مشهد

ضرورت بازنگری در مأموریت دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری

خبرگزاری فارس: ضرورت بازنگری در مأموریت دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور بر لزوم بازنگری در مأموریت‌های دانشگاه‌ها و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، خسرو پیری در چهاردهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد که ظهر امروز در دانشگاه آزاد برگزار شد با بیان اینکه بازنگری‌ها باید درراستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد، گفت: باید مأموریت پارک‌های علم و فناوری در سیاست‌های راهبردی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد بازنگری شود و مأموریت‌های آن‌ها مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا سیاست‌های راهبردی فرمایشی نباشند تا اقدامات مؤثری در این سیاست‌ها انجام گیرد.

وی ساماندهی مراکز علوم و فناوری را از اولویت‌های اول وزارت علوم در سال 95 دانست و افزود: مهم‌ترین سازمان‌های وزارت علوم، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری بودند که از سال 81 تأسیس شده‌اند و نیاز به بازنگری دارند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور ارتباط با دانشگاه‌ها را نمونه دیگر اقتصاد مقاومتی عنوان و تصریح کرد: باید بررسی کنیم دانشگاه‌ها جزو کدام نسل هستند؛ زیرا همه واحدها جزو نسل سوم نیستند و باید بررسی کرد چه مأموریت‌هایی می‌توانند داشته باشند یعنی علاوه بر حوزه آموزشی، فناوری هم باید موردتوجه قرار گیرد.

پیری دانشگاه را پشتوانه اصلی صاحبان خلاقیت معرفی و خاطرنشان کرد: باید مأموریت‌های دانشگاه‌ها در برنامه راهبردی بازنگری شود.

وی از تصویب آئین‌نامه شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: این آئین‌نامه با همکاری 17 دانشگاه برتر تصویب شده و آماده ابلاغ است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور پیشنهاد‌هایی برای بازنگری مأموریت‌های دانشگاه‌ها به معاونت‌های پژوهشی داد و گفت: مأموریت‌هایی که در چارچوب سیاست راهبردی است باید بازنگری شود و با ساماندهی و آسیب‌شناسی مرکز رشد در پژوهش از نیروهای توانمند استفاده کرد و بحث فرهنگ فناوری در بسیاری از مراکز دنیا از جمله نکات مهم است.

* آرزوی تبدیل علم به ثروت رؤیا نیست

همچنین در این مراسم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد ضمن امیدواری از تحقق تبدیل علم به ثروت با چنین همایش‌هایی گفت: امیدواریم به همت بزرگان حوزه پژوهش و فناوری تبدیل علم به ثروت و کاهش وابستگی دانشگاه به شهریه صورت بگیرد و فرمایشات مقام معظم رهبری در باب اقتصاد مقاومتی اجرایی شود.

عباس شیخ‌الاسلامی افزود: امیدواریم دانشگاه آزاد در کشور، سمبل نسل سوم و چهارم دانشگاه‌ها شود و در زمینه تبدیل علم به ثروت سرآمد باشد و پژوهش و فناوری را در کشور توسعه دهد.

وی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه را یکی از سخت‌کوش‌ترین معاونت‌ها دانست و تصریح کرد: امروز نیاز به حوزه و پژوهش و فناوری بیشتر احساس می‌شود، زیرا پژوهش و سرمایه‌گذاری وظیفه ماهوی ماست و نه وظیفه صوری.

رئیس دانشگاه آزاد هدف این اجلاس را همفکری عنوان کرد و گفت: این همایش در جهت هم‌فکری و هم‌افزایی و استفاده از تجربیات واحدهای مختلف برای افزایش درآمدزایی و تحقق 20 درصد از هزینه‌های دانشگاه از بخش پژوهش برگزار شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 16 =

دکمه بازگشت به بالا