خراسان

صادرات ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری کالا و خدمات از خراسان رضوی

 

راضیه علیرضایی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از صادرات ۱۹۰۰ میلیون دلار کالا و خدمات طی سال ۹۴ خبر داد.

به گزارش  روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی راضیه علیرضایی با اعلام این خبر اظهار داشت: این رقم در مقایسه با  سال گذشته 3 درصد کاهش  را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در این مدت صادرات کالا از استان 1670 میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل 9 درصد کاهش داشته که البته در مقایسه با کاهش 16 درصدی کشور از افت کمتری برخوردار است.

علیرضایی گفت: با توجه به برآورد انجام گرفته در سال 94، مجموع صادرات خدمات فنی و مهندسی و صادرات منشا تولید استان از سایر گمرکات نیز 230 میلیون دلار بوده است.

وی تصریح کرد: صادرات چمدانی انجام گرفته در این مدت 34 میلیون و 943 هزار دلار بوده که گمرک لطف آباد با اختصاص 23 میلیون و 910 هزار دلار از ارزش تجارت چمدانی، رتبه اول تجارت چمدانی را به خود اختصاص داده است.

علیرضایی اظهار داشت: اهم کالاهای صادراتی استان شامل کف پوش‌ها،  روغن‌های سبک، مواد غذایی شامل( زعفران، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی، تخم پرنگان و شیرینی )، سیمان، رنگ‌ها و ورنی‌ها است و در مجموع 10 قلم عمده صادراتی استان 32 درصد ارزش صادرات تجاری استان را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: از کل ارزش صادرات استان 27 درصد به کشورهای آسیای میانه، 49 درصد به کشور افغانستان ، 12 درصد به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و 3 درصد به کشورهای اروپایی اختصاص داشته است.

علیرضایی افزود: متوسط قیمت هر تُن کالای صادراتی استان در سال گذشته 741  دلار و کشور 461 دلار است  که  نسبت متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی استان به کشور 161 درصد است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی گفت: واردات استان نیز طی سال 94، میزان  532 هزار تُن کالا به ارزش 367 میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته از نظر وزنی 44 درصد و از نظر ارزشی 33 درصد کاهش داشته و بیش از یک درصد سهم ارزشی و وزنی از واردات کشور را به خود اختصاص داده است.

علیرضایی اظهار داشت: پنبه حلاجی نشده، برنج، گندم، دانه کنجد، جو،کنجاله، اجزاء و قطعات، سولفات آمونیوم  و ابریشم خام عمده ترین کالاهای وارداتی استان است که عمدتاً از کشورهای جمهوری کره، امارت متحده عربی، پاکستان، سوئیس، ترکیه، افغانستان، ازبکستان، چین، قزاقستان و ایرلند به استان وارد شده اند.

وی افزود: در مجموع 10 قلم عمده واردات استان 67 درصد  ارزش و 82 درصد وزن واردات استان را به خود اختصاص داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا