مشهد

ضریب بالای سرمایه‌های خُرد در مشهد

سرمایه گذاری

مشهد از دیرباز ظرفیت مناسبی در حوزه سرمایه‌های خرد در حوزه شهری داشته و باید زمینه مناسبی برای تجمیع این سرمایه‌ها فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، به کارگیری تمامی ظرفیت‌ها برای توسعه شهری امری است که امروز در تمامی کلانشهرهای دنیا رایج است و هر یک از کلانشهرها براساس ظرفیت‌ها و همچنین نیروی انسانی و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری روش‌های خاصی را برای توسعه شهری انتخاب می‌کنند.

استفاده از روش‌هایی مانند فروش اوراق مشارکت و یا فروش سهام و همچنین تشکیل صندوق‌هایی برای سرمایه گذاری شهروندان برخی از روش‌هایی است که از سوی پارلمان‌های شهری و یا اتاق فکر شهرداری‌ها در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، شهرداری‌ها روش‌های خاصی را برای تامین درآمد پایدار برمی‌گزینند و اساساً یکی از اهداف اصلی خود را تامین درآمدهای پایدار قرار می‌دهند تا از این طریق به اصطلاح کیسه و جیب خود را از جیب دولت بتوانند جدا کنند و مستقلاً براساس درآمد خود روی پای خود بایستند و نیازی به سایر ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در زمان کسری بودجه نداشته باشند.

در این میان شهرداری مشهد نیز به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران اسلامی و جهان اسلام باید دارای روش‌های خاص خود برای تامین بودجه باشد و از سوی دیگر باید بتواند زمینه لازم برای سرمایه گذاری در پروژه‌های شهری را برای مردم نیز فراهم کند؛ در حقیقت مانور اصلی نباید صرفا روی سرمایه‌های کلان باشد و باید بتوان از سرمایه‌های خرد نیز استفاده بهینه را صورت داد.

ساماندهی سرمایه‌های خرد در اولویت باشد

احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد در این زمینه می‌گوید: سرمایه‌های خُرد را در قالب‌های زیادی می‌توان ساماندهی کرده و به کمک مدیریت شهری آورد تا به عمران و آبادانی شهر مساعدت کنند و اگر مدیریت شهری برنامه‌ای مشخص داشته باشد می‌تواند تمام این سرمایه‌ها را ساماندهی کند اما نکته کلیدی در این زمینه این است که سرمایه‌های خُرد متعلق به اقشار متوسط جامعه بوده و برای جذب آنها به نوعی اطمینان و اعتمادسازی نیاز است.

وی بیان می‌کند: با توجه به اتفاقاتی که در چند سال اخیر در پروژه‌های مختلف از جمله پدیده و میزان در مشهد رخ داده جذب سرمایه‌های خُرد در مشهد نیازمند نوعی اعتمادسازی است تا مردم اطمینان یابند که سرمایه آنها بازگردانده می‌شود به عبارت دیگر توسعه سرمایه‌گذاری‌های خُرد در مشهد مقدس نیازمند نوعی برنامه تعریف شده بوده و در وهله بعدی باید یک قالب قانونی و مطمئن برای این امر باید در نظر  گرفته شود تا مشکلات بعدی آن گریبانگیر مردم نشود.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد مقدس تأکید کرد: در واقع مدیریت شهری باید برای سرمایه‌گذاری مردم حداقل سود را تضمین کند و البته نیاز نیست که این حداقل سود، میزان بالایی باشد و تنها در همان حدود سود سیستم بانکی باشد کفایت کرده تا رضایتمندی مردم افزایش و در این زمینه تأمین شود.

نوروزی فروش اوراق مشارکت را یکی از راهکارهای مناسب برای جلب سرمایه‌های مردمی خُرد دانست و خاطرنشان کرد: اما باید در نظر داشت که این پروژه‌ها نباید مشکلات جانبی داشته باشد بلکه باید پروژه‌ای باشد که مسائل اجتماعی آن حل شده و همه از آن حمایت و پشتیبانی داشته باشد همچنین یکی از راهکارهایی که در پروژه‌های نوسازی بافت‌های فرسوده شهر مشهد مقدس اجرا شده موضوع سهام پروژه بوده که در زمان خود بازده مناسبی به همراه داشته است.

وی ادامه داد: البته باید این موضوع را در نظر داشت که هر گروه از اقشار مختلف جامعه یک روش سرمایه‌گذاری ویژه را پسندیده و باید برای هر کدام از آنها روشی مشخص را تعریف کرد و این مسئله باید با رعایت الزامات قانونی که سبب حفظ سرمایه مردم می‌شود باشد.

ضریب بالای سرمایه‌های خرد در مشهد

محمدهادی مهدی نیا، دیگر عضو کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد نیز در این زمینه اظهار داشت: تجربه مشهد نشان از این دارد که سرمایه‌های خرد در این شهر حجم بالاتری داشته و به همین علت مورد طمع تعداد زیادی از مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و یا پروژه‌هایی مانند پدیده می‌شود.

وی با بیان اینکه فروش اوراق مشارکت موفق به نسبت تجربه‌ای موفق در جذب سرمایه‌های خرد است، تأکید کرد: اما مدل فروش اوراق به تنهایی مناسب نیست در کنار آن باید مدل‌های دیگری هم طراحی شده و در طول سال‌های آینده اجرا شود که بتوانند مشارکت بیشتر مردم را در پی داشته باشند و یکی از این روش‌ها فروش سهام پروژه‌های مختلف شهری است.

عضو کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد ادامه داد: فروش اوراق مشارکت باید به روشی انجام شود که محاسبات سود و زیان آن دقیق بوده و انجام آن بر اساس سیاست‌زدگی و مصلحت اندیشی‌هایی نباشد که سبب شود پروژه در واقع و عمل پاسخگوی سود سرمایه اوراق مشارکت نباشد؛ به عبارت دیگر از نظر محاسبه عدد و ارقام باید طوری باشد که بازگشت سرمایه آن امکان‌پذیر بوده و قابلیت اجرا داشته باشد.

مهدی‌نیا ادامه داد: اگر قرار است برای پروژه‌ها اوراق مشارکت فروخته شود باید سود آن توسط نهادهای مالی مرتبط مورد محاسبه قرار گرفته که بعد از گذشت زمان متوجه با وضعیتی نباشیم که اوراق مشارکتی فروخته باشیم و از محل سود پروژه قابلیت پرداخت آن وجود نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در موضوع تملکات برای پروژه‌ها معمولا از روش اوراق مشارکت استفاده می‌شود و در همین فرآیند نیز باید نوعی هوشمندی وجود داشته باشد تا بازگشت سود اوراق تضمین شده و در بازه زمانی کوتاه مدت این سود قابل تأمین باشد.

حرف آخر

در مجموع به نظر می‌رسد یکی از راهکارهایی که می‌توان در شهر مشهد روی آن مانور داد تجمیع سرمایه‌های خرد است، تجارب متعددی در مشهد تاکنون رخ داده و براساس این تجارب می‌توان به این جمع‌بندی رسید که شاید روش مناسبی اگر برای جمع آوری سرمایه‌های خرد باشد بتوان ضریب سرمایه‌گذاری در مشهد را افزایش داد.

علاوه بر این، باید اعتمادسازی مناسبی نیز برای مردم صورت بگیرد تا بخش عمده این سرمایه‌گذاری‌های خرد از طریق مردم و نهادهای مردمی صورت بگیرد تا از این طریق هم مردم به انتفاع لازم برسند و هم از سوی دیگر زمینه درآمد پایدار برای شهرداری و همچنین توسعه شهری فراهم شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 16 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا