فرهنگ و هنر

شوک «واکین» در کن ۲۰۱۷

 
 

 

خراسان- هفتادمین دوره جشنواره کن با برگزاری مراسم اختتامیه و اهدای جوایز برندگان به پایان رسید؛ جشنواره ای که به نظر منتقدان هرچند مانند همیشه سطح بالایی داشت ولی بیش از هر چیز به خاطر آرای غیرمنتظره هیئت داوران و حواشی مراسم اختتامیه در یاد ها خواهد ماند. گزارش مهم ترین اتفاقات مراسم اختتامیه جشنواره کن ۲۰۱۷ را بخوانید، با این توضیح که جشنواره کن، به خاطر رویکرد هنری اش، به مراحل فنی ساخت فیلم ها از جمله تدوین، صداگذاری، جلوه های ویژه و فیلم برداری توجهی ندارد و در این رشته ها جایزه ای هم اهدا نمی کند.
جوایز غیرمنتظره
مراسم اختتامیه با اهدای جایزه «دوربین طلایی» شروع شد که به «لئونور سِرایی» کارگردان زن فرانسوی برای فیلم «Jeune Femme» رسید. این جایزه به بهترین فیلم اول از همه بخش های جشنواره اهدا می شود. جالب آن که کارگردان در زمان فیلم برداری این فیلم، باردار بود! جایزه بهترین فیلم کوتاه هم به «کیو یانگ» فیلمساز چینی برای «یک شب آرام» رسید. در حالی که با توجه به آرای داوران، شب ناآرامی در انتظار حاضران در مراسم و بینندگان آن در سراسر دنیا بود! جایزه بعدی، بیش از بقیه جوایز غیرعادی بود. «پدرو آلمادوار» رئیس هیئت داوران جشنواره در سخنانی کوتاه، اقدام عجیب داوران را شرح داد که امسال ترجیح دادند جایزه بهترین فیلمنامه را به طور مشترک به دو فیلم «کشتن گوزن مقدس» و « تو واقعا هیچوقت اینجا نبودی»  اهدا کنند. این اتفاق در ۶۹ دوره قبل، فقط دو بار در سال های ۱۹۶۵ و ۱۹۶۷ افتاده بود و کسی فکرش را هم نمی کرد که پس از این همه سال، دوباره تکرار شود. این جایزه سال قبل به اصغر فرهادی برای فیلمنامه «فروشنده» رسیده بود.
جایزه ویژه هیئت داوران هم به فیلم روسی «بی عشق» اثر «آندری زیاگنیتسف» اهدا شد. بنابراین در حالی که پیش بینی غالب منتقدان، این بود که «بی عشق» احتمالاً برنده نخل طلا (جایزه بهترین فیلم) خواهد بود، این اتفاق منتفی شد.
«دایان کروگر» بازیگر زن آلمانی که با «تروی» و «لعنتی های بی آبرو» شناخته می شود، برای فیلم «در حال محو شدن» به عنوان برترین بازیگر زن شناخته شد. کروگر که معمولاً در سینمای آمریکا جلوی دوربین می رود، برای اولین بار بود که در نقش اول یک فیلم سینمایی بازی می کرد و در فیلم، به زبان مادری اش (آلمانی) حرف می زد!
بزرگداشت نیکول کیدمن
«نیکول کیدمن» بازیگر مشهور استرالیایی هم در جشنواره امسال کن جایزه گرفت ولی در هیچکدام از بخش های رقابتی برنده نشده بود. او که در کن ۲۰۱۷ پرکار بود و یک سریال و سه فیلم سینمایی از جمله بهترین فیلم را در جشنواره داشت، به عنوان برنده جایزه ویژه هفتاد سالگی جشنواره کن اعلام شد. این جایزه، به نوعی بزرگداشتی برای سال ها فعالیت هنری این بازیگر بود. از نکات جالب توجه، حضور نداشتن او در مراسم بود. «نیکول کیدمن» پیش از روز اختتامیه به آمریکا رفته بود و جایزه او را «ویل اسمیت» بازیگر و کمدین آمریکایی که خودش عضو هیئت داوران این دوره بود، دریافت کرد.
کفش های عجیب واکین فینیکس
یکی از حواشی مراسم زمانی بود که «واکین فینیکس» بازیگر ۴۲ ساله اهل پورتوریکو برای فیلم «تو هرگز واقعاً اینجا نبودی» برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. جالب آن که او اصلاً انتظار نداشت برنده این جایزه شود و وقتی با چهره ای مبهوت و حیرت زده برای گرفتن جایزه اش به روی صحنه رفت، یک جفت کفش اسپرت پوشیده بود که با آداب تشریفاتی مراسم، هیچ همخوانی نداشت! همان اول هم بابت پوشیدن کفش ورزشی از حاضران مراسم عذرخواهی کرد. او که بیش از هر چیز با «گلادیاتور» شناخته می شود، در سال های اخیر بازی های خوبی داشت و با نقش آفرینی در فیلم های «استاد»، «او» و «خباثت ذاتی»، یک بار نامزد اسکار و ۳ بار نامزد گلدن گلوب شده بود. هرچند هیچ وقت برنده این جوایز نشد، ولی در جشنواره کن امسال، توانست مهم ترین نشان هنری یک بازیگر را به خانه ببرد.
جایزه برای دختر سازنده پدرخوانده
جایزه بهترین کارگردانی، جایزه مهم بعدی بود که به «سوفیا کاپولا» دختر «فرانسیس فورد کاپولا» رسید. او که از ۲۵ سالگی و با ساخت فیلم های کوتاه به فیلم سازی روی آورده است، توانست به افتخاری دست یابد که پدرش هیچ گاه به آن نرسیده بود. «فرانسیس فورد کاپولا» با وجودی که ۵ بار برنده جایزه اسکار شد، ولی هیچ گاه نتوانست مهم ترین جایزه کارگردانی دنیای سینما یعنی بهترین کارگردان جشنواره کن را ببرد. جالب است بدانید «سوفیا» یک ساله بود که پدرش فیلم «پدرخوانده» شاهکار تاریخ سینما را ساخت. حالا دختر توانست از پدرش پیشی بگیرد.
جایزه بعدی، جایزه بزرگ کن ۲۰۱۷ بود که به فیلم «۱۲۰ ضربه در دقیقه» اثر «رابین کامپیلو» فیلم ساز فرانسوی – مراکشی رسید.
نخل طلا به سوئد رفت
آخرین جایزه از قبلی ها شگفت انگیزتر بود. فیلم سوئدی «میدان» اثر «روبن اوسلند» به عنوان بهترین فیلم شناخته شد و جایزه نخل طلا را برد. در حالی این جایزه به «میدان» رسید که منتقدان سینمایی تا ساعتی پیش از مراسم، نامزد های اصلی کسب این عنوان را فیلم های «بی عشق» و «۱۲۰ ضربان در دقیقه» می دانستند. «میدان» را «روبن اوستلاند» کارگردان مطرح سوئدی ساخته است. دویدن او به سمت صحنه اهدای جوایز و شادی پرشور او هم، از صحنه های جالب مراسم بود. کارگردان ۴۳ ساله که جوایزی در جشنواره کن سال های گذشته هم داشت، این بار هنگام گرفتن نخل طلا، با شادی عجیبش خبرساز شد. نام فیلم برنده نخل طلا هم برای خودش حکایتی داشت. با توجه به نام انگلیسی فیلم که The Square بود، برخی رسانه های فارسی زبان، آن را «مربع» ترجمه کردند. در حالی که با توجه به داستان فیلم، «میدان» ترجمه صحیح تری است.
 این فیلم داستان حضور شهروندان را در میدان شهر روایت می کند؛ جایی که هیچ قانونی وجود ندارد و هرج و مرج رخ می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 7 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا