ایران

سالانه ۲۰۰ تن زعفران ایرانی به سراسر دنیا صادر می‌شود

سالانه ۲۰۰ تن زعفران ایرانی به سراسر دنیا صادر می‌شود

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: سالانه ۲۰۰ تن زعفران ایرانی و معادل ۸۴ درصد تولیدات سالانه این محصول گران‌بها در سطح کشور به سراسر دنیا صادر می‌شود.


به گزارش نخست نیوز:حسین صفایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: با دستور وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ خرید حمایتی زعفران از استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی صادر شده است و فرصت فراهم‌شده توسط دولت کمک بزرگی به کشاورزان این دو استان که تولید کننده ۸۰ درصد زعفران کشور هستند می‌کند.
وی افزود: کشاورزان این دو استان تولید تک محصولی دارند و اگر حمایت نشوند آسیب زیادی می‌بینند و با حمایت مطلوب نیز اقتصاد کشور را رشد می‌دهند.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه مشکلات کم‌آبی در همه حوزه‌ها به‌خصوص حوزه کشاورزی نگران‌کننده است، خاطرنشان کرد: به دنبال تولید محصولات با کیفیت با مصرف آب کمتر هستیم و سه محصول انگور و کشمش، زعفران و خرما جزو محصولاتی هستند که مصرف آب بالایی دارند و در میان محصولات کشاورزی کشور بالاترین ارزآوری را پسته دارد و ایران در تولید و صادرات این محصول جایگاه دوم جهان، در خرما در جایگاه دوم دنیا، در انگور و کشمش در جایگاه سوم جهان و در زعفران در جایگاه نخست دنیا قرار دارد.
صفایی با بیان اینکه سالانه ۲۰۰ تن زعفران ایرانی به سراسر دنیا صادر می‌شود، تصریح کرد: این میزان معادل ۸۴ درصد تولیدات سالانه این محصول گران‌بها در سطح کشور به‌خصوص در دو استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی بوده است.
وی تاکید کرد: بخش عمده‌ای از محصولات گذشته در انبارها باغی مانده که شامل ۳۰ محصول بوده و زعفران جزو آن‌ها نیست و در عرضه این محصولات به‌گونه‌ای عمل کردیم که کشاورز در عرضه تولید محصول جدید متضرر نشود؛ همچنین نرخ خرید زعفران از منطقه شرق کشور هم ۱۰ درصد بالاتر از رقم کشاورز معین کرده‌ایم.
رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به اینکه قیمت هرکیلو زعفران در سال‌های ۸۴ تا ۸۵ از ۴۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده بود، بیان کرد: این‌ رقم رشدی ۳ برابری داشته و تولید کننده و مصرف کننده را متضرر می‌کرد و دولت تدبیر و امید ورودی جدی در این زمینه داشته تا هیچگونه حقی از دو گروه تولید کننده و مصرف کننده تضییع نشود و در حال حاضر قیمت هر کیلو زعفران ممتاز و نگین ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، هر کیلو زعفران رشته‌ای سرگل ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، هر کیلو زعفران رشته‌ای درجه یک ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و هر کیلو زعفران رشته‌ای درجه دو ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده و متوسط هر درجه کیفیتی ۲۵۰ هزار تومان بوده و این ارقام در هر نوع از این محصول ۵۰۰ هزار تومان بالاتر از سال گذشته بوده است.
صفایی گفت: وجه پرداختی به حساب کشاورزان در بازه زمانی سه ماهه ار زمان خرید واریز می‌شود که ۴۰ درصد آن در زمان خرید و ۶۰ درصد دیگر در این فاصله زمانی و حتی زودتر از موعد مقرر پرداخت می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ۹۸.۵ درصد زعفران خریداری شده خالص و بی‌نقص بوده است، افزود: در نمونه‌برداری‌های آزمایشگاهی انجام شده در ۴۰۰ محموله تست شده تنها در ۶ محموله ناخالصی دیده شد که معادل ۱.۵ درصد مجموع بوده است و این میزان اندک محصول دارای ناخالصی برگشت داده شده است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه خرید زعفران با وجود تولید این محصول در دیگر نقاط کشور تنها از دو استان خراسان رضوی و خراسان شمالی انجام می‌شود، گفت: زعفران در دنیا مصرف بالایی ندارد و مصرف بالای این محصول در ایران است و در دنیا در صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی، شیرینی و شکلات، نوشیدنی‌ و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با صادرات این محصول به دنبال حداکثر سود حاصله برای ایران هستیم.
وی افزود: افغانستان، پاکستان، هندوستان و امارات متحده عربی ۴ کشور بازار واسط ایران در صنعت زعفران هستند که این شرایط مناسب کشور ما نیست و باید این واسطه‌ها را کنار بگذاریم تا سهم کشاورز کاهش نیابد و وزیر جهاد کشاورزی بر این مهم تاکید ویژه داشته است و گروه‌هایی جهت شناسایی مقاصد نهایی تشکیل شده است تا این محصول به دست مصرف کننده حقیقی و نه واسطه‌ها برسد.
رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه پنبه شامل محصولات خرید تضمینی است، خاطرنشان کرد: ۵ استان گلستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اردبیل و فارس مراکز خرید فعال این محصول هستند و در خراسان رضوی هم ۹ مرکز فعال در گناباد، رشتخوار، تایباد، بردسکن، کلات، نیشابور، تربت حیدریه، تربت جام و سبزوار است و از مجموع ۱۷ هزار تن خرید کشور هزار تن آن از خراسان رضوی بوده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 3 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا