خراسان

شناسایی ۳۲ نفر با گروه خونی نادر در خراسان رضوی

گروه خون‌های نادر در واقع شامل افرادی می‌شود که مشابه خون آن‌ها فقط در هر ۵هزار تا۱۰هزار نفر جمعیت جغرافیایی جامعه موجود است.

 شهرآرانیوز؛ گاهی با همه پیش‌بینی‌ها، اتفاقی رقم می‌خورد که خارج از انتظار است؛ فردی در بستر بیماری می‌افتد، نیاز فوری به تزریق خون پیدا می‌کند و در جریان درمان مشخص می‌شود که گروه خون بیمار یک گروه خونی نادر است که به‌راحتی در دسترس نیست.

افرادی که گروه خونی‌شان در بین چهار گروه اصلی خون نباشد، در رده گروه‌های خونی نادر و شاید هم گروه خونی نادرتر قرار می‌گیرند.

تهیه خون برای این افراد شاید گاهی غیرممکن باشد. گروه خون‌های نادر درواقع شامل افرادی می‌شود که مشابه خون آن‌ها فقط در هر ۵هزار تا۱۰هزار نفر جمعیت جغرافیایی جامعه موجود است و براساس گفته‌های سرپرست انتقال خون خراسان‌رضوی، در کل کشور ۱۲۰۰ نفر دارای چنین گروه‌های خونی هستند و در استان هم فقط ۳۲ نفر با گروه خونی نادر شناسایی شده‌اند.

سرپرست اداره‌کل انتقال خون خراسان‌رضوی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ۶۶/۲ درصد اهداکنندگان خون‌های نادر در خراسان‌رضوی قرار دارند، گفت: دارندگان گروه‌های خونی نادر افرادی هستند که گروه خونی آنان در چهار گروه خونی تعیین‌شده شامل «آ»، «بی»، «آبی» و «او» مثبت و منفی قرار ندارد.

با بررسی کارشناسان سازمان انتقال خون در استان ۳۲نفر دارای گروه خونی نادر شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۱۲ نفر اهداکننده خون نادر و ۱۷ نفر بیمار دریافت‌کننده خون نادر بوده‌اند و متأسفانه ۳ نفر نیز فوت شده‌اند.

حمیدرضا اسلامی با اشاره به روز ملی خون‌های نادر در بیست‌ویکم دی‌ماه در تقویم کشور بیان کرد: گروه‌های خونی نادر دست‌کم ۱۸‌آنتی‌ژن خونی منحصربه‌فرد دارند که این موضوع با انجام آزمایش‌های مختلف تأیید شده است.

۴۰ هزار نفر از جمعیت اهداکنندگان خون در کشور دست‌کم در ۱۸ نوع از انواع گروه خونی آزمایش شدند که از این تعداد بیش از ۱۲۰۰ نفر به‌عنوان اهداکننده خون نادر شناسایی شدند. از مجموع ۱۲۰۰ نفر شناسایی‌شده حدود ۱۷۰نفر در کل کشور جزو اهداکنندگان خون بسیار نادر هستند. شایع‌ترین گروه‌های خونی نادر «او بمبئی» است.

اهدای خون به همه گروه‌ها

وی در ادامه گفت: افراد دارای گروه خونی نادر می‌توانند به همه گروه‌ها خون بدهند، اما فقط باید از هم‌گروه خودشان که بسیار نادر است، خون دریافت کنند. به همین دلیل خون‌رسانی به این افراد با چالش‌هایی همراه است و ثبت روز ملی خون‌های نادر در تقویم بدین معناست که در این تاریخ به تأمین خون برای یک کودک دارای گروه خونی «او بمبئی» کمک شود.

اسلامی در ادامه افزود: ۱۳پایگاه و مرکز اهدای خون در این استان دایر است که شش مرکز آن در کلان‌شهر مشهد، پنج پایگاه در شهر‌های سبزوار، نیشابور، تربت‌حیدریه، گناباد و قوچان و دو مرکز در شهر‌های کاشمر و تربت‌جام استقرار دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − ده =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا