مشهد

ضربه کاری کرونا بر پیکر نیمه جان هنر استان خراسان رضوی/زمان بازگشایی سالن‌های تئاتر هنوز مشخص نیست

معاون هنری و سینمایی ارشاد خراسان رضوی گفت: ضربات وارد شده به هنر خراسان رضوی بعضا جبران ناپذیر است و باید خارج از تسهیلات و کمک‌های دولتی تمهیدات دیگری نیز در این زمینه اندیشیده شود.

 

محمدرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: خسارات وارد شده به بخش فرهنگ و هنر استان خراسان رضوی در نتیجه شیوع کرونا بسیار مهلک و بعضا جبران‌ناپذیر است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد خراسان رضوی گفت: به صورت مشخص برآوردهایی در زمینه سالن‌های بخش خصوصی تئاتر در خراسان رضوی صورت گرفته و این برآوردها به تهران نیز ارسال شده است.

وی با بیان اینکه برآوردها و اعداد و ارقام بیانگر خسارت سنگینی است گفت: بسیاری از اجراها در این مدت در استان لغو شده و در برآوردهایی که صورت گرفته فروش احتمالی بلیت و همچنین خسارت برآورد شده در نتیجه لغو تئاتر احصاء شده است.

محمدی با تاکید بر اینکه باید به گروه‌های هنری به صورت عام و گروه‌های تئاتری استان به صورت خاص از محل کمک‌ها و تسهیلات دولتی کمک‌هایی صورت بگیرد تصریح کرد: حجم خسارات وارد شده بسیار بالا است و ما نیز اعتقاد داریم تسهیلاتی که قرار است اعطا شود در مقابل ضرباتی که تئاتر و گروه‌های هنری متحمل شده‌اند بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان برآورد مشخصی برای آغازبکار تئاتر و سالن‌های استان داشت گفت: پروتکل‌‌هایی در این زمینه تدوین شده است اما برآوردها حاکی از این است که کرونا تا دو سال آینده مهمان جامعه بشری خواهد بود و قطعا در این شرایط نمی‌توان حتی در صورت بازگشایی سالن‌ها برای مثال یک بازیگر خاص را ملزم به تمرین کرد.

محمدی عنوان کرد: تمامی سالن‌های هنری استان در این ایام تعطیل بوده‌اند و خسارات جبران ناپذیری به آنها وارد شده است و تضیمنی نیست که در صورت بازگشایی با شرایط فعلی استقبال مناسبی از آنها صورت گیرد.

وی وضعیت سالن‌های سینمایی را در این زمینه مثال آورد و افزود: برای مثال پروتکل‌ها عنوان می‌کند باید از ۳۰ درصد ظرفیت سالن سینما در صورت بازگشایی استفاده کرد و این بیانگر این است که یک سالن ۵۰۰ نفره سینمایی می‌تواند پذیرای صرفا ۱۵۰ نفر باشد که مشکلات خاص خود را دارد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت‌های جدید در حوزه تئاتر استان بهره گرفت اظهار داشت: برای مثال می‌توان از ظرفیت فضاهای باز برای اجرای تئاتر بهره گرفت.

محمدی خاطرنشان کرد: تمهیدات و جلساتی در این زمینه در استان و با گروه‌های هنری برگزار کرده‌ایم که اجراها به سمت فضای باز برود و یا اینکه برای مثال از فضای مجازی برای انتشار تله تئاترها استفاده کرد و امیدواریم در این زمینه بتوانیم حرکت‌هایی را صورت دهیم.

وی همچنین در مورد تسهیلات لازم برای اعطاء به گروه‌های هنری و تئاتری گفت: براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اسامی گروه‌ها را اعلام کرده‌ایم و برآورد ما این است که بتوانیم تا انتهای خردادماه این تسهیلات را در اختیار گروه‌های هنری قرار دهیم تا جبران بخشی از خسارت آنها صورت بگیرد.

محمدی با اشاره به پیش‌بینی رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی مبنی بر اینکه ممکن است تئاترهای استان تا پایان امسال لغو باشد(اینجا) تاکید کرد: این پیش‌بینی چندان هم دور از ذهن نیست اما امیدوارم بتوانیم از ظرفیت‌های جدید در این حوزه بهره بگیریم.

وی با اشاره به اینکه کرونا از سوی دیگر خسارت‌های بسیاری به آموزشگاه‌های هنری استان نیز وارد کرده است گفت: اجاره برخی از این واحدها ماهانه ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان است و در همین مدت شاید حدود ۵۰ میلیون تومان صرفا از این ناحیه متضرر شده باشند.

محمدی افزود: البته تلاش کردیم بسیاری از آموزشگاه‌های هنری خود را وارد فضای مجازی کنیم و برخی نیز به صورت محدود و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی اکنون بازگشایی شده و مشغول فعالیت هستند.

معاون هنری و سینمایی ارشاد خراسان رضوی تصریح کرد: قطعا شرایط آموزشی به معنای عام و آموزش در فضای هنر به صورت خاص در ایام پساکرونا تغییر خواهد کرد و ما نیز تلاش کرده‌ایم از اینک این آموزش‌ها را به فضای مجازی منتقل کنیم و بسیاری از آموزشگاه‌های ما نیز از این شرایط استقبال کرده‌اند.

محمدی تصریح کرد: در زمینه سینماهای استان و خساراتی که به آنها وارد شده نیز برآوردهایی صورت گرفته است؛ برخی از سینماهای استان در این مدت حتی از پرداخت حقوق پرسنل خود نیز ناتوان بوده‌اند و باید تسهیلات و کمک‌هایی نیز به آنها صورت بگیرد.

وی ادامه داد: چند روز گذشته نتیجه یک نظرسنجی را مطالعه می‌کردم که براساس آن از گروهی از اهالی سینما و شهروندان پرسش شده بود که در صورتی که سینماها بازگشایی شوند آیا برای تماشای فیلم به سینما می‌روند یا خیر و پاسخ حدود ۷۵ درصد این بود که در این شرایط ترجیح می‌دهند سینما نروند و تمام این مسائل حاکی از این است که باید تمهیدات صحیحی برای این حوزه اندیشیده شود.

معاون هنری و سینمایی ارشاد خراسان رضوی تصریح کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحبت‌های اخیر خود به این نکته اشاره کرده‌اند در شرایطی که بازگشایی بسیاری از اصناف صورت گرفته باید تمهیداتی برای اماکن فرهنگی و هنری نیز اندیشیده شود و ما نیز بر این مسئله با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اصرار داریم.

محمدی همچنین در مورد آغازبکار سینماها و تئاترها در استان خراسان رضوی گفت: بنظر نمی‌رسد حداقل تا یک ماه آینده در این زمینه شاهد تغییرات خاصی باشیم و باید همچنان در انتظار پاسخ و تصمیم‌گیری ستاد ملی مقابله با کرونا باشیم.

وی با اشاره به اینکه بخش فرهنگ و هنر در دوران کرونا شرایط خاصی را تجربه کرده است بیان کرد: ضربات وارد شده به هنر خراسان رضوی بعضا جبران ناپذیر است و باید خارج از تسهیلات و کمک‌های دولتی تمهیدات دیگری نیز در این زمینه اندیشیده شود.

آرش خیرآبادی؛ رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفته بود: شرایط تئاتر استان و مشهد مقدس در حال حاضر بسیار افتضاح است؛ پروتکل قبلی تهیه شده برای اجرای تئاتر شرایط بسیار سختی داشت و عملا اجرا را غیرممکن می‌کرد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی بیان کرد: داستان این است که اجرای پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی تناسبی با باز کردن سالن‌ها با محدودیت‌هایی که در سالن داریم ندارد.

خیرآبادی افزود: تعداد اجراهای در نوبت بسیار زیاد است و این اجراها نمی‌توانند در چند نوبت اجرا شوند زیرا کسی صبح که برای تماشای تئاتر نمی‌رود؛ سالن‌های ما و صندلی‌های ما محدود است و وقتی قرار باشد فاصله‌گذاری اجتماعی نیز رعایت شود عملا شرایط غیرقابل تحقق است.

وی تصریح کرد: تنها راه در شرایط فعلی این است که دولت و ارگان‌های متولی از گروه‌های تئاتری حمایت مالی کند و اجراها نیز با پروتکل‌ها جلو برود اما مابه‌التفاوت صندلی‌های خالی از سوی ارگان‌های متولی به عنوان پول بلیت پرداخت شود تا حمایتی از اجراها صورت گرفته و تئاتر نیز لنگان لنگان جلو برود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: دولت توان حمایت ندارد و تئاتر نیز قابلیت اجرا ندارد؛ چه پیشنهادی می‌توان داد؟ تئاتر آنلاین یک بستر و زیرساخت مناسب نیاز دارد. لغو کردن تئاتر نیز بریدن سر تئاتر است و اجرای آن نیز خطر دارد و تنها راه موجود نیز حمایت است که دولت هم پول ندارد و تئاتر در این زمینه قربانی شده است.

خیرآبادی با اشاره به برآورد خسارت تئاتر استان در این مدت گفت: برآوردی در این زمینه صرفا در مورد سالن‌های خصوصی تئاتر صورت گرفت و برای تهران ارسال شده است.

وی بیان کرد: جمع میزان خسارت‌ها در این زمینه برآورد نشده است اما اعداد و ارقامی از سوی معاون هنری ارشاد خراسان رضوی اعلام شده که آن هم مختص سالن‌های خصوصی است؛ این رقم قطعا قابل توجه و بالا است و از توان دولت برای پرداخت خارج است.

خیرآبادی افزود: ۲۹ اجرا از ابتدای شیوع کرونا در استان لغو شده است و در نوبت اجرا است و در این مدت هیچ تئاتری روی صحنه نرفته است.

وی در مورد برآورد خود از زمان اجرای تئاترها بیان کرد: صحبتی بود که بعد از عید فطر دوباره تئاترها اجرا شود اما شرایط فعلی این امکان را نمی‌دهد و سپس عنوان کردند آخر خرداد ماه و وعده بعدی نیز آخر تابستان است.

خیرآبادی بیان کرد: با توجه به صحبت‌هایی که در مورد احتمال شیوع موج دوم کرونا در فصل پائیز وجود دارد بنظر می‌رسد تئاتر تا پایان امسال تعطیل باشد و وضعیت بسیار در این زمینه بد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 10 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا