خراسان

شهرک‌های صنعتی خراسان‌رضوی به قبرستان‌ اهالی صنعت تبدیل شدند /۱۰۰۰۰ شغل در پرونده پدیده از بین رفت

حسین مقصودی

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: ۱۰ هزار فرصت شغلی که در پدیده به وجود آمده بود هم اکنون از بین رفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی ۱۸ کرسی را به خود اختصاص داده‌اند و مسائل بی‌شمار این استان را از طرف مردم پیگیری می‌کنند که در جای خود اهمیت زیادی دارد.

سیاست‌های مجمع نمایندگان خراسان رضوی با توجه به تأثیری که رایزنی در اختصاص امکانات به استان‌ها دارد از اهمیت زیادی برخوردار است از این رو خبرنگار خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی گفت‌وگویی با حسین مقصودی رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی داشته که مشروح آن در زیر آمده است.

مهم‌ترین موضوعات و مشروح گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی را در ادامه می‌خوانید:

  • همه دولت‌ها و به ویژه دولت یازدهم، خراسان‌رضوی را به آن چشمی که باید ببینند، نمی‌بینند.
  • نبود اتحاد و انسجام بین نخبگان فکری و سیاسی علت اصلی عقب‌ماندگی خراسان رضوی است.
  • بودجه زیارت که از لایحه بودجه حذف شده قطعا دوباره گنجانده می‌شود.
  • روستایی در خراسان رضوی وجود دارد که تمام ساکنان آن بدون شناسنامه هستند.
  • فقر، اختلاف طبقاتی و بیکاری در خراسان‌رضوی رو به افزایش است.
  • ۱۰ هزار شغل در داستان پدیده از بین رفت.
  • شهرک‌های صنعتی در خراسان رضوی تبدیل به قبرستان‌های اهالی علم و صنعت شده‌اند.
  • راهکار کاهش وابستگی به نفت افزایش مالیات نیست.

تسنیم: هم اکنون نزدیک به زمان تصویب لایحه بودجه بوده و یکی از دغدغه‌های همیشگی مجمع نمایندگان این است که تناسب میان جمعیت و بودجه استان هماهنگی داشته باشد و از طرفی هم شنیده شده که بودجه زیارت نیز در لایحه امسال حذف شده است می‌تواند اقدامات امسال نمایندگان را توضیح دهید؟

مقصودی: تمام دولت‌ها در مورد خراسان تنها حرف زده و شعار داده‌اند و با وجود اینکه مشهدالرضای خراسان خود به خود سمبل وحدت مسلمانان و مظهر پایتخت فرهنگی جهان اسلام است؛ همه دولت‌ها و به ویژه دولت جدید خراسان رضوی را به آن چشمی که باید ببینند نمی‌بینند.

در این حوزه تنها بعد جمعیتی وجود ندارد که البته این استان بر مبنای سرانه جمعیت نیز سهم خود را دریافت نمی‌کند علاوه بر این بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون مسافر و زائر سالانه به مشهد وارد می‌شوند که باید به آنها خدمات بدهیم؛ به عنوان مثال همین موضوع آب را در نظر بگیرید این مقوله در همه جا دچار محدودیت بوده و شاهد هستیم جنگ آب در برخی از روستاها آغاز شده و زنگ خطر بزرگی برای کشور به صدا درآمده اما ما آب خراسان رضوی را به صورت مجانی بین زائران امام رضا تقسیم می‌کنیم تنها در همین زمینه اگر دولت التفاتی به این استان داشته باشد چه بسا بخش زیادی از مشکلات مردم ما حل شود.

مثل این است که شهری ۲٫۵ میلیون نفری که مسافر هم هستند درخراسان رضوی حضور دارند و جای تأسف است که دولت به این امر توجه نمی‌کند.

موضوعاتی مانند پایتخت معنوی و مشهد ۲۰۱۷ تنها در حد شعار باقی مانده و در عمل چیزی عاید خراسان رضوی نشده است.
در مورد بودجه زیارت هم باید گفت که درست است که این بند از لایحه بودجه دولت حذف شده اما با پیگیری نمایندگان بازگردانده شده و امید می‌رود که تخصیص نیز پیدا کند.

تسنیم: شاهد هستیم که در خراسان رضوی توازن جمعیتی از بین رفته و روستاها هر روز تخلیه شده و به حاشیه شهرها رانده می‌شوند و علت اصلی این موضوع هم نبود توسعه متوازن در بین شهرها و روستاها عنوان می‌شود مجمع نمایندگان برای به‌کارگیری ظرفیت‌های مختلف این استان در حوزه روستاها چه توقعاتی از دولت دارد؟

مقصودی: مجمع نمایندگان گوشه‌ای از مجلس بوده و اجرای سیاست‌های گذاشته شده در دست دولت است و یکی از ایرادات بسیار بزرگی که در خراسان رضوی وجود دارد این است که بین قوای سه‌گانه انسجام وجود ندارد و علت آن هم به قوه مجریه بازمی‌گردد؛ مقام معظم رهبری از سال ۸۸ تمام نام‌گذاری‌های سال‌ها را بر مبنای اقتصاد مقاومتی انجام داده‌اند بنده به عنوان فردی که در روستا به دنیا آمده و در روستاها نیز مسئولیت‌هایی را بر عهده داشته‌ام این دیدگاه را دارم که اگر می‌خواهیم کشور به معنای واقعی عمران و آبادانی داشته باشد تنها راهش این است که اقتصاد مقاومتی از روستاها و عشایر آغاز شود.

۴۰ سال قبل ۷۰ درصد جمعیت در روستاها زندگی می‌کردند و مابقی در شهرها و امروز برعکس است این نبود توازن و خالی شدن روستاها از سکنه و از بین رفتن اقتصاد روستایی حاشیه نشینی و بروز شغل‌های کاذب و چندین مععضل دیگر را به همراه دارد.

اگر یک روستایی از موطن خود مهاجرت کرده و به شهر بیاید یک زمین کشاورزی بایر شده و در کنار آن یک شغل کاذب ایجاد می‌شود و به این ترتیب است که ما از هر ۲ طرف ضرر می‌کنیم علت آن هم این است که ما به روستاها رسیدگی نکرده تنها شعار داده و عمل نکرده‌ایم، خدمات ابتدایی را به روستاها را نبرده‌ایم مجمع نمایندگان برنامه زیادی دارد اما دولت باید برای اجرای آنها همکاری کند.

اگر می‌خواهیم که بیشتر از این ضرر نکنیم باید در هر روستا و منطقه لوکوموتیو اقتصادی را شناسایی کنیم و با توجه به ویژگی‌های سرزمینی برای آنها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

تسنیم: متأسفانه در خراسان رضوی در بسیاری از زمینه‌های عمرانی عقب هستیم و شاهد هستیم که تعداد زیادی از سرمایه‌گذاری‌هایی که باید توسط دولت از ساز و کارهایی مانند فاینانس تأمین شود انجام نمی‌شود فکر می‌کنید به چه علت التفات دولت به خراسان رضوی تا این حد پایین است؟

مقصودی: عامل پیشرفت کشورهای اروپایی نخبگان سیاسی و دانشگاهی هستند در ایران هم عامل عقب ماندگی همین افراد هستند چرا امروز استان اصفهان هر روز بیشتر از روز قبل بیشتر پیشرفت می‌کنند با اینکه توانمندی‌های خراسان رضوی اصلا با این استا‌ن‌ها قابل مقایسه نیست نبود اتحاد و انسجام بین نخبگان فکری و سیاسی علت اصلی عقب‌ماندگی خراسان رضوی است.

کسانی که در این استان اهل مطالعه و دانشگاه هستند با هم متحد نیستند در استانی مانند اصفهان هر انتخاباتی که تمام می‌شود واقعا تمام رقابت‌ها کنار گذاشته شده و همه با هم شروع به کار می‌کنند اما در خراسان رضوی زمانیکه انتخابات تمام می‌شود تسویه حساب‌های جناحی شروع می‌شود در نظر بگیرید در استانی مانند اصفهان به علت دست به دست هم دادن همه جناح‌های سیاسی شاهد هستیم فرمانداری که در آن شهر کار می‌کند از دولت قبل باقی مانده اما در خراسان رضوی به محض تمام شدن انتخابات همه افراد را شروع به حذف کردن می‌کنند و جایگزین‌هایی که برای آنها در نظر گرفته می‌شوند بیشتر جنبه سیاسی داشته و گزینه‌های جایگزین نیز در حال بررسی پرونده مدیران قبلی هستند تا یک نقطه تاریک از آن پیدا کرده و در افکار عمومی آن را برجسته کنند.

خراسان رضوی با این عظمت که تعداد زیادی نخبه در خود پرورش داده با این حال استانداری غیربومی دارد البته هم اکنون قصد ندارم به ضعیف بودن عملکرد استاندار ورود پیدا کنم هر چند در حوزه برخی از انتصابات و نبود تعامل با نمایندگان از ایشان گله‌مند هستم اما نقد و بررسی رفتار ایشان را مد نظر ندارم منظور بنده این است که در خراسان چرا یک فرد بومی سکان امور را به دست نگرفته است.

تسنیم: راه آهن سبزوار چند سالی است که معلق مانده آخرین وضعیت این پروژه چیست؟

مقصودی: این هم یکی از گله‌مندی‌های ما از دولت است هم اکنون بیش از ۳ سال از آغاز عملیات اجرایی این راه آهن می‌گذرد اما ریالی به آن اختصاص پیدا نکرده؛ چندین مراجعه به آقای نوبخت داشته‌ام که در آنها دستور اختصاص بودجه به راه آهن را گرفته‌ام اما زیرمجموعه‌های ایشان می‌گویند آقای نوبخت دستورات این چنینی زیاد صادر می‌کند.

اگر بودجه وجود ندارد باید برخورد با تمام شهرها یکسان باشد در همین دولت راه آهن را برای شهرهای کوچک‌تر از سبزوار آغاز کرده‌اند و پروژه آنها هم در حال اتمام است اما به این شهر هنوز اختصاصی صورت نگرفته و جالب است که شرکت پیمانکار راه آهن سبزوار به سلطان آباد در ۲ نقطه دیگر ایران نیز فعالیت دارد و به پروژه‌های دیگر وی نقدینگی تزریق می‌شود درحالیکه سبزوار هنوز معلق مانده است.

این موضوع تنها برای راه آهن سبزوار نبوده و برای موضوعات دیگر هم هست مشهد ۲۰۱۷، حرم تا حرم، حاشیه شهرهای بزرگ خراسان رضوی و سایر پروژه‌ها همچنان در حد شعار باقی مانده و ریالی بودجه برای آنها در نظر گرفته نشده و علت آن نبود انسجام است هم اکنون عده‌ای در خراسان رضوی دولت را حد زیادی کارهای دولت را برجسته کرده و عده‌ای هم در حد زیادی به قوه مجریه توهین می‌کنند و برای بهبود وضعیت ما باید روش اعتدال را پیش بگیریم.

در صورت ادامه این روند خراسان رضوی روز به روز عقب مانده‌تر شده، مشکل بیکاری افزایش یافته، مهاجرت از روستا به شهرها زیاد شده و سایر مشکلات و چالش‌های جدی دامن‌گیر استان‌مان می‌شود.

مشهد مقدس در خراسان رضوی آنقدر اهمیت دارد که در برنامه‌های درازمدت داعش به عنوان یک پایتخت در نظر گرفته شده اما در همین استان که این شهر مهم برای تمام امت اسلام را دارد روستایی وجود دارد که تمام جمعیت آن شناسنامه ندارند و این نشان دهنده نبود توجه به خراسان رضوی است.

از طرف دیگر ما هر روز با آمارهای غلط و دروغی که از مجموعه استانداری داده می‌شود مواجه هستیم در مباحث مختلفی مانند تعامل، بیکاری، ایجاد اشتغال و سایر مواردی از این دست مصاحبه‌هایی با رسانه‌ها انجام می‌شود که هیچ کدام واقعیت ندارد.

فقر، اختلاف طبقاتی و بیکاری در خراسان رضوی رو به افزایش است که باید برای آن به طور جدی اقدامی در دستور کار قرار گیرد.

تسنیم: آخرین وضعیت میزان و پدیده در خراسان رضوی چیست؟

مقصودی: البته باید گفت در خراسان رضوی تعداد زیادی از این مؤسسات و پروژه‌ها فعالیت دارند و علت اصلی در تأخیر حل شدن آنها به ویژه در موضوع میزان و پدیده نبود انسجام و برنامه‌ریزی بوده؛ با کمال تأسف باید گفت در این حوزه‌ها کسی که دلسوز باشد ورود پیدا نکرده و از این داستان‌ها بیش از ۲ سال گذشته اما هنوز راه حل درستی برای آنها پیدا نشده در استیضاحی که بنده از وزیر اقتصاد و دارایی طرح کردم مسائلی بیان شد که در واقع سنگ‌اندازی در حل مسئله میزان به حساب می‌آمد.

به عنوان مثال وزارت اقتصاد و دارایی ۲۵۰۰ میلیارد تومان میزان را به خاطر ارزش افزوده بدهکار کرده بود و ما این نکته را تأکید کردیم که مؤسسه‌ای که ورشکست شده، هیئت مدیره آن به زندان افتاده و سپرده‌گذاران آن هر روز با چالشی جدید مواجه می‌شوند مسلما نباید ارزش افزوده‌ای پرداخت کند و پس از آن دولت از طلب خود در این زمینه گذشت کرده و ما توانستیم موضوع را حل و فصل کنیم و هم اکنون بانک صادرات قول مساعد داده که تا پایان سال مطالبات سپرده‌گذاران را با آنها تسویه کند.

