خراسان

ساز و کار مشخصی برای تعیین حق‌الزحمه خبرنگاران وجود ندارد

حسین مقصودی

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: ساز و کار مشخصی برای تعیین حق‌الزحمه خبرنگاران وجود ندارد.

حسین مقصودی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: در موضوع رسانه و خبرنگار یکی از مشکلات اساسی این است که هنوز تعریف مشخصی از خبرنگار و یا رسانه نداریم.

وی بیان کرد: باید تعریفی واحد و جامع از فعال رسانه‌ای داشته و این فعالیت را ضابطه‌مند کنیم و پس از آن به فکر مشکلات قشر خبرنگار باشیم زیرا در وضعیت کنونی تشخیص بین خبرنگار حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای به هیچ عنوان مشخص نشده و به همین علت است که در حق افرادی که واقعا به صورت حرفه‌ای در این بخش فعالیت داشته و تخصص مورد نیاز آن را دارند اجحاف می‌شود.

 رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در ارتباط با مشکلات صنفی که برای خبرنگاران وجود دارد، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع این است که برای خبرنگاران امنیت شغلی وجود نداشته، ساز و کار مشخصی برای تعیین حق‌الزحمه آنها نیست و علاوه بر این حمایت قانونی محسوسی از آنها نمی‌شود.

مقصودی بیان کرد: در نظر بگیرید یک خبرنگار فعال با سختی بسیار زیادی برای تهیه خبری اقدام می‌کند و حاصل تلاشش به راحتی توسط سایر رسانه‌ها مورد سرقت قرار گرفته و نمی‌تواند از آن حمایتی داشته باشد و علاوه بر این بسیار دیده شده در هنگامیکه یک خبرنگار برای بیان حرف مردم خود را در مقابل مسئولان قرار داده مورد حمایت قانونی قرار نگرفته است.

وی تأکید کرد: به عبارت بهتر خبرنگاران در مقابله با گروه‌های فشار و یا صاحبان قدرت و ثروت معمولا مغلوب شده و مورد ظلم قرار می‌گیرند و باید ساز و کارهای لازم برای حفظ حقوق قانونی آنها در نظر گرفته شود زیرا هم اکنون در اینگونه از محاکم خبرنگار همواره مظلوم و قربانی است. 

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی با تأکید بر اینکه به خبرنگاری باید به چشم یک حرفه تخصصی نگاه شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون به علت اینکه افراد غیرمتخصص به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند دیده می‌شود اخباری که تولید می‌شود تحت تأثیر گرایشات حزبی، باندی و گروهی است.

مقصودی با اشاره به لزوم به روز بودن حرفه خبرنگاری و همگام بودن آن با استانداردهای جهانی، بیان کرد: در صورتیکه این اتفاق در میان فعالان رسانه بیفتد تقویت جایگاه این قشر خودبه‌خود انجام شده و شاهد این هستیم که ارباب رسانه به عنوان دروازه ورود به چالش‌های جامعه می‌توانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − سه =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا