مشهد

سرگردانی مسافران در پی لغو پرواز ۹۶۱ ایران ایر تور

 
 

 

خراسان:صدور بلیت هایی برای نرسیدن، آن هم با اطلاع رسانی ناقص و بدون برنامه ، مسافران پرواز ۹۶۱ شرکت هواپیمایی ایران ایرتور را همانند مسافران دیگر پرواز های کنسل شده ، شوکه  کرد؛ مسافرانی که «بلاتکلیف» رها شده بودند.
روایت برخی مسافران از تبعات این اتفاق که حداقل می توانست با اندکی اطلاع رسانی و دور اندیشی مدیران این شرکت  تبعات و معطلی کمتری برای مسافران داشته باشد  خواندنی است :«من که یک دختر تنها هستم و برای زیارت به مشهد سفر کرده ام، دیشب پرواز ماهان کنسل شد، مجبور شدم در مشهد بمانم، این هم از پرواز ایران ایرتور؛ کسی به من نگفت قرار است در مشهد اینقدر معطل شوم و حالا نمی دانم چه کار باید بکنم. مگر دفتر مرکزی این شرکت در مشهد نیست؟ چرا نمی تواند در شهر خود یک پرواز ساده را مدیریت کند؟ حتی به من اطلاع هم نداده اند.»
«یک هفته پیش بلیت تهیه کرده ام و کار اداری مهمی در تهران دارم، بدون اطلاع قبلی بلیت را کنسل کرده اند و الان مانده ام چه کنم. در حالی که طبق اعلام مسئولان این شرکت، از ساعت ۱۸:۰۰ روز قبل از پرواز، از نقص فنی هواپیما مطلع بوده اند اما اقدامی برای جایگزینی پرواز و یا حتی اطلاع به همه مسافران هواپیما صورت نگرفته و این عامل سرگردانی بنده و دیگر مسافران است؛ مسئولان می گویند که به مردم اطلاع داده اند، با  این حال مردم اینجا حضور دارند، مسئولان فرودگاه و شرکت نیز هیچ جواب درستی به من نداده اند».
«با وجود اینکه چند بار از مسئولان شرکت سوال کردیم که چه کار باید کرد، پاسخ درستی نداشتند که به مسافران بدهند. دیشب از ساعت ۱۹:۰۰ به دلیل کنسلی پرواز دیگری در فرودگاه هستم و به ناچار این پرواز را برای رسیدن به تهران انتخاب کرده ام، اما با کنسل شدن بلیت به من جوابی داده نشده است. فکر کنم دوباره باید بلیت بخرم. چون دو پرواز قبلی من هم چارتری بودند، پولی برای خرید بلیت جایگزین به من داده نمی شود و اگر بخواهم بلیت دیگری بخرم، باید دوباره پول پرداخت کنم. اگر این یکی هم کنسل شود چه؟»
«یکی از مسئولان ایران ایرتور به من گفت که بلیت کنسل شده و بگیرم راحت بخوابم. هواپیما خراب است و باید قطعه آن از دبی بیاید! چون بلیت ما چارتری است، هیچ کس در فرودگاه جوابگو نیست. حتی پول بلیت بسیار با تاخیر به ما بازخواهد گشت و نمی دانیم چگونه بلیت جایگزین برای رفتن به تهران تهیه کنیم؟»
« مدت هاست که منتظر مصاحبه شغلی در تهرانم؛ که به لطف ایران ایرتور و مدیریت هواپیمایی کشوری، این فرصت را از دست داده و امیدهایم به ناامیدی از آینده تبدیل شده است.  باید ساعت ۰۸:۰۰ تهران می بودم. حیف شد؛ اینجا اصلا نمی شود برنامه ریزی کرد».
«لغو شدن بلیت، هیچ هزینه ای برای فروشنده آن ندارد و فقط مسافری که با صرف هزینه و وقت خود را به فرودگاه رسانده و از کارش مانده است، ضرر می کند، حتی به فکر این نبودند که چه جوابی باید به ما بدهند و دریغ از یک پذیرایی کوچک از مسافرانی که با صرف هزینه، صبح زود به فرودگاه آمده اند. این اتفاق اگر در جای دیگری از دنیا رخ دهد، آن ها چه می کنند؟»
« افرادی که در اولین پرواز های صبح شنبه به سمت تهران حرکت می کنند، همگی امور مهمی دارند که لغو پرواز به معنای ایراد صدمات جبران ناپذیری به آن ها است؛ چه کسی جوابگوی ماست»؟
یکی از مسافران، از ارسال طومار اعتراضی جمع آوری شده از مسافران به مسئولان مربوطه در هواپیمایی کشوری و فرودگاه مشهد خبر می دهد. طوماری که هیچ کس نمی داند باید با آن چه کند و سرنوشت آن چه خواهد شد؟!
اینها گوشه‌ای از اظهارات تلخ مسافران پروازشماره  ۹۶۱ شرکت ایران ایرتور بود که در صبح شنبه و در تاریخ ۹/۱۱/۱۳۹۵ برای سوارشدن به هواپیما به فرودگاه مراجعه کرده بودند  درحالی‌که این پرواز کنسل شده بود و هیچ‌کس از ابطال بلیت ها خبری نداشت. مسئول شرکت ایران ایرتور در محل دفتر این شرکت در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد خطاب به مسافران معترض گفت : «به آن دسته از مسافرانی که بلیت سیستمی تهیه کرده بودند، اطلاع رسانی شده است، حتی فهرست برخی از مسافران چارتری را دریافت کردیم و پیامک زدیم در حالی که شواهد موجود و ادعای مسافران سرگردان این پرواز گفته های وی را تایید نمی کند . از سوی دیگر، مسئول شرکت در حالی از تلاش برای ارسال پیامک کنسلی پرواز صحبت می کرد که درسایت اطلاع رسانی این شرکت نه تنها هیچ خبری از باطل شدن این پرواز یا حتی تعویق زمان پرواز به چشم نمی خورد که همچنان پس از اعلام ابطال پرواز در فرودگاه مشهد، سایت شرکت ایران ایرتور، خبر از انجام به موقع پرواز داشت!!
اطلاع رسانی های سرکاری و لغو پروازهای تکراری!
پرواز ۹۶۱ ایران ایرتور لغو شد،  در حالی که شواهد حاکی از آن است که  لغو پرواز ها در فرودگاه مشهد،  رو به افزایش است. بنا بر اظهارات برخی مسافران پرواز باطل شده ۹۶۱،  درجمعه  شب گذشته، پروازهایی از  شرکت تابان و ماهان نیز کنسل شده بود و مسافران سرگردان مانده بودند. یک مسئول در دفتر شرکت ایران ایر تور در پاسخ به سوال خراسان رضوی درباره راه حل پیشنهادی شرکت برای جبران پرواز لغو شده گفت  ساعت ۸ صبح باید با مسئول روابط عمومی شرکت صحبت کنید. این مسئول، دلیل عدم جایگزینی پرواز ۹۶۱ را نبودن هواپیما عنوان کرد! سوال اینجاست چرا شرکتی که مجوز خدمات هوایی دریافت کرده، توانایی مدیریت بحران و جایگزینی هواپیما را ندارد؟!
از سوی دیگر در حالی که مسافران این پرواز از حدود ساعت ۵:۰۰ بامداد خود را به فرودگاه رسانده اند و هنوز ساعت رسمی فعالیت شرکت های فروشنده بلیت آغاز نشده است، مسئول شرکت ایران ایرتور به مسافرانی که نمی دانند چه باید بکنند می گوید که باید برای دریافت وجوه پرداختی به شرکت صادر کننده بلیت خود مراجعه کنند. این درحالی است که خیلی از مسافران، بلیت خود را از طریق اینترنت تهیه کرده اند و شرکت صادر کننده در تهران است. این یعنی اینکه بازگشت وجوه به این زودی ها امکانپذیر نیست.
بلیت فروشی برای فروش؛ نه پاسخگویی!
برای پیگیری موضوع با شرکت چارتری صادر کننده بلیت برخی از مسافران تماس گرفتیم. در حالی که مسئول شرکت ایران ایرتور مدعی اطلاع رسانی به نماینده فروش بلیت های چارتری بود، با کمال تعجب، نماینده شرکت «تیک بان» در پاسخی تلگرامی برای خبرنگار خراسان رضوی نوشت:« سلام متاسفانه این پرواز، از فرودگاه کنسل شده و ما اطلاعی از کنسلی پرواز نداشتیم تا شما را در جریان کنسلی پرواز قرار دهیم». نماینده فروش بلیت چارتری، مطرح کرد: حدود ۴۸ ساعت وقت می برد تا وجوه به مسافر عودت داده شود. این در حالی است که نا هماهنگی میان شرکت ارائه کننده خدمات و فروشندگان بلیت، باعث شده است تا مسافر میان آن ها پاس کاری شود. این یعنی، بلیت فروشی هواپیما توسط شرکت ها در حال حاضر فقط برای فروختن است، نه برای خدمت رسانی و پاسخگویی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 15 =

دکمه بازگشت به بالا