خراسان

سیستم آموزشی دانشگاه‌ها خلاقیت را از دانشجو می‌گیرند

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌رضوی گفت: یکی از انتقادهای مهم نسبت به دانشگاه‌ها ترویج خلاقیت‌کشی و افزایش حافظه‌محوری است.

به گزارش ایسنا، سید جواد حسینی، در نشستی با عنوان ساماندهی آسیب‌های اجتماعی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در چند ماه گذشته طرحی با نام طرح نظام‌نامه پیوند نخبگان دانشگاهی با دستگاه‌های اجرایی ایجاد شده است. این طرح دارای چند بند است. این که دانشگاه برای همه کارگروه‌های شورای برنامه‌ریزی و پیشرفت افراد متخصص را معرفی کند، در نتیجه به عنوان نمونه در کارگروه برنامه‌ریزی و پیشرفت محیط‌زیست نخبه محیط‌زیست داریم که شامل دانشجویان نخبه و استادان است.

وی افزود: وظیفه این افراد تولید دانش است، در کارگروه سلامت و امنیت غذایی نخبگان امنیت غذایی برای ما مشخص کنند چه کارهایی را باید برای جلوگیری از بیماری‌های غیرواگیر انجام داد و در جلسه‌های برنامه‌ریزی مطرح می‌کند و این دانش‌ها در تصمیم‌گیری‌های ما مد نظر قرار می‌گیرد، موضوع مورد نظر دیگر این است که همه مدیران کل یک مشاور افتخاری نخبه داشته باشند. 

حسینی با اشاره به اینکه مهمترین عملکرد نخبگان دانشگاه دادن مشاوره به مدیر است، خاطرنشان کرد: در واقع این افراد یک مشاوره دانشی به مدیر دهند و دوم این که مدیر نیز نیازهایی که دارد از طریق دانشگاه و گروه‌های دانشگاهی می‌تواند پیوند برقرار کند. در واقع این موضوع به عنوان یک خلأ در آسیب‌های اجتماعی وجود دارد و باید بدان توجه لازم داشته باشیم. ما باید از توانایی‌های دانشگاه بهره کافی را ببریم.

عدم پیوند مناسب میان دانشگاه و سازمان‌های اجرایی معضل‌ساز است

وی با بیان اینکه نظام‌های آموزشی خلاقیت‌کشی می‌کند، گفت: در واقع دانشگاه تفکر همگرا و حافظه‌محور را رشد می‌دهد. این فعالیت‌ها باعث فرسودگی دانش و تست زدن و کنکوری‌گرایی را گسترش می‌دهد. دومین انتقادی که مورد توجه منتقدان بود این است که دانشگاه‌ها، مخازنی است از انباشت محفوظات دانشجویی که در زندگی افراد کارآیی ندارد.

حسینی توضیح داد: ما در سطح شناختی و عاطفی می‌مانیم و در سطح عملکردی دچار مشکل هستیم. این اشکال از دهه ۷۰ به بعد وجود داشته است و در پیوند و همکاری میان دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه دچار مشکل بودیم. امروز خوشبختانه سطح سواد مسئولان اجرایی افزایش داشته است. امروز دانشگاه و مسئولان دانشگاه در زمینه مدیریت اجرایی بسیار مناسب رابطه خود را با سازمان‌های اجرایی حفظ کرده‌اند، اما همچنان این معضل پیوند میان دانشگاه و سازمان‌های اجرایی وجود دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌رضوی در مورد طرح روستای پاک اظهار کرد: ما طرحی را با عنوان روستای پاک مدنظر داریم که ۱۰۰ از روستاها را براساس هفت متغیر مورد بررسی قرار می‌دهد تا از برخی آسیب‌های اجتماعی پاک شود. روستای عاری از اعتیاد، عاری از طلاق، عاری از طلاق، عاری از بی‌سوادی، سطح پوشش بیمه‌ای و عاری از نبود تشکل‌های دولتی. برای هر کدام از این مسائل برنامه‌های عملیاتی تعریف کرده‌ایم تا به هدف مورد نظر دسترسی پیدا کنیم.

وی افزود: خیریه نیکان فعالیت‌های بسیار مناسبی در بخش‌های محروم جامعه انجام داده که همگی این فعالیت‌های نیکوکارانه توسط دانشجویان دانشگاه فردوسی انجام شده است. انجمن‌های دیگری همچون انجمن شهید چمران و ۲۴ کانونی که در این زمینه‌ها در حال فعالیت هستند که اقدامات ارزشمندی انجام داده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌رضوی توضیح داد: نکته سوم که باید بدان توجه داشت این است که سازمان‌های اجتماعی اعلام آمادگی می‌کنند که اگر دانشجویانی هستند که با سمن‌هایی در رابطه با موضوع آسیب‌های اجتماعی می‌توانند فعالیت کنند در سریعترین زمان ممکن مجوز ایجاد این سمن‌ها را به دانشجویان توانمند دهیم تا بتوانند فعالیت‌های بسیاری را در قالب سمن رقم بزنند.

اختصاص ۱۰۰ میلیون تومان بودجه برای کنترل آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها 

وی تصریح کرد: ما برنامه‌های خود را برای گروه علوم اجتماعی و روانشناسی دانشگاه باید عرضه کنیم و از نظر این استادان برای اصلاح و تعدیل این برنامه‌ها بهره‌گیری کنیم. ما دانشگاه را باید جدی‌تر در نظر بگیریم هم به عنوان مرجعیت آن و هم در راستای کنترل آسیب‌های اجتماعی. ما دو طرح در زمینه آسیب‌های اجتماعی داریم، یکی در زمینه آموزش مهارت‌ها و نمایش فیلم و نقد و بررسی آن که حدود ۱۰۰ میلیون تومان به این برنامه اختصاص داده شده است.

حسینی با بیان این که «دو معضل اساسی که در کشورما بیش از سایر آسیب‌ها مطرح است کار و رونق تولید و کنترل آسیب‌های اجتماعی است» خاطرنشان کرد: امید است که بتوانیم نقش نوآورانه و اثرگذارانه و مداخله‌جویانه مؤثر در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با پتانسیل دانشگاه را بیش از پیش بر عهده بگیریم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − ده =

دکمه بازگشت به بالا