مشهد

سند و شناسنامه‌دار کردن کلیه املاک شهرداری تا پایان سال جاری

download (3)

مدیر املاک و مستغلات شهرداری مشهد گفت: به زودی کلیه املاک شهرداری، شناسنامه‌دار و سند‌دار می‌شود و بانک اطلاعاتی تهیه شده است که کلیه املاک شهرداری روز به رو رصد می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سعیده شکاری بیان کرد: مدیریت املاک به عنوان یک حوزه ستادی و ارتباط کاری که با مجموعه‌های مختلف شهرداری دارد مسئولیت حفظ و نگهداری و ساماندهی اموال غیر منقول شهرداری را برعهده دارد.
وی ادامه داد: چون اموال غیر منقول نوعی سرمایه شهرداری محسوب می‌شود باید بر روی املاک دید درآمدی و اقتصادی همراه با ایجاد ارزش افزوده وجود داشته باشد.
مدیر املاک و مستغلات شهرداری مشهد با اشاره به ساماندهی املاک به منظور شفاف‌تر شدن این حوزه این نوید را داد که به زودی کلیه املاک شهرداری شناسنامه‌دار می‌شوند.
وی تصریح کرد: منظور از شناسنامه‌دار کردن املاک این نیست که املاک شهرداری بی‌هویت بوده است، بلکه اطلاعات جامع و دقیق املاک شهرداری وجود نداشته است.
شکاری گفت: شهرداری در نظر دارد که کلیه املاک شهرداری را که در سطح مناطق وجود دارد، چه املاکی رامشهد که شهرداری حفاظت می‌کند و چه املاکی را که دست مناطق هست را هویت دارتر کند.
مدیر املاک و مستغلات شهرداری با بیان اینکه شناسنامه‌های تهیه شده نشان‌دهنده وضعیت سند مالکیت آن ملک است، افزود: در این شناسنامه، مشخصات کامل ملک شامل تصاویری از ملک و کاربری آن مشخص می‌باشد که اگر حتی یک روز در فهرست املاک شهرداری قرار گرفت اطلاعات کاملی از آن ملاک وجود داشته باشد .
وی شناسنامه‌دار کردن را یکی از کارهای بزرگ شهرداری دانسته وتاکید کرد: شهرداری با شفاف سازی می‌تواند از مدیریت‌های مختلف و حتی شهروندان در حفظ املاک خود کمک بگیرد .
وی با اعلام اینکه در حال حاضر املاک6 منطقه شهر شناسنامه‌دار شده است، تصریح کرد: شهرداری بعد از شناسنامه‌دار کردن املاک به دنبال اطلاع رسانی کلی آن، چه در حاشیه شهر و چه در داخل شهر، با دیوارکشی و تابلو نویسی است.
شناسنامه دار کردن اراضی راهکار جلوگیری از زمین خواری
شکاری عنوان کرد: با توجه خاصی که مردم مشهد نسبت به اموال بیت المال دارند، شهرداری این اطمینان را دارد که با کمک مردم بتواند دست زمین خواران را از این اراضی کوتاه کند .
وی گفت: خیلی از اشخاص به دنبال یک سری از املاکی هستند که احساس می‌کنند کمتر روی آنها نظارت است تا بتوانند غیر مستقیم یا غیر قانونی اسنادی را دریافت کنند و چالش‌هایی را ایجاد کنند که اموال را تحت تصرف خود در آورند.
وی تصریح کرد: وقتی املاک شناسنامه‌دار شود و هویت آنها مشخص شود قطعا به نوع بهتری حفاظت می‌شود و اگر شخصی بخواهد آنها را در تصرف خود در بیاورد علاوه بر حفاظتی که خود شهرداری روی املاک می‌کند مردم هم می‌توانند با سیستم 137 شهرداری را در حفظ اموال عمومی یاری کنند.
شهرداری موظف است کلیه املاک را سند‌دار کند
مدیر املاک و مستغلات شهرداری مشهد افزود: سند دار کردن املاک شهرداری یکی از کارهای دیگری است که در بحث مدیریت املاک صورت می‌گیرد و شهرداری موظف است املاکی که واگذار می‌شود اسنادش را به اشخاص انتقال دهد.
وی ادامه داد: علاوه بر این املاکی که به نام شهرداری واصل می‌شود یا در بانک اطلاعاتی اضافه می‌شود اگر سند نداشته باشد باید سند‌دار شود و اگر ملک سند دارد شهرداری باید سند مالکیت آن را دریافت کند.
وی با اشاره به اهمیت بحث اعتبار و سند رسمی گفت: قطعا سندهای رسمی هم ارزش افزوده به املاک می‌دهند و هم اینکه وجاهت قانونی بیشتری به مالکیت اشخاص می‌دهند، ما نمی‌گوییم صرف سنددار بودن دلیل مالکیت اشخاص است ولی وقتی ملکی سند داشته باشد وجاهت بیشتری به لحاظ مالکیتی خواهیم داشت .
شناسنامه دار کردن املاک شهرداری تا پایان سال جاری
شکاری بیان کرد: یکی از دغدغه‌های مهم شهرداری این است که بتواند تمام املاک شهرداری را آنهایی که سند مشاع دارد افراض کند و آنهایی که سند ندارند سند دار کند که قطعا این هم به بحث شناسنامه‌دار کردن املاک بر می‌گردد .

وی با اشاره به اینکه خیلی از املاک شهرداری املاک رها شده نیستند بلکه املاک و پایگاه خدمات‌رسانی هستند و به راحتی قابل شناسایی هستند، گفت: ایستگاه‌های سی ان جی سطح شهر، پارک و ایستگاه‌های آتش‌نشانی جزو املاک مشخص شهرداری هستند ولی سند دار کردن آنها دلیل مالکیت بیشتر و کاملتری است.
مدیر املاک و مستغلات شهرداری مشهد با اشاره به اینکه سنددار کردن املاک کار زمان‌بری است و تعامل اداره ثبت را می‌طلبد، گفت: سعی بر این است تا بخش عظیمی از املاک شهرداری تا پایان سال سند دار شود.
وی با بیان اینکه دیوار کشی به مرحله اجرا رسیده است، گفت: حدود 12 هزار میلیارد ریال از طریق معاونت برنامه‌ریزی به بحث دیوار کشی املاک شهرداری اختصاص پیدا کرده است.
شکاری تصریح کرد: وقتی املاک شهرداری دیوار داشته باشد، فنس باشد و حدود و اربعه آن مشخص باشد هم در تعارض با مجاوران قرار نمی‌گیرد هم قابل شناسایی برای شهروندان خواهد بود.
بانک اطلاعاتی املاک کلیه املاک شهرداری را به روز رصد می‌کند
شکاری با بیان اینکه رصد شدن روز به روز املاک مستلزم سیستمی کردن اطلاعات است، گفت : شهرداری در حال طراحی نرم افزاری با قابلیت‌های بسیار بالا و دسترسی عالی است که با لینک شدن به سیستم یکپارچه شهرسازی، سیستم تنظیم صلح‌نامه‌ها و مباحث سیستم راهورز یا سیپنا، هر اقدامی که بر روی اموال غیر منقول شهرداری انجام شود در این نرم‌افزار ثبت می‌شود.
وی با بیان اینکه این نرم افزار تا پایان سال به سیستم یکپارچه شهرداری لینک خواهد شد، تصریح کرد: بانک اطلاعات املاک می‌تواند به روز رصد کند که چند ملک از سیستم شهرداری وارد و یا خارج می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + هفت =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا