مشهد

شهرداری مشهد خواهان ابطال ثبت ملی مسجد و حوض معجردار است

مسئول امور حقوقی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در خصوص دادخواست شهرداری مبنی بر ابطال فرآیند ثبت ملی این اثر تاریخی، گفت: با توجه به قوانین جاری تکالیف و وظایف قانونی شهرداری‌ها در حفاظت از مواریث فرهنگی، انتظار می‌رود شهرداری بیشتر حامی میراث فرهنگی باشد، اما متاسفانه مقابل این مجموعه قرار گرفته است.
محمد جلیلیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، ضمن بیان این مطلب، در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری برای خروج از ثبت ملی این اثر تاریخی اقدام کرده است، اظهار کرد: این موضوع صحت دارد و این نهاد عمومی دادخواست خود را برای ابطال ثبت ملی اثر تاریخی مسجد و حوض معجردار به دادگاه عمومی تقدیم کرده است.
مسئول امور حقوقی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد شهرداری در این موضوع فاقد سمت بوده و تنها به عنوان ذینفع اقدام نموده است که این از حیث حقوقی جای تامل دارد.
وی در خصوص تمهیدات حقوقی که در این زمینه اندیشیده شده است، تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان با توجه به قانونی بودن و ضرورت حفظ بنای مذکور تمامی تلاش خود را در دفاع از این اقدام قانونی به کار خواهد گرفت.
جلیلیان در خصوص تکالیف قانونی شهرداری در ضرورت‌های حفظ آثار تاریخی، عنوان کرد: براساس  تصریح ماده ۱۰۲ قانون شهرداری‌ها اگر در زمان طرح و اجرای برنامه‌های مربوط به توسعه معابر و سایر احتیاجات شهری به آثار باستانی برخورد کند مکلف است موافقت وزارت فرهنگ و هنر «میراث فرهنگی فعلی» را از قبل جلب نماید.
مسئول امور حقوقی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: شهرداری‌ها موظف هستند  نظرات و طرح‌های وزارت فرهنگ و هنر را راجع به نحوه حفظ آثار باستانی، میزان حریم، مناظر ساختمان‌ها و میدان‌های مجاور این اماکن رعایت لازم را داشته باشند.  
وی گفت: مطابق بند ۲۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها تشریک مساعی با فرهنگ «میراث فرهنگی» در حفظ ابنیه و آثار باستانی شهر از دیگر وظایف شهرداری تلقی می‌شود و مستفاد آئین‌نامه اجرایی بند «ج» ماده۱۶۶ قانون برنامه سوم توسعه «تنفیذی در ماده۱۱۵برنامه چهارم توسعه» شهرداری‌ها مکلفند با نظارت میراث فرهنگی از تخریب آثار تاریخی جلوگیری نمایند و برخلاف پیش‌بینی تمامی تمهیدات قانون‌گذار در ضرورت‌های اجرای تکالیف قانونی شهرداری در حفاظت از آثار تاریخی این نهاد عمومی اقدام به طرح دعوی نموده است.
جلیلیان ضمن تاکید بر اینکه با توجه به ضوابط جاری اختلافات بین دستگاه‌های اجرایی می‌بایست بدواً از طریق استانداری مورد رسیدگی قرار گیرد، تصریح کرد: مسجد و حوض معجردار در سال ۱۳۹۴در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و شهرداری در آبان ماه سال جاری اقدام به طرح دعوای حقوقی نموده و لازم به ذکر است اقدام سازمان میراث فرهنگی استان در ثبت اثر با رعایت کامل موازین قانونی صورت گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 14 =

دکمه بازگشت به بالا