مشهد

سرویس‌دهی در مشهد با «یک قرون»/ سومین نفری که ‌پلاک تاکسی گرفت/خاطراتی از مینی‌بوس تخم‌مرغی/فعالیت سه نسل باغفر در شهرداری‌

 

باغفر

خانواده باغفر با حدود ۱۴۰ سال خدمت در شهرداری مشهد در این زمینه صاحب یک رکورد کشوری و یا شاید جهانی باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، از قدیم اکثر پسران راه پدر را پیش می‌گرفتند و وارد حرفه و شغل پدر می‌شدند و آن را به عنوان یک حرفه و شغل موروثی نسل به نسل ادامه می‌دادند؛ اما خیلی کم پیش می‌آید تمام فرزندان و اعضای یک خانواده در یک ارگان دولتی استخدام شوند و کار کنند، اما خاندان باغفر از جمله خانواده‌هایی هستند که چهار نسلشان شامل 8 نفر در شهرداری مشهد خدمت می‌کنند.

وقتی شنیدم تمامی اعضای یک خانواده در یک ارگان دولتی شاغل هستند و هشت نسل این خانواده همه در شهرداری مشهد فعال بوده و هستند برایم جالب به نظر رسید و این موضوع سبب شد تا به سراغ خانواده بانی تشکیل سازمان اتوبوسرانی مشهد و مردی که چهار نسلش در شهرداری مشهد مشغول به کار است بروم، خانواده‌ای که با 140 سال خدمت در شهرداری مشهد، رکوردار خدمت در شهرداری هستند.

حکم بازنشستگی سه نسل باغفرها در شهرداری

حسین باغفر، پیشکسوت سازمان اتوبوسرانی مشهد می‌گوید: سه نسل از خانواده باغفر در شهرداری مشهد بازنشسته شده‌اند و تا به امروز سه نسل از خانواده من شهرداری چی شده‌اند، شاید هم در آینده با بزرگ شدن بچه‌ها افراد بیشتری به این نسل اضافه شود.

من بانی تشکیل سازمان اتوبوسرانی در مشهد بودم و سال‌ها مسئول خطوط اتوبوسرانی و بازرس بودم، پدرم خداداد باغفر نیز بلیت فروشی می‌کرد و بعدها نیز به عنوان بازرس خدمت کرد.

شروع خدمت ما در شهرداری از سال 1344 است که با افتتاح سازمان اتوبوسرانی آغاز شده، البته از فعالیت اتوبوسرانی در مشهد بیش از 9 سال می‌گذرد اما بعد از من و پدرم، فرزندانم نیز وارد شهرداری مشهد شدند البته نه در سازمان اتوبوسرانی بلکه در بخش‌های مختلف باتوجه به تخصصی که داشتند و امسال سومین نسل از خاندان باغفر، پسر بزرگم بازنشسته شده است.

پدرم مرحوم خداداد باغفر در سال 62 در سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد بازنشست شد و من نیز در سال 66 در شهرداری مشهد بازنشست شدم و پسرم ناصر باغفر در سال 94 با 32 سال سابقه خدمت در شهرداری مشهد بازنشست شد.

در حال حاضر فرزندانم محمد، مسعود ، مجید و سعید در شهرداری مشهد به عنوان نسل سوم مشغول به خدمت هستند و علی فرزند کوچکم سالیانی در شرکت تعاونی مسکن شهرداری و شرکت تعاونی شهرارا مشغول به کار بوده است. شهلا باغفر نوه ام نیز به عنوان نسل چهارم در سمت مدیر عامل شرکت فنی و مهندسی و کارگزاری خدمات الکترونیکی شهرسازی و معماری شهرداری مشهد مشغول به فعالیت است.

افتتاح شرکت اتوبوسرانی در سال 46

وی با اشاره به خاطراتش در تشکیل سازمان اتوبوسرانی در مشهد مقدس می‌افزاید: سال 1344 شهردار مشهد شهرستانی بود، به یاد دارم یک نفر از تهران به نام حاجی باقری به مشهد آمده بود و یک گاراژ خریداری کرده بود روبه روی پمپ بنزین در خیابان ضد “15خرداد” و 8 دستگاه اتوبوس نیز باخودش به مشهد آورده بود.

شهرستانی گفت چرا ما خودمان این کار را اجام ندهیم و یک نفر از تهران بیاید و در مشهد کار حمل و نقل را به دست بگیرد و این شد که شرکت اتوبوسرانی را در مشهد راه اندازی کردیم.

آن زمان پنج نفر بودیم و با هم شریک شدیم اما دو سال بعد بقیه سهمشان را فروختند و سال 1346 شرکت اتوبوسرانی مشهد رسماً شروع به کار کرد، آن هم با 7 اتوبوس و سه روز اول را رایگان و مجانی مسافر جابه جا می‌کردیم. آن زمان در هفت مسیر کوهسنگی، ارگ، امام خمینی، سناباد، امام رضا، سمزقند و حرم با «یک قرون» سرویس دهی داشتیم.

باغفر بیان می‌کند: در آن زمان همه در سازمان اتوبوسرانی لباس متحد داشتند و سالی دو دست لباس به کارکنان و کارمندان داده می‌شد، در سال‌های ابتدایی تشکیل شرکت اتوبوسرانی 30 دستگاه اتوبوس داشتیم با 32 شوفر و 64 شاگرد که در هر اتوبوس دو شاگرد فعالیت داشت.

وی  درباره شرایط آن زمان اتوبوسرانان می‌گوید: آن زمان کارگر روز مرد تا 89 روز اگر خلاف نمی‌کرد بیمه می‌شد، کمک راننده‌ها ماهی 21 تومان و روزی 7 تومان دریافت می‌کردند و من که سرپرست خط بودم روزی 15 تومان دریافت می‌کردم.

اتوبوس‌ها نیز از همان ابتدا بنز بود و مینی بوس‌ها نیز معروف به تخم مرغی بود. از رتبه بلیط فروش تا کمک راننده و راننده مینی بوس و راننده سنگین به ترتیب روزانه از 5 تومان تا 8 تومان دستمزد دریافت می‌کردند.

زمین برج سلمان اداره اتوبوسرانی بود

خیابان ابن سینا ” سه راه ادبیات”  که در آن دوره قبرستان بود به توقفگاه اتوبوسرانی تبدیل شد و اداره به خیابان راهنمایی که در حال حاضر برج سلمان در آن دایر است منتقل شد، آن زمان خیابان راهنمایی خارج از شهر بود و مسکونی نبود. خیابان ابن سینا ابتدا بصورت توقفگاه و تعمیرگاه اتوبوسرانی تبدیل شد و سپس بخشی از امور اداری سازمان  به خیابان راهنمایی که در حال حاضر برج سلمان در آن دایر است انتقال پیدا کرد.

در سال 1365 که صابری فر شهردار مشهد شد 7 نفر از سازمان اتوبوسرانی به شهرداری مرکز منتقل شدند که من یکی از این هفت نفر بودم و به واحد تشریفات شهرداری منتقل شدم البته همزمان بازرسی اتوبوسرانی هم بودم که با موتور بازرسی‌ها را انجام می‌دادم و بعدها ماشین پیکان در اختیارمان قرار دادند.

باغفر عنوان می‌کند: سازمان اتوبوسرانی پول دریافت می‌کرد و کم کم به فکر این افتادیم که اتوبوسرانی را بلیطی کنیم و از یک ریالی شروع شد تا امروز که 350 تومان شده است.

وی با خنده‌ای که بیانگر خاطرات گذشته‌اش است ادامه می‌دهد: تنها در چند مسیر خط اتوبوس داشتیم که همه آنها به حرم مطهر رضوی ختم می‌شدند اما امروز خطوط اتوبوسرانی به روستاها نیز افزایش پیدا کرده، به یاد دارم در آن زمان اتوبوسرانی بعضی از اتوبوس‌ها دو طبقه بودند و در اتوبوس‌ها خانم‌ها همانند امروز تفکیک بودند تا راحت‌تر باشند. سال 66 به عنوان کارمند رسمی شهرداری از طریق وزارت کشور بازنشست شدم.

سومین نفری که در مشهد پلاک تاکسی گرفت

باغفر که تجربه تاکسیرانی را نیز در مشهد دارد می‌گوید: آن زمان تنها وسیله نقلیه عمومی اتوبوس بود اما در سال‌های بعد از تشکیل شرکت اتوبوسرانی تاکسی نیز فعال شد و من جزو نخستین نفراتی بودم که تاکسی به ثبت رساندم و با تاکسی نیز مسافر جابه جا می‌کردم.

البته سومین نفری بودم که در شهر مشهد ماشینم را پلاک تاکسی کردم. آن زمان درشکه‌ها همه پلاک شهربانی داشتند و برای اینکه بتوان تاکسی پلاک کنم باید پلاک یک درشکه را از رده خارج می‌کردم به همین دلیل پول دادم و پلاک یک درشکه را از رده خارج کردم و به جای آن تاکسی گرفتم.

فعالیت سه نسل خانواده باغفر در شهرداری مشهد

مرحوم خداداد باغفر: نسل اول از خانواده که ابتدا به عنوان بلیط فروش و سپس به عنوان مسئول کنترل خط مشغول به کار بوده است.

حسین باغفر: نسل دوم از خانواده که خود یکی از موسسین شرکت واحد بوده که ابتدا به عنوان راننده سازمان اتوبوسرانی استخدام شده و سپس در سمت‌های مسئول فنی، رئیس خطوط و رئیس بازرسی سازمان فعالیت داشته و از سال 61 در شهرداری مشهد در حوزه اداره موتوری حوزه معاونت فنی و عمران مشغول به خدمت بوده است وی قبل از استخدام در سازمان در شرکت واحد تهران بوده و سومین تاکسی مشهد به نام ایشان پلاک شده است.

ناصر باغفر/نسل سوم(کارشناس حقوق): از سال 62 در شهرداری مشهد در حوزه معاونت فنی و عمران مشغول به خدمت شده و از سال 64 در ستاد در حوزه مدیریت املاک و حقوقی و در سال 66 به عنوان بنیان گذار و مسئول مرکز بیسیم شهرداری مشهد و از سال 70 بعنوان رئیس ناحیه 6 منطقه 3 و رئیس  ناحیه 2 و مسئول املاک و روابط عمومی شهرداری منطقه 4 و از سال 81 به عنوان رئیس امور اداری و پشتیبانی حوزه معاونت فنی و شهرسازی شهرداری مشهد و از سال 85 تا پایان خدمت در سمت دبیر کمیسیون تعیین خسارت و معاون اداره اموال و اوراق بهادار شهرداری مشهد مشغول به خدمت بوده است.

مسعود باغفر/نسل سوم: (کارشناس روابط عمومی ): از سال 64 در حوزه معاونت فنی و عمران مشغول به خدمت شده و از سال 66 در حوزه ستادی در مرکز بیسیم ادامه خدمت داده  و از سال 72 همزمان با تشکیل شهرداری منطقه 4 به عنوان مسئول کارگزینی و رفاه، تربیت بدنی، مسئول وصول دایره حسابداری، مسئول حقوق و دستمزد و … بوده و هم اکنون در شهرداری منطقه 10 روزهای پایانی خدمت خود را سپری می‌کند.

مجید باغفر/نسل سوم(دانشجوی معماری): از سال 72 در حوزه معاونت فنی و عمران در سمت راهبر کارخانه آسفالت مشغول به خدمت شده و تا به امروز در سازمان عمران شهرداری مشهد به عنوان سرپرست کارگاه و مدیر پروژه‌های عمرانی سازمان فعالیت دارد.

سعید باغفر/نسل سوم (کارشناس مدیریت فرهنگی ): از سال 77 در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد مشغول به خدمت شده و در مسئولیت‌های خانه‌ فرهنگ محله، روابط عمومی منطقه 5، حوزه مدیریت حقوقی شهرداری و کارشناس فرهنگی مناطق 2-11 و 12 خدمت خود را ادامه داده است.

علی باغفر/نسل سوم: خدمت مقطعی در امور نقلیه، شرکت تعاونی مسکن و شرکت تعاونی شهرآرا مشغول بوده است.

شهلا باغفر/نسل چهارم (کارشناس معماری ): از سال 93 به عنوان مدیر عامل دفتر فنی و مهندسی و کارگزارخدمات الکترونیکی شهرسازی و معماری شهرداری مشهد مشغول به خدمت است.

خانواده باغفر امروز یک نسل بزرگ از خاناوده شهرداری مشهد را تشکیل می‌دهد نسلی که همه آنها در شهرداری فعالیت داشته و دارند و به نوعی یکی از بنیانگذاران شهرداری مشهد در حوزه‌های مختلفی نظیر اتوبوسرانی، اداره بیسیم شهرداری و ستاد بحران شهرداری بوده‌اند.

خانواده‌ای که نام آنها در شهرداری به ثبت رسیده و گویی این خاندان آینده شان با شهرداری رقم خودره است.جمع سابقه کار خانواده باغفر در شهرداری مشهد در قالب سه نسل و هشت نفر 140 سال خدمت است که امروز برای آنها تبدیل به یک رکورد در کشور نیز شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

دکمه بازگشت به بالا