مشهد

شهردار مشهد: خواستار کمک‌های فنی و فرهنگی یونسکو در حوزه آب هستیم

شهردار مشهد با اشاره به اینکه آب موضوعی حیاتی است، گفت: اگر سرمایه زیست محیطی در این شهر افول پیدا کند هرچه هم منابع اقتصادی، سرمایه و زیرساخت‌های اقتصادی حاضر باشد اثری در توسعه پایدار و بلند مدت ندارد و با‌توجه‌به این موضوع معتقدیم سرمایه اصلی توسعه پایدار شهر مشهد آب است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد رضا کلائی امروز در مراسم دریافت نشان مشهد «شهر دوستدار آب» از سوی یونسکو که با حضور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، معاونان برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی و خدمات شهری شهردار و مدیرعامل شرکت آبفا مشهد و جمعی از اعضای جمعیت ناجیان آب و سمن‌های محیط زیستی برگزار شد، افزود: اقداماتی که برای حفظ منابع آبی مشهد انجام شده است، بر شانه تلاش‌ها و زیرساخت‌هایی که ابتدا از سوی سمن‌های مردمی ایجاد شده، محقق شده است.

وی اضافه کرد: اگر توفیقی را کسب کرده‌ایم مربوط به زیرساخت‌هایی می‌شود که چندین سال گذشته و زمانی که هیچ کدام از مسئولان به فکر این موضوع نبوده اند، با توجه به سمن‌ها به ویژه انجمن ناجیان آب ایجاد شده است.

کلائی تصریح کرد: تکمیل‌کننده این توفیق‌ها همکاری دستگاه‌های ذیربط از جمله شرکت آبفای مشهد، آب منطقه‌ای، دانشگاه فردوسی و… است که اگر همراهی نمی‌کردند، هم صدایی برای حفظ منابع آبی اتفاق نمی‌افتاد.

وی افزود: اگر امروز افتخاری کسب شده و راه روشنی در پیش داریم بخش زیادی از آن مرهون این هم صدایی و همکاری است و در این مسیر امیدواریم مدیریت شهری نیز بتواند نقش هماهنگ‌کننده‌ای را که برعهده دارد، ادامه دهد و بستری را برای خدمات‌رسانی بهتر این بخش‌ها در حوزه آب ایجاد کند.

شهردار مشهد ادامه داد: توجه به عینیت و عملکرد در موضوعاتی که دارای استاندارد است و می‌خواهیم در آن عنوان یا نشانی را دریافت کنیم و رتبه شهر را در آن حوزه بالاتر ببریم سخت است، زیرا در این حوزه بیشتر به شاخص‌ها توجه می‌شود، اما در موضوع آب، ما به عینیت‌ها نیز توجه کرده‌ایم.

وی گفت: این تنها موضوعی است که در آن به شاخص‌ها نگاه نمی‌کنیم موضوع آب است، زیرا آب برای ما موضعی حیاتی است.

کلائی افزود: اگر سرمایه زیست محیطی در این شهر افول پیدا کند هرچه هم منابع اقتصادی، سرمایه و زیرساخت‌های اقتصادی حاضر باشد هیچ اثری در توسعه پایدار و بلند‌مدت ندارد، همه این را درک کرده‌ایم آب سرمایه اصلی توسعه پایدار و بلند‌مدت شهر است.

وی اضافه کرد: از کمیسیون ملی یونسکو می‌خواهیم با توجه به نقش رابط با حوزه‌های بین‌المللی زمینه کمک‌ها فنی و زیرساختی را در بحث آب فراهم کند.

لزوم حفظ استاندارد‌ها و منابع آبی شهر

شهردار مشهد در ادامه با اشاره افتتاح پروژه‌ی کارخانه نوآوری در هفته آینده، خاطرنشان کرد: این کارخانه که محل فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های زیست بوم و کسب و کار خواهد شد، در محل کارخانه قدیمی کوکاکولا که در سال ۱۳۴۱ احداث شده بود، قراردارد.

وی تصریح کرد: جالب است بدانیم، در کارخانه قدیمی کوکا که طراحی‌های آن در سال ۱۳۳۶ انجام شده هزینه‌ای سنگینی برای ایجاد حوضچه‌های زیر زمینی کرده اند تا آب ناشی از باران از طریق سقف‌های شیروانی کارخانه در این حوضچه‌ها جمع آوری و برای آبیاری فضای سبز آن استفاده شود.

کلائی ادامه داد: اگر بررسی کنیم می‌بینیم که ۳۰-۴۰ درصد از هزینه بنای کارخانه کوکا برای ایجاد این سیستم بوده است، کسی باورش نمی‌شود که چنین تاسیسات عظیم و سنگینی را تنها برای جمع آوری آب باران احداث کرده باشند.

وی گفت: با وجود چنین سابقه‌ای از حساسیت بر منابع آب در مشهد و توجه به چنین استاندارد‌هایی آن هم در زمانی که جمعیت، مصرف آب و خشکی اب و هوا به میزان کنونی نبوده است و معضلاتی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم وجود نداشته است، وظیفه خود می‌دانیم که بیشتر به حفظ استاندارد‌ها و منابع آبی شهر توجه کند.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه حساسیت به حفظ منابع آبی، به اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم در این زمینه‌ها نیز بستگی دارد، خاطرنشان کرد: با این حال درخواست دارم در کارخانه نوآوری بخشی برای فعالیت‌های خلاقانه در حوزه آب به ویژه بازچرخانی آب‌های خاکستری ایجاد شود، زیرا بازچرخانی آب‌های خاکستری یک موضوع جدی در بحث کنترل و صرفه‌جویی در مصرف منابع آبی است.

وی افزود: ما در حوزه بازچرخانی آب، معافیت‌ها و تسهیلاتی را مشخص کرده‌ایم، ولی اینکه با چه ابزاری این موضوع تحقق پیدا کند، مهم است، بنابراین از کمیسیون ملی یونسکو درخواست داریم در توسعه فعالیت‌های فنی و فرهنگی در این حوزه‌ها به شهر مشهد کمک کند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 12 =

دکمه بازگشت به بالا