مشهد

شهردار مشهد: انتقال پادگان لشکر ۷۷ به سرانجام نمی‌رسد

شهردار مشهد درباره مسئله انتقال پادگان لشکر۷۷ مشهد گفت: با توجه به گره‌هایی که از سال‌ها قبل وجود دارد، این کار به سرانجام نمی‌رسد و پیش بینی می‌کنم که تاسال‌های آینده هم حل نشود؛ زیرا مکانیزم تصمیم گیری در این باره مکانیزمی نیست که کار را به سرانجام برساند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا کلائی در گفت‌وگوی اینستاگرامی اظهار کرد: ستاد کرونای شهرداری مشهد که با مسئولیت دکتر نائینی است از همان ابتدا موضوع تزریق واکسن کرونا را شفاف‌سازی کرد، بیشتر مسئولیت تزریق واکسن با وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است و ما فقط افراد را معرفی می‌کنیم و خدا را شکر اتفاقی که در شهرهای جنوبی کشور در رابطه با تزریق واکسن کرونا افتاد در شهرداری مشهد نیفتاد.

شهردار مشهد بیان کرد: در رابطه با موضوع کمربند جنوبی باید موضوع را از چند جهت نگاه کرد، ضرورت‌های ترافیکی و زیست محیطی از جمله مسائل جدی این پروژه است و در این بین ما باید تصمیم بهینه را اتخاذ کنیم.

وی افزود: این پروژه‌ای بود که از زمان مهندس پژمان مطرح شده بود، در سال ۹۶ اعتراضات در رابطه با مسائل کمربند جنوبی زیاد شد و باعث شد دادگستری و دادستانی به موضوع ورود کنند تا به اعتراضات سمن‌ها رسیدگی کند که منجر به توقف پروژه شد.

کلائی عنوان کرد: آن چیزی که من با آن مواجه شدم یک پروژه نیمه‌کاره بود که از طرفی دغدغه‌های زیست محیطی اجازه نمی‌داد ادامه پیدا کند و از طرفی هم هزینه‌های زیادی در این مورد انجام شده بود.

شهردار مشهد یادآور شد: مسئله‌ دیگری که وجود داشت این بود که مردم این هزینه انجام شده و پروژه نیمه تمام را که می‌بینند این موضوع را به کل حاکمیت منتسب می‌کنند، به همین خاطر باید یک فکری برای این پروژه می‌کردیم.

وی با بیان اینکه باید راه حل میانه‌ای در مورد این پروژه انتخاب می‌کردیم که این راه حل مطالعات زیست محیطی بود، گفت: تا این مطالعات زیست محیطی انجام نشد هیچ اقدامی برای ساخت کمربند جنوبی انجام ندادیم، این روزها چند مرحله از تحویل‌گیری مطالعات و موضوعات بالادستی انجام شده است.

کلائی ادامه داد: اما برای کار میانی پروژه‌ای نیمه کاره داشتیم و باید آن را در اختیار مردم قرار می‌دادیم، بخش‌هایی که در کمربند جنوبی ساخته شده یعنی بخشی که از انتهای دلاوران تا حدود انتهای لادن در اختیار مردم قرار دادیم به گونه‌ای که با آن موضوع قبلی منافاتی نداشته باشد و حقوق مردم نیز ضایع نشود، که این پروژه کوه پارک شکل گرفت.

شهردار مشهد اظهار کرد: اگر روزی مطالعات زیست محیطی به این نتیجه برسد که کمربند جنوبی ساخته شود ما چیزی را از دست نداده‌ایم.

وی متذکر شد: دغدغه‌مندان در این موضوع می‌گفتند شما دروغ می‌گویید و کمربند جنوبی را می‌سازید، به همین خاطر برای اعتمادسازی بخش‌هایی را اجرا نکردیم.

کلائی بیان کرد: در جلسه کمیسیون ماده ۵ گفتیم که اعتقاد ما این است که جاده نیشابور باید به مسیر کوشش ـ خلج وصل شود، چرا که آنجا دشت است و مسیری است که نیازی به تخریب کوه ندارد که خوشبختانه با تصویب کمیسیون به مجموعه همتا ارجاع شد.

شهردار مشهد افزود: جایی که موضوعات زیست محیطی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند کاملا آن را به سایر موضوعات برتری می‌دهیم و به دنبال آلترناتیوهای دیگر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: یک گزینه تعدیل شده از پروژه کمربند جنوبی در ضلع شرق اتفاق می‌افتد اما در ضلع غرب فکر نمی‌کنم کوه پارک دست خوش تغییرات شود و هزار درصد مطمئن هستم که این اتفاق رخ ندهد.

