مشهد

سرعت شکل‌گیری مطب‌های پزشکان با کاربری مسکونی؛ احمدآباد را با مشکل مواجه کرده است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد:
سرعت شکل‌گیری مطب‌های پزشکان با کاربری مسکونی؛ احمدآباد را با مشکل مواجه کرده است
تجمع اماکن پزشکی چون وجود بیمارستان و مطب‌های پزشکان چه در خیابان اصلی و چه در خیابان‌های فرعی در مقیاس شهری در این مکان بسیار بالاست و نیازمند به پارکینگ در این مکان‌ها هستیم.
سرعت شکل‌گیری مطب‌های پزشکان با کاربری مسکونی؛ احمدآباد را با مشکل مواجه کرده است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: سرعت شکل‌گیری مطب‌های پزشکان با کاربری مسکونی، خیابان احمدآباد و فرعی‌های آن را با مشکلاتی چون کسری پارکینگ، ترافیک و… مواجه کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا حسین‌نژاد در برنامه زنده رادیویی مردم و مسوولان عنوان کرد: تعریض خیابان احمدآباد از دوره‌های قبلی مجموعه مدیریت شهری آغاز شده است، به امید اینکه این تعریض تسهیلی را برای شهروندان سبب شود، چرا که این مکان به دلیل جاذب بودن به علت وجود مراکز خرید و بیمارستان‌‌ها و مطب‌های پزشکان از ترافیک بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: همچنین تجمع اماکن پزشکی چون وجود بیمارستان و مطب‌های پزشکان چه در خیابان اصلی و چه در خیابان‌های فرعی در مقیاس شهری در این مکان بسیار بالاست و نیازمند به پارکینگ در این مکان‌ها هستیم.
حسین‌نژاد اضافه کرد: این امر آرامش شهروندان ساکن در این مکان را گرفته که باید ترافیک این مکان تسهیل یابد و در این راستا سیاست گذاری‌های شهر مشهد نیز بر احداث پارکینگ می‌باشد.
وی اظهار کرد: شهر مشهد اگر به چهار قسمت تقسیم شود باید در تمام اضلاع‌های این چهار نقطه مرکز بهداشتی و خدماتی وجود داشته باشد تا تمرکز از یک مرکز گرفته شود و در تمام نقاط پخش گردد تا ما شاهد رانده شدن مردم به یک نقطه و ایجاد ترافیک و مسائل دیگر نباشیم و هم پدافند غیرعامل را با مشکل مواجه نکند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در این راستا معاونت شهرسازی و معماری بر روی این پروژه کار کرده و یک سری تغییرات را در بارگذاری بیمارستان قائم پیشنهاد داده که باید وزرات بهداشت در این امر ورود یابد و کمک کند.
وی بیان کرد: مجتمع مسکونی از ما مجوز ملک را می‌گیرد اما بدون آنکه آینده شغلی و کاری خود را برای ما مشخص کند که این امر مشکلاتی چون کسری پارکینگ را سبب می‌شود و پس از آن شهرداری با فشارها جهت صدور پایانکار این ساختمان‌ها مواجه می‌شود.
حسین‌نژاد افزود: در این راستا ما در کمیسیون ماده 5 این موضوع را مطرح کردیم که اگر افرادی می‌خواهند برای احداث مجتمع مسکونی در خیابان احمدآباد مجوز بگیرند، باید از آنان تعهد محضری گرفته شود تا اگر در افق مجتمع خود قرار است کاربری پزشکی را اتخاذ کنند باید در ضوابطشان پارکینگ در نظر بگیرند تا شاهد مشکلات فعلی نباشیم.
تملک برای احداث پارکینگ در محدوده احمدآباد با مشکلات زیادی روبروست
وی ادامه داد: در مجتمع‌های مسکونی به ازای هر واحد یک پارکینگ در نظر گرفته می شود، اما هنگامی که بحث مطب پزشکان پیش می‌آید که به عنوان مطب‌های ریزتری مطرح هستند، این قضیه فرق می‌کند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قیمت زمین‌های محدوده‌هایی چون احمدآباد بسیار بالاست، شهرداری برای تملک آن‌ها برای احداث پارکینگ گاها برای یک متر زمین 10 میلیون تومان پرداخت می‌کند و چیزی که در این میان اهمیت دارد این است که سرعت شکل‌گیری این مطب‌ها و قدرت مالی شهرداری در بحث تملک‌های این محدوده‌ها محدود است، چرا که مالک تمایل به فروش ملک خود در مسیر ساختمان پزشکان و… ندارد.
حسین نژاد ادامه داد: همچنین اشخاص حقیقی به دلیل نداشتن سود در بحث پارکینگ تمایلی به اداره پارکینگ ندارند.
وی تاکید کرد:ساخت و سازهایی که با کاربری مطب احداث می‌شوند باید با این کاربری به ما اعلام شوند و بحث پارکینگ را در دو بخش خصوصی و عمومی را داشته باشند و احداث پارکینگ‌ها برای مطب و مجتمع‌های پزشکان باید بر طبق مصوبه ماده پنج پیش‌بینی شود.
حسین‌نژاد افزود: همچنین با وجود اینکه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی ما هنوز تکمیل نشده است، باید افقی با مطالعه طرح جامع برای رسیدن به حمل و نقل جامع تعریف شود.
وی اظهار کرد: براساس قانون ، احداث پارکینگ در وظایف شهرداری‌ها نمی‌باشد، اما ما لکه‌هایی را برای تجمیع پلاک برای احداث پارکینگ‌های طبقاتی خریداری کرده‌ایم
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد بیان کرد: حتی شهرداری فقط باید محل دفن زباله را تعیین کند، اما جمع‌آوری زباله از وظایف شهرداری نمی‌باشد که این امر را انجام می‌دهد.
حسین‌نژاد متذکر شد: درخواست ما از نمایندگان مجلس این است که قانون‌های در بحث احداث پارکینگ برای مطب‌ها اصلاح شود.
وی اضافه کرد: هم‌چنین باید پزشکان به موضوع احداث پارکینگ توجه داشته باشند.
حسین‌نژاد متذکر شد: ساختمان‌های ثبت احوال، پزشکان و … دارای ضریب امنیت‌های ویژه‌ای هستند که این امر برای جلوگیری از مشکلات هماهنگی‌های داخلی را می‌طلبد تا در بحث پارکینگ از ضابطه کمیسیون ماده 5 استفاده کنند.
وی ابراز امیدواری کرد: ما در آینده بر بحث حمل و نقل عمومی و احداث پارکینگ کار خواهیم کرد.
ایجاد شهرک‌های سلامت در نقاط مختلف شهر
مدیر اجرایی دانشگاه علوم پزشکی شهر مشهد نیز در برنامه زنده رادیویی مردم و مسوولان عنوان کرد: امروزه چیزی که در اکثر شهرهای دنیا و در اصنافی چون خدمات پزشکی متداول است، تجمع و تمرکز در یک نقطه می‌باشد که این امر نه تنها ایراد ندارد، بلکه حسن‌هایی را برای شهر مشهد دارد.
دکتر علی بیرجندی‌نژاد افزود: اگر به شهرهای دنیا بنگریم خواهیم دید که تمرکز بیمارستان‌ها، سبب درمانگاه‌ها و مراکز درمانی کوچک‌تری در اطراف خود شده است، چرا که مراکز بزرگ با مراکز کوچک نیازهای متقابلی با یکدیگر چون تجهیزات پزشکی و … دارند که برای خدمات رسانی به مردم این امر ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا باید به راه حل هایی با زمان بندی‌های کوتاه مدت و دراز مدت رسید.
بیرجندی نژاد اضافه کرد: ایجاد شهرک های سلامت با آرایش و جانمایی مناسب در مکان‌هایی مختلف شهر مطلوب است که این امر دارای ملاک‌ها و استانداردهای تایید شده‌ای است که قابل احصاء می‌باشد.
وی گفت: سازمان نظام پزشکی بارها و بارها با سازمان‌های مربوطه اعلام آمادگی کرده است تا در طرح جامع مشارکت کند.
استقرار تیم‌های راهور در حاشیه خیابان احمدآباد برای امنیت به دلیل وجود مطب های پزشکان
رییس پلیس راهور شهر مشهد نیز در برنامه زنده رادیویی مردم و مسوولان گفت: یکی از کریدورهای اصلی ما که همان کریدورهای شرقی و غربی ماست که در بولوار احمدآباد است و ترافیک زیادی را دارند، این ترافیک بیشتر در ساعت 4 بعدازظهر تا 9 شب می‌باشد.
علیرضا حاجی‌زاده بیان کرد: در این راستا 30 تیم در معابر فرعی استقرار یافته اند که نیاز به حضور پلیس ندارند، چرا که ما در خیابان‌های عارف، محتشمی و عدالت حضور مستمر پلیس وجود دارد اما با وجود تابلو، اما به دلیل نبود پارکینگ تعدادی مجبور به توقف شده اند.
وی افزود: وظیفه پلیس نیز روان سازی ترافیک است، تا از حوادث رانندگی جلوگیری شود و ما مجبور نیستیم تا معابر را ببندیم و جریان ترافیک را داشته باشیم.
وی افزود: ما به عنوان پلیس از اصناف مطالبه داریم که برای کسری‌ها مجوز و پروانه بگیرد و برای مجوز گرفتن ضوابط، اصناف باید بر اساس چک لیست‌های ما عمل کنند.
حاجی زاده یادآور شد: قانون، شهرداری‌ها را مکلف کرده است که اگر افراد خودروهای خود را در مکان‌های غیر مجاز پارک کنند باید با جرثقیل جابه جا گردند و به پارکینگ انتقال داده شوند و انتقال خودروها به پارکینگ بر اساس ضوابط صورت می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا