مشهد

طراحی نقشه راه پژوهشی دانشگاه های کشور در مشهد

معاون پژوهشی دانشگاه فردوسی: بازه زمانی طراحی این الگو ۳ سال پیش بینی شده است
 

 

سمیه صادقی- طرح ماموریت گرایی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در حوزه پژوهش و فناوری به دانشگاه فردوسی مشهد سپرده شد. به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد این طرح در سه مرحله و طی مدت سه سال انجام می شود. دکتر «احمدرضا بهرامی» در گفت و گو با خراسان رضوی جزئیاتی از این طرح تشریح و اظهار کرد: ستاد عالی اقتصاد مقاومتی در حوزه های مختلف رویکردهایی را برای تحقق موضوع استراتژیک اقتصاد مقاومتی بخش بندی کرده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی پنج رویکرد را برای دانشگاه ها در نظر گرفته که ماموریت گرا کردن موسسات آموزش عالی یکی از این رویکردهاست.
احصای ظرفیت پژوهشی دانشگاه ها و مزایای نسبی مناطق

 

وی تصریح کرد: مبانی ماموریت گرا کردن این است که مزایای نسبی و ظرفیت های موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها و نیازهای منطقه احصا شود، بر این اساس الگویی ارائه می شود که وزارت علوم تحقیقات و فناوری مسیر حرکت موسسه آموزش عالی و میزان مشارکت آن دانشگاه در توسعه ملی را تعیین می کند. معاون پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به نشست معاونان پژوهش دانشگاه ها و موسسات عالی کشور که بهار امسال در اردبیل برگزار شد، گفت: در این نشست با توجه به قابلیت های مطالعات راهبردی که در دانشگاه فردوسی وجود داشت، به صورت اصولی موافقت شد که مطالعات کلی در خصوص تدوین الگوی ماموریت گرایی موسسات آموزش عالی به دانشگاه فردوسی سپرده شود. وی ادامه داد: دانشگاه فردوسی در طول یک سال گذشته تلاش کرد و مطالعات اولیه خود را در نشست معاونان پژوهش دانشگاه های کشور که ماه گذشته در سیستان و بلوچستان تشکیل شد، ارائه داد. در این نشست با تایید معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، این پروژه کلان و راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه فردوسی واگذار شد.
تشکیل کمیته راهبردی در وزارت خانه
دکتر بهرامی با بیان این که کمیته های راهبردی، اجرایی و نظارتی زیر نظر وزارت علوم تشکیل شده است، اظهار امیدواری کرد که نتیجه  اجرای این طرح برای آموزش عالی کشور حیاتی باشد. وی با اشاره به این مسئولیت کمیته راهبردی که بر عهده دانشگاه فردوسی و کمیته اجرایی است که شامل متخصصان دانشگاه و خارج از دانشگاه می شود، اظهار کرد: بازه زمانی طراحی این الگو سه سال پیش بینی شده است، الگوی ماموریت گرایی موسسات آموزش عالی سه مرحله مختلف دارد که پس از هر مرحله نتیجه اعلام می شود. وی درباره اهمیت این طرح در توسعه فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها گفت: در افق کلان، آموزش عالی باید نقشه راهی داشته باشد تا بدانیم که کجا هستیم و به کجا باید برسیم. در این پروژه اول این که کجا هستیم و کجا می رویم مشخص و سهم هر یک از موسسات و نوع فعالیت آن  ها تعیین شود. سپس الگویی ارائه می شود که مسئولان وزارت علوم به سهم و نوع مشارکت دانشگاه ها و موسسات آموزشی در حوزه پژوهش اشراف خواهند داشت.
معاون پژوهش دانشگاه فردوسی با بیان این که این الگو سطح بندی خاصی برای دانشگاه های مختلف خواهد داشت، افزود: ممکن است به برخی از دانشگاه ها ماموریت های بزرگ محول شود و برخی از موسسات نیز ماموریت منطقه ای را بر عهده بگیرند. وی افزود: به عنوان پایلوت این الگو برای یکی از موسسات مناطق ده گانه اجرا و به موسسات آن منطقه گفته می شود که طبق این الگو اولویت های پژوهشی برای آن موسسات در چه حوزه هایی بهتر و کارآمدتر خواهد بود. وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای پیشنهادهایی که برای هر یک از موسسات آموزش عالی ارائه می شود الزامی است یا اختیاری؟ گفت: در حوزه آموزش عالی فرهنگ اجباری نداریم و اختیاری است اما به نوعی نقشه راه به دانشگاه ارائه می دهیم که طبیعتا اگر بر اساس آن عمل کند موفق تر خواهد بود.
البته وزارت علوم هم می تواند با در نظر گرفتن بسته های حمایتی از دانشگاه در ازای اجرای این نقشه راه، دانشگاه ها را در این زمینه تشویق کند. وی در پاسخ به این سوال که اولویت دانشگاه های استان خراسان در حوزه پژوهش چه خواهد بود؟ گفت: این الگو کاملا به صورت علمی و بر اساس ظرفیت های هر دانشگاه تدوین می شود و چیزی نیست که قابل پیش بینی باشد. پس باید دید استان ما چه فرصت هایی دارد و دانشگاه های ما از نظر منابع سخت افزاری و نیروی انسانی و نیازهای منطقه چه شرایطی دارند که بر اساس آن، الگوی پژوهشی تدوین  شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

دکمه بازگشت به بالا