انتقاد ما به دولت این است که در موضوعی به روشنی میزان که سرمایه و دارایی‌های آن هم مشخص است نتوانست به تنهایی مدیریت داشته باشد پس چگونه این ادعا را دارد که می‌تواند ۱۰۰ روزه مشکلات مردم را برطرف کند.

در مورد داستان پدیده باید گفت ۱۰ هزار شغل در این پروژه از بین رفت در ابتدا قوه قضائیه و نمایندگی استاندار اعلام می‌کنند که در پروژه پدیده فساد صورت گرفته و به همین علت پروژه را تعطیل می‌کنند اما بعد از ۱۹ ماه هیئت مدیره در تلویزیون مصاحبه می‌کنند که هیچ فسادی صورت نگرفته است.

باید گفت در موضوع پدیده یک فساد اداری وجود دارد به عنوان مثال شهرداری شاندیز ادعای مطالبه بیش از ۹۰۰ میلیارد تومانی و یا منابع طبیعی ادعای مطالبه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان داشت و سازمان‌های دیگر نیز به همین ترتیب ادعاهایی داشتند اما با پیگیری‌های انجام شده تعداد زیادی از این دستگاه‌ها تعیین تکلیف شده و فکر می‌کنم با پایان کاری که صادر شده طبق قول‌های داده شده می‌توان از بانک صادرات برای ادامه آن وام گرفت و امید می‌رود این پروژه مجددا رونق بگیرد هر چند دیگر به شکل سابق بازنمی‌گردد.

تسنیم: تغییر قانون انتخابات شوراها را در دستور کار داشتید چه مواردی در کلیات این قانون ذکر شده است؟

مقصودی: تعداد افراد حاضر در شوراها در قانون جدید کاهش پیدا می‌کند همچنین یک سری از موارد در حوزه تأیید صلاحیت‌ها، معرفی شوندگان و سایر موارد نیز در آنها وجود دارد.

تسنیم: نظر شما در مورد تفاوت‌های آماری موجود در استان چیست؟

مقصودی: آمارهایی که در حوزه بیکاری داده می‌شوند همگی کذب هستند و شاهد مثال این موضوع هم این است که علیرغم اینکه آمارهای دولتی نشان از کاهش بیکاری دارند تعداد مراجعه کنندگان به اداره کار برای دریافت مقرری بیمه بیکاری افزایش داشته است.

در مورد تسهیلاتی که به کارخانه‌ها داده می‌شود نیز مشکلاتی وجود دارد باید دید این واحدها با سود چند درصد وام را دریافت کرده‌اند واضح است که با بهره ۱۸ درصد یک صنعت‌گر نمی‌تواند با دیگران رقابت داشته و کارآفرینی کند.
به تعبیری باید گفت که شهرک‌های صنعتی در خراسان رضوی هم اکنون تبدیل به قبرستان‌های اهالی علم و صنعت شده‌اند و تمام مواردی که برای حمایت از تولید گفته می‌شود شعار هستند.

دولت تنها مدعی حمایت از بخش تولید و صنعت است در نظر بگیرید در شهرستانی مانند داورزن که بهترین فلفل دنیا را دارد افرادی به امر فلفل‌کوبی اشتغال دارند و خانواده‌های روستایی برای گذران زندگی خود وارد این فعالیت شده‌اند و به برخی از آنها تا ۱۰۰ میلیون تومان مالیات بر ارزش افزوده تعلق گرفته شده واضح است که با این وضعیت این افراد دیگر به حوزه تولید وارد نشده و چه بسا به شهرستانی مانند سبزوار و یا مشهد هم مهاجرت کنند.

ما قبول داریم که وابستگی به نفت باید از بین برود اما راهکار آن افزایش مالیات نیست که فشار مضاعفی را بر روی مردم وارد کند باید در نظر داشت که در استانی مانند خراسان رضوی صنعت تنها در حوزه خودرو، لوازم خانگی و مصالح ساختمانی که هم اکنون دچار رکود هستند خلاصه نمی‌شود و می‌توان در حوزه سوغات، گیاهان دارویی، کشاورزی و سایر مواردی از این دست ورود پیدا کرده است. بهتر است به جای ترسیدن از مردم و دادن شعار و وعده برای گرفتن رأی آنها از خدا ترسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 12 =

دکمه بازگشت به بالا