کلائی با بیان اینکه ۲۷ هزار میلیارد تومان اعتبار پروژه‌های عمرانی شهر مشهد از حاصل جمع اعتبار تمام کلانشهر‌های کشور بیشتر است، گفت: پروژهایی مانند مترو در شهر مشهد داریم که بزرگ هستند و به چشم نمی‌آیند، پنجشنبه این هفته عملیات عمرانی چند طرح مترویی را آغاز می‌کنیم که یکی از این موارد خط ۴ مترو است که از انتهای خواجه ربیع حفاری آن آغاز می‌شود و از سمت شهرک شهید رجایی نیز این اتفاق می‌افتد، خط ۴ مترو دو نقطه کم‌برخوردار شهر را به هم وصل می‌کند و از حرم رضوی رد می‌شود، اتصال این خط به شهرک شهید باهنر و رضویه نیز در دست مطالعه است.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه همکاران من دیگر از پروژه‌های بزرگ نمی‌ترسند، اشاره کرد: عملیات عمرانی خط ۳ نیز پنجشنبه هفته جاری از انتهای الهیه آغاز می‌شود، این‌ها پروژه‌های بسیار بزرگ شهری است، تقاطع‌ها و پارک‌های بزرگ نیز از جمله این پروژه‌های شهری است.

وی در رابطه با تراکم‌فروشی در شهرداری مشهد متذکر شد: افزایش صدور ۴۸ درصدی پروانه ساخت‌وساز، نه تراکم‌فروشی و نه شهرفروشی است بلکه یک طرح تفصیلی است و مبانی دارد، رونق ساخت‌وساز در شهر مشکلی ندارد ضمن اینکه بخش زیادی از منابع ما ناشی از پیگیری‌هایی است که انجام داده‌ایم، بالغ بر ۶، ۷ هزار میلیارد تومان از دولت پول گرفتیم که شاید این عدد قبلا به ۵۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسیده است.

کلائی با بیان اینکه اگر در سال اول بدهی‌ها را تسویه نمی‌کردیم چه پروژه عمرانی را می‌توانستیم انجام دهیم؟، گفت: بنابراین این موضوع چند ضلع دارد، یکی اینکه دوستان در پروژه‌های مشارکتی حل مسئله کردند و بالغ بر ۳۰ پروژه از سهم‌الشرکه‌ها بود که قفل شده بود را آزاد کردند.

شهردار مشهد اضافه کرد: سطح دوم این بود که از دولت حق شهر مشهد را بگیریم و دولت سال‌ها حقوق شهرداری را معطل گذاشته بودند و با دولت در زمینه بدهی‌هایش تهاترهایی صورت گرفت.

وی اظهار کرد: نگاهی که در تمام کلانشهرهای دنیا وجود دارد این است که مدیریت شهری متولی همه چیز شهر است و مدیریت شهری هماهنگ کننده همه امور است، ما به آسیب‌های اجتماعی ورود می‌کنیم چرا که خودمان را متولی این امر می‌دانیم.

کلائی عنوان کرد: شورای شهر در کمپ معتادین متجاهر مشارکت می‌کند چرا که شهری که معتادان آن رها هستند با شهری که معتادان متجاهرش در کمپ هستند، متفاوت است، مشهد اگر شهری تمیز و فاقد معتاد و کودکان کار باشد در روحیه همشهریان، ورود زائران و سرمایه‌گذاری اقتصادی موثر است و معتقدم اگر کمک کنیم معتادان متجاهر در شهر کم شوند، به همان میزان و شاید بیشتر درآمد ما افرایش پیدا می‌کند.

شهرداری مشهد با بیان اینکه یکی از رویکردهای جدی این است که در بخش‌هایی که خالی از سکنه می‌شوند، فضاهای فرهنگی را توسعه دهیم، بیان کرد: یکی از ضرورت‌ها یک قرارگاه فرماندهی مقابله با آسیب‌های اجتماعی بود.

وی درباره مجتمع شوق زندگی بیان کرد: به سراغ دستگاه‌های متولی رفتیم و آقای دادستان کمک کردند و خانم عابدین‌زاده را به عنوان سرپرست ناحیه ۵ منصوب کردند، بهزیستی و نیروی انتظامی نیز پای کار آمدند و یک الگوی جدید از دستگاه قضایی را ارائه کردیم.

کلائی افزود: در مجتمع شوق زندگی سمن‌ها دست بالا را دارند و با قوه قضائیه همراهی می‌کنند، این یک رویکرد جدیدی در قوه قضائیه است که مدیریت شهری نیز پای کار آن است و در چهاردهم ماه رمضان این مجتمع افتتاح می‌شود.

شهردار مشهد یادآور شد: مجتمع شوق زندگی و دادسرای شهرسازی را براساس قیمت کارشناسی رسمی دادگستری به دادستانی اجاره داده‌ایم.

وی گفت: درحاشیه شهر شرمنده مردم هستیم و با توجه به فاصله‌ای که وجود دارد هنوز خیلی کار بر زمین مانده داریم.

کلائی با بیان اینکه کمربند صدمتری شهر را به متن و حاشیه تبدیل کرده و ما برای رفع آن تلاش کردیم، عنوان کرد: معتقدم چشم حاشیه شهر مشهد شهید رجایی و باهنر است.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: در دهه ۶۰ در جنوب شرق خشکسالی می‌شود و افرادی اراضی آستان قدس رضوی را اشغال می‌کنند، آستان قدس رضوی نیز برای جلوگیری از تعرض بیشتر به دور مابقی اراضی خود دیوارکشی می‌کند و سالها این دیوار مانده بود.

وی ادامه داد: گفت‌وگویی که اکنون بین ما، آستان قدس رضوی و استانداری وجود دارد، فوق‌العاده است، ۲۸۶ هکتار از اراضی آستان قدس را در شهرک شهید رجایی تعیین تکلیف کردیم و به صورت رایگان برای بازآفرینی اختصاص پیدا کرد و پارک ۷۰ هکتاری با رویکرد کسب‌وکار برای این منطقه در حال اجراست.

به شهردار بعدی می‌گویم، مشهد را دوست داشته باشد

کلائی در ادامه گفت:به شهردار بعدی مشهد می‌گویم مشهد را دوست داشته باشد.

شهردار مشهد در ادامه با بیان اینکه در حوزه فرهنگی نقطه نظرات ما با شورا متفاوت بود، من معتقدم شهردار مردم مشهدم، باید کاری را انجام دهم که مردم می‌خواهند، اگر می‌خواهند از تیم فوتبال حمایت کنم من باید این کار را بکنم، اگر نه به سراغ آن نمی‌رویم، افزود: شاید این اختلاف نظر اتفاق افتاده، اما سعی کردیم چیزی که مردم می‌خواهند را انجام دهیم.

وی افزود: مشهد خیلی دوست داشتنی است، چون همه چیز در این شهر جا می‌شود.ما تنها در حوزه فرهنگی عقبیم، مثل تفکیک زباله و حق عابر پیاده؛ مردم می‌خواهند وقتی عابر رد می‌شود ماشین جلوی پایشان ترمز بزند، من وظیفه دارم این را محقق کنم.

کلائی درباره تعامل با اعضای شورای اسلامی شهر مشهد نیز تاکید کرد: خوشبختانه توفیقات کسب شده توسط شهرداری بدون همکاری با شورای شهر امکانپذیر نبود؛ و شورا طی سال‌ها فعالیت اینجانب حمایت خوبی از مدیریت شهری داشته است هرچند که طبیعی است افراد نظر‌ها و توقعات متفاوتی داشته باشند.

سرانجام تلخ مسئله پادگان لشکر۷۷ مشهد

شهردار مشهد با عذرخواهی از مردم مشهد در خصوص مسئله انتقال پادگان لشکر۷۷ مشهد گفت: با توجه به گره‌هایی که از سال‌ها قبل وجود دارد، این کار به سرانجام نمی‌رسد و پیش بینی می‌کنم که تا سال‌های آینده هم حل نشود؛ زیرا مکانیزم تصمیم گیری در این باره مکانیزمی نیست که کار را به سرانجام برساند.

وی ادامه داد: این باغ درختان ۶۰ساله و بیشتر دارد و فوق العاده است حدود ۴۰ هکتار باغ است، اما نشد به عموم شهروندان برسد و برای این موضوع از مردم عذر می‌خواهم، مردم می‌گویند شهرک پزشکان را ببرید جای دیگر، اما نزدیکی به بیمارستان‌های مرکز باعث می‌شود پزشکان تمایلی نداشته باشند. آنجا بهترین نقطه برای شهرک سلامت است.

کلائی ادامه داد: با تصویب شورای عالی شهرسازی مقرر شده بود برج‌های ۲۵ طبقه برای پزشکان در اراضی لشکر ۷۷ تحت عنوان شهرک سلامت ایجاد شود که تاکنون به دلیل وجود گره‌های گفته شده، به سرانجام نمی‌رسد.

شهردار مشهد در ادامه با بیان اینکه قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارم، افزود: طرح این موضوع یک شوخی بیش نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا