خراسان

«سنگ سیاه» آزاد نشود دادستانی اقدام می کند

 
 

 

سایت سنگ نوردی خلج که از دهه ۴۰ پایگاه سنگ نوردی بوده و اولین کنگره سنگ نوردی ایران در این منطقه و ارتفاعات چین کلاغ تشکیل شده متاسفانه  توسط یک ارگان نظامی تصرف شده و با وجود پیگیری های هیئت کوهنوردی استان این محدوده هنوز در اختیار این ارگان نظامی است. این جملات را مسئول کارگروه حفظ محیط زیست کوهستان هیئت کوهنوردی استان عنوان و از شورای حفظ حقوق بیت المال استان بازپس گیری این سایت و آزادسازی آن برای استفاده مردم را تقاضا کرد بخشی محبی سخنگوی شورای حفظ حقوق بیت المال دراین باره گفت: “سنگ سیاه” داوطلبانه رفع تصرف نشود دادستانی دستورصادر می کند.
تصرف در  دهه ۷۰
به گزارش خراسان رضوی حمید نظام دوست با بیان این مطلب گفت: اوایل دهه ۷۰   محدوده یکی از سایت های سنگ نوردی تصرف شد که همان موقع با استانداری مکاتبه و اعلام کردیم که این محدوده متعلق به کوهنوردان است و مردم از آن استفاده می کنند.
وی افزود: البته آن موقع سمت چپ جاده خلج و کوه چین کلاغ که نماد ورزش ما بود و کوهنوردان در آن صعود داشتند را گرفتند و اواخردهه ۷۰ نیز محدوده معروف به “سنگ سیاه” که مسیرهایی متفاوت برای صعود دارد را تصرف کردند، هم چنین دیواره های “ا… اکبر” و “یا حسین” را نیز گرفتند که با وجود پیگیری ها، قدرت و نفوذ متصرفان بیشتر بود و حرف ما به جایی نرسید.
وی تصریح کرد: با حضور دولت یازدهم و اقدام برای تحقق بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر آزادسازی اراضی ملی  و دراختیار مردم قرار دادن این اراضی و اقداماتی که شورای حفظ حقوق بیت المال استان در این زمینه آغاز کرد دوباره دادخواست ها را پیگیری و از اوایل سال ۹۵ درخواست آزادسازی این اراضی را مطرح کردیم.
نظام دوست تاکید کرد: درخواست ما از شورای حفظ حقوق بیت المال آزادسازی کامل منطقه سنگ نوردی خلج(سنگ سیاه) به مساحت حدود ۴۰ هکتاراست، البته ما تقاضا و ادعای مالکیت نداشته و نداریم  بلکه درخواست ما آزادسازی این اراضی برای استفاده عموم مردم است.
وی گفت: درصورت آزادسازی این منطقه جامعه کوهنوردان استان داوطلبانه حفاظت از این منطقه کوهستانی را برای استفاده عموم مردم برعهده می گیرد.
نظام دوست درباره محدوده سایت های کوهنوردی اظهار کرد: یک سایت سنگ نوردی شامل گردنه “تنبل خانه” تا “قهوه خانه” خلج و سایت دیگر نیز شامل چین کلاغ تا دیوارهای کنگره(پشت پادگان) می شود.
دریافت سندیک ارگان نظامی
به سراغ محمد بخشی محبی سخنگوی شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان می رویم. بخشی محبی درباره سرانجام “سنگ سیاه” که در اختیار یکی از ارگان های نظامی است و اطراف آن فنس کشی شده است،گفت: قسمتی از ارتفاعات جنوبی که در آن صخره ای بزرگ معروف به “سنگ سیاه” قرار دارد و مدت ها در اختیار کوهنوردان و صخره نوردان بوده و هیئت کوهنوردی مسابقاتی را در آنجا برگزار و برای تمرینات از آن استفاده می کرده است توسط یکی از ارگان های نظامی تصرف شده  و آن ها  با استفاده از قانون مستند سازی مبادرت به دریافت سند کرده اند.
قول رفع تصرف از سنگ سیاه
معاون دادستان عمومی  وانقلاب مشهد  افزود: هیئت اعزامی از تهران بازدیدی از این محل نیز داشتند و با توجه به این که مردم و هیئت کوهنوردی نیز خواستار رفع تصرف ازسنگ سیاه بودند در این باره شنبه این هفته جلسه ای با مدیریت املاک و مدیریت حقوقی این ارگان نظامی داشتیم تا مطابق خواسته مردم و کوهنوردان، این مکان دراختیار مردم قرار گیرد که توانستیم قول هایی را از این مجموعه نظامی بگیریم.
بخشی محبی  درپاسخ به سوال خراسان رضوی ، در دستور کار قرار داشتن ابطال سند مربوطه را تایید کرد و گفت: سند را از طریق مستند سازی(بند”د”) دریافت کرده اند و این نیز از پلاک هایی است که چهار شنبه گذشته هیئت اعزامی مورد بازدید قرارداده است البته کوهنوردان نیز پیش از این، پیگیری های متعددی را برای رفع تصرف انجام داده و طوماری را نیز به امضا رسانده و به دادستانی آورده بودند اما به دلیل این که باید حقوق طرفین لحاظ شود قبل از این که دادستانی وارد کار شود و حکمی را صادر کند امیدواریم در قالب توافق رفع تصرف انجام شود.
رفع تصرف و اعاده به وضع سابق
بخشی محبی در پاسخ به این سوال که آیا اگر رفع تصرف داوطلبانه انجام نشود ، دستور قلع و رفع تصرف داده خواهد شد؟اظهار کرد: در صورتی که رفع تصرف داوطلبانه  انجام نشود دادستانی اقدام قضایی لازم را انجام خواهد داد و در جهت تحقق خواسته مردم و مصوباتی که شورای حفظ حقوق بیت المال داشته برای اعاده به وضع سابق و رفع تصرف اقدام خواهد کرد.وی درباره مساحت ” سنگ سیاه” گفت: سنگ سیاه محدوده صخره ای کمتر از یک هکتار  و بخشی از یک پلاک است که داخل محدوده ۱۰۰ هکتاری در مجاورت جاده خلج قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + یازده =

دکمه بازگشت به بالا