خراسان

سرِ بطری ها را دور نریزید!

108265t
آرتوان كمپين جمع‌آوری سربطری‌هاي پلاستیکی است كه اهداف خود را در قالب اين كمپين پي مي‌گيرد؛ اين كمپين هم‌اكنون در مشهد و نيشابور فعال است.
ایسنا:  خوشبختانه فعاليت گروه‌هاي زيست‌محيطي مختلف به صورت خودجوش با ايجاد فرهنگ‌سازي، گام‌هاي مثبتي را در اين راستا برداشته‌اند. كمپين جمع‌آوري سر بطري‌هاي پلاستيكي كه با عنوان “آرتوان” فعال است، آگاهي‌سازی مناسبي را در بين افراد خواهد داشت.
مدير كمپين آرتوان خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا گفت: آرتوان کمپین جمع‌آوری سربطری‌هاي پلاستیکی است كه طبق تحقیقاتی که تیم آموزشی ما داشته، هشت سال پیش از ژاپن برای کمک و اهمیت دادن به بحث بازیافت پلاستیک آغاز شده و در کشورهای دیگر نيز اجرا شده. ما از اردیبهشت‌ماه 1391 به‌طور رسمی كار خود را شروع کردیم و از تیرماه با نام آرتوان (به معنای یاری رساننده نیکوکاران) فعالیت عمومی خود را در مشهد شروع كرديم.
محسن ميزاني ادامه داد: این کمپین با توجه به اهمیت دادن به بازیافت به کار خیر هم مربوط می‌شود. يعني از درآمد حاصل از بازیافت این درهای بطری به نیازمندان کمک می‌شود. هدف از تشكيل اين كمپين اهمیت دادن به بحث تفکیک زباله از مبدأ و جداسازی آن است که تا امروز هم توانسته‌ایم بخش قابل توجهی از مردم در مشهد را به این مباحث حساس کنیم و از تیرماه به همت آرتواني‌ها به آرزوی دو کودک که نیازمند ویلچر بودند جامه عمل پوشانده و خوشبختانه کمک زیادی به این خانواده‌ها شد و همچنان این راه ادامه خواهد داشت.
وي عنوان كرد: در خراسان رضوی، شهرستان نیشابور فعالیت رسمی خود را شروع کرده و شهر قوچان و اسفراین نيز در حال پیوستن به طرح هستند و بیرجند هم به جمع آرتوان پیوسته است.
میزانی درباره نحوه جمع‌آوري سر بطري‌ها نيز تصريح كرد: تا كنون 22 مکان در لیست آشیانه‌های مشهد و 30 مکان هم در حال جمع‌آوری سر بطري‌ها هستند مثل رستوران‌ها و فست‌فودها و… که به آن‌ها حامی آرتوان می‌گوییم.
مدير كمپين آرتوان خراسان افزود: ما سعي داريم تا در هر مرحله با ايده‌هاي جديد كار خود را ادامه و این کمپین را گسترش دهیم و از سازمان‌های مربوطه نيز کمال همکاری را خواهان هستيم. دبيرخانه مشهد نيز با شماره 09016995879 آماده پاسخگويي به شهروندان است.
وي در رابطه با اين كه پس از جمع‌آوري، سر بطري‌ها چه مي‌شوند و به كجا مي‌روند، گفت: پس از این که سر بطري‌هاي جمع‌آوری شده به بالای یک تُن رسید (یک تن سربطری معادل یک اتاق سه در چهار به ارتفاع سه متر است) ما آن‌ها را به مراکز بازیافت می‌فروشیم و درآمد حاصل از آن را صرف امور خیریه می‌کنیم و در این راه با خیریه مهیار ارغوان همکاری‌های لازم را داریم.
راه‌اندازی 10 آشیانه در نیشابور
سامان صفادل، مسئول آرتوان در نيشابور نيز در گفت‌وگو با ايسنا درباره فعاليت اين كمپين در اين شهرستان گفت: فعالیت آرتوان در نیشابور به‌طور رسمي از یک هفته پیش شروع شده و  ۱۰ آشیانه در سطح شهر و یک آشیانه سیار راه‌اندازي كرده‌ايم.
وي ادامه داد: شهروندان مي‌توانند درهای بطری جمع‌آوري شده خود را به اين مكان‌ها تحویل دهند. بروشورهای آرتوان در سطح شهر توزیع می‌شود تا مردم در مورد کمپین اطلاعات لازم را پيدا كنند و همچنین با رستوران‌ها و فست‌فودها نيز هماهنگی‌هایی شده تا درهای بطري خود را تحویل آرتوان دهند. شماره تماس دبیرخانه در شهرستان نيشابور 09351943871 برای ارتباط در اختیار مردم است.
صفادل گفت: در اين بحث چيزي كه بايد به آن توجه شود، اين است كه هدف کمپین فرهنگ‌سازی در زمینه بازیافت و در کنار آن کمک به نیازمندان است و هرگز تولید بطری و زباله بیشتر هدف کمپین نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا