درآمد داشت ولی من با انجام این کار می‌خواهم یادگاری در سامرا داشته باشم و خوشحالم از اینکه این چهارمین یادگاری من در سامرا است.

تسنیم: شما چند بار به عتبات عالیات مشرف شده‌اید؟ آیا موقع نصب کارهایتان حضور داشته‌اید؟

احمدی: من یک بار بعد از ساخت ضریح امامین عسکرین از طرف ستاد عتبات راهی کربلای معلی شدم و ان شالله که بار دیگر این توفیق حاصل شود.

تسنیم: آیا حین کار پیش‌آمده که کار سخت شود و به امام متوسل شوید؟

احمدی: بله. گاهی اوقات کار سخت می‌شود و یک‌دفعه قلم‌زنی یک گل پیچیده می‌شود اما ما به امام متوسل می‌شویم تا زیباترین گل انجام شود و باید گفت واقعاً این گل‌ها خودشان ساخته می‌شوند.

طرح اولیه گل‌های  این درب توسط استاد اسکندر پور فرجی انجام‌شده و به گفته وی هرکدام از این گل‌ها معنای خاص خودشان رادارند به‌طوری‌که نقش پنج گل در کنار هم نماد پنج‌تن، نقش گلی که از وسط شکافته شده به معنای فرق شکافته امام علی (ع )، نقش گلی که از هر طرف به داخل پیچیده شده نشان از زمانی است که حضرت زینب (س) در روز عاشورا طفلان را به دور خود جمع کرده و گل یاسی که شکسته شده نیز پهلوی شکسته حضرت زهرا (س) را نشان می‌دهد.

تسنیم: استقبال مردم لرستان برای ساخت این درب چطور بوده است؟

احمدی: مردم استان ارادت زیادی به اهل‌بیت (ع) دارند و برای ساخت این درب استقبال خوبی داشتند و پیش‌ازاین نیز کارکنان بانک صادرات لرستان هزینه ساخت یکی از درب‌های ورودی کاظمین را متقبل شده بودند.

با توجه به اینکه این کارگاه در محوطه نظامی است محدودیت‌هایی برای حضور مردم وجود دارد اما با شروع ماه مبارک رمضان و برگزاری مراسم جز خوانی در این حسینیه مردم استقبال خیلی خوبی داشتند و  از مسئولان استانی نیز تاکنون نماینده ولی‌فقیه در لرستان، استاندار، مدیرکل صداوسیما و برخی دیگر از مسئولان حضور پیداکرده‌اند.

رسول ملک پور نیز جوان 22 ساله‌ای بود که تمام لحظات سپری‌شده در این کارگاه جزو بهترین خاطرات خود دانست و این‌گونه از خادمی در محضر اهل‌بیت (ع) سخن گفت.

تسنیم: چند سال است که هنر خاتم‌کاری را انجام می‌دهد و تاکنون چه‌کارهایی برای حرم اهل‌بیت (ع) انجام داده‌اید؟

ملک پور: پنج سال در این کار سابقه‌دارم و اولین بار برای حرم حبیب ابن مظاهر کارکردم و پس‌ازآن نیز خاتم‌کاری خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل (ع) و درب باب الراس حرم حضرت ابوالفضل (ع) را انجام دادم و از دی‌ماه سال گذشته نیز در این کارگاه فعالیت خود را شروع کردم.

برای گفت‌وگوی بعدی سراغ مهرداد خسرویان رفتیم جوان 23 ساله‌ای که هشت ماه پیش برای انجام خاتم‌کاری درب حرم امام حسن عسکری و ورودی سرداب امام زمان (عج) همراه با همکارش رسول از اصفهان به استان لرستان سفرکرده بود. خسرویان نیز خدمت برای اهل‌بیت (ع) را افتخار بزرگی برای خود می‌دانست و این‌گونه از کارش سخن راند.

تسنیم: از اینکه برای حرم اهل‌بیت (ع) کار می‌کنید چه احساسی دارید. آیا قبلاً نیز در این زمینه فعالیتی داشته‌اید؟

خسرویان: من کار خاتم‌کاری را از هشت ماه پیش و در همین کارگاه شروع کردم و از اینکه برای اهل‌بیت (ع) کار می‌کنیم بسیار خوشحالم و بااینکه تمام‌کار حالات ایستاده انجام می‌شود اما وقتی تمام لحظات کار با امام درد و دل می‌کنم اصلاً خستگی نمی‌شوم؛ خیلی خوشحالم که خدا نصیب کرده در این کار باشم از طرفی هرچه از امام خواسته‌ام به من عطا کرده است.

اما حکایت شیفتگان این کارگاه کوچک خود شنیدنی است، دل‌شیفته‌ای که خاکروبه‌های کارگاه ساخت درب حرم امام حسن عسکری (ع) را برای تبرک طلب می‌کند و کودکی که با تمام کودکی‌اش چه زیبا می‌گوید که بلندای درب را می‌بوسم تا هرگز کس دیگری نبوسیده باشد. و سید ابوذر احمدی این خاطرات را این‌گونه برایمان مرور کرد؛ چند روز گذشته شخصی به کارگاه آمد و گفت خاکروبه‌های خاتم‌کاری درب را دور نریزید تبرکی برای من نگه‌دارید و خاطره زیباتر اینکه روزی کودکی به این کارگاه وارد شد و بر تاج درب بوسه زد و گفت این قسمت را می‌بوسم تا موقعی که نصب شد کسی هرگز نتواند آن را ببوسد.

در کنج دیگر این کارگاه معنوی، دل نوشته دل‌دادگان سرفصل‌هایی از عاشقی را مشق کرده است اما مشق عاشقی که بر چارچوب این درب چوبی حک‌شده است جلوه گری بیشتری دارد تا آنجا که دیگر هیچ جای خالی برای نوشتن باقی نمانده است.

وقتی از سرانجام این دل نوشته می‌پرسم هنرمند اصفهانی می‌گوید: برگ برگ این دل نوشته ها از دفتر جدا می‌کنیم و بر سطوح کار می چسبانیم و بر روی آنها کارمان را انجام می‌دهیم.

و باید گفت اینجا مشق قلمزن بهای دیگری دارد، و این قلمزن است که می‌خواهد تمام زیبایی هنر خود را خالصانه تقدیم مولایش کند و چه دل‌انگیز که نام حقیر نیز با دستان این هنرمند بر این لوح ارزشمند حک شد تا در برهه‌ای از زمان به یادگار بماند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 13 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا