مشهد

سامانه تجمیع خدمات شهروندی در مشهد راه‌اندازی شد‌

موسی شربتدار

معاون برنامه‌ریزی شهردار مشهد مقدس گفت: سامانه تجمیع خدمات شهروندی در مشهد راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، موسی شربتدار عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: توسعه شبکه فیبر نوری، طراحی و اجرای طرح ساماندهی دکل‌های مخابراتی و ارتباطی شهر مشهد، راه‌اندازی سامانه تجمیع خدمات شهروندی، راه‌اندازی سامانه شهروند سپاری خدمات الکترونیک شهرسازی، ارائه ۱۰۰ خدمت الکترونیک در بستر پرتال مشهد، یکپارچه‌سازی سامانه‌ها از جمله اقداماتی بوده که از شهریور ۹۲ تا خرداد ۹۶ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد صورت پذیرفته است. 

وی افزود: شبکه فیبر نوری شهرداری ضمن اینکه جوابگوی کل نیاز ستاد، مناطق و سازمان‌های تابعه با ۲۵۰ کیلومتر است، به عنوان زیرساخت ارتباطی شهر هوشمند جهت توسعه سرویس‌های ارتباطی در اختیار شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات نظیر اپراتورهای موبایل و شرکتهای FCP قرار گرفته و علاوه بر ارتقاء و گسترش ظرفیت ارائه خدمات الکترونیک شهری از منابع پایدار درآمدی برای شهرداری به شمار می‌آید.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد افزود: در این پروژه المان‌های ارتباطی زیباسازی و جایگزین دکل‌های فعلی اپراتورها شده که ضمن تجمیع دکل‌ها و کاهش تعداد آن‌‌ها سبب پایداری بیشتر ارتباطات شهری و اصلاح فضا و منظر شهری می‌شود.

وی با اشاره به راه‌‎اندازی سامانه تجمیع خدمات شهروندی در مشهد، ابراز کرد: با استقرار این سامانه، توسعه خدمات مبتنی بر کارت شهروندی به این کارت هوشمند تسری پیدا کرده که تاکنون بالغ بر ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار کارت شهروندی برای شهروندان صادر شده در حالی که این تعداد باید به ۵۰ میلیون عدد با عنوان «من کارت» یا «مشهد کارت» برسد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد ادامه داد: شهرداری خدمات الکترونیکی مختلفی را بر بستر پورتال مشهد در دسترس شهروندان قرار داده که این خدمات در حوزه‌های فرهنگی، خدمات شهری، شهرسازی، حمل و نقل، پرداخت الکترونیک، سرویس‌های نقشه و مسیریابی و … است. 

شربتدار اضافه کرد: در راستای تحقق آرمان‌های مدیریتی در شهرداری مشهد و کنترل سیستمی فرآیندها، موضوع ایجاد ارتباط بین سامانه‌های شهرداری و یکپارچه‌سازی آن‌ها جزء برنامه‌های اساسی بوده که براین اساس سامانه‌های مالی، بودجه‌ریزی، قراردادها، تامین‌کنندگان و … در جهت شفاف‌سازی فرآیندهای تخصیص منابع باهم در ارتباط هستند.

وی اظهار داشت: همچنین طرح استقرار سامانه یکپارچه مدیریت منابع و مصارف، اکنون در حال اجرا است ضمن اینکه بالغ بر ۱۴۰ سامانه یکپارچه در شهرداری مشهد وجود دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد در ادامه گفت: ایجاد سیستم یکپارچه برای کل مجموعه شهرداری مشهد، نیازمند اصلاح فرآیندها، ساختارها، روش‌ها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و قوانین و مقررات است که اگر دخالت انسان‌ها به حداقل برسد، در زمان و هزینه صرفه‌جویی و سلامت اداری محقق می‌شود. 

وی خاطر نشان کرد: ارتقا، تکمیل و تهیه نقشه‌های جامع شهر مشهد و در اختیار قرار گرفتن آیین نقشه به ذینفعان درون و بیرون سازمانی از دیگر مواردی بود که طی ۴ سال اخیر در حوزه برنامه‌ریزی و توسعه شهری صورت گرفته است.

شربتدار در ادامه تدوین برنامه عملیاتی ۹۳-۹۷، تهیه برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی ۱۳۹۵، انعقاد ۶۰ طرح دانش بنیان و اعتباری معادل ۵۸ میلیارد ریال، ایجاد سامانه جامع بانک اطلاعاتی تامین‌کنندگان کالا و خدمات اصلاح اندازه، متناسب سازی ساختار و حذف واحدهای موازی و غیرضروری، تدوین، تصویب و ابلاغ نظام نامه فرآیندها و … از دیگر اقدامات صورت گرفته عنوان کرد.

وی تاکید کرد: با شروع دوره چهارم شورای اسلامی شهر، سیاست‌های چهارساله شورا و شهردار مشهد اخذ و با مشارکت حوزه‌های تخصصی نسبت به تدوین برنامه عملیاتی ۹۳-۹۷ اقدام شد که موضوع پس از بررسی و تبادل نظر در کمیسیون‌های تخصصی به تصویب شورای اسلامی شهر رسید.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد ابراز کرد: سند برنامه عملیاتی ۹۷-۹۳، ۲۱ برنامه، ۶۶ فعالیت، ۱۹۸ عملیات، ۳۹۹ شاخص و ۵۰۰ خدمت و ۲۵۰ واحد برنامه‌ریزی در مدیریت‌ها و سازمان‌های تابعه را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: تدوین ساختار تشکیلات شهرداری مشهد از موضوعاتی مهمی بود که به عنوان یکی از افتخارات شهرداری مشهد به شمار می‌آید و در اسفند ماه سال ۹۵ به وزارت کشور ارسال شد، اما تاکنون هیچ پاسخی از وزارت کشور در این خصوص به ما ارائه نشده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد با اشاره به اقدامات حوزه آموزش عنوان کرد: شهرداری مشهد در آموزش‌های خود برای مدیران و پرسنل از برجسته‌ترین اساتید داخلی و خارجی کشور، به‌روزترین دانش‌ها بهره می‌گیرد، که دعوت از برانکوییچ مربی تیم پرسپولیس برای آموزش مدیران و پرسنل شهرداری نیز از این دست بوده که در حال انجام است.

شربتدار ابراز کرد: انعقاد ۱۱۶ قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد دیگر موضوعی است که در طی این ۴ سال انجام شده و خوشبختانه ۲٫۵ برابر رشد داشته است.همچنین قرار بود که یک درصد از اعتبارات به امر پژوهش اختصاص یابد که که تاکنون ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان جذب شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

دکمه بازگشت به بالا