مشهد

طرح‌های توسعه در بزرگترین پایانه مسافربری کشور اجرایی می‌شود

معاون شهردار مشهدمقدس از اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بزرگترین پایانه مسافربری کشور خبر داد.

خلیل الله کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: پایانه امام رضا(ع) بزرگترین پایانه مسافربری کشور است که بیشترین جابه‌جایی مسافر از طریق آن انجام می‌شود.

وی افزود: در مجموع بیش از ۶۰ درصد از جابه‌جایی مسافر ورودی و خروجی مشهد از طریق حمل ونقل جاده‌ای،۲۵ درصد از طریق راه‌آهن و ۱۵ درصد از طریق فرودگاه انجام می‌شود که پایانه امام رضا(ع) بیشترین سهم را درجابه جایی مسافر از طریق حمل و نقل جاده‌ای دارد.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان این که در عرصه ۴۷ هکتاری پایانه امام رضا(ع) خدمات متنوعی به مسافران ارائه می‌شود، بیان کرد: ۳۳ هکتار از ۴۷ هکتارعرصه پایانه، سال ۷۵ به مشاورین طرح تهران برکلین واگذار شد که ساختمان اصلی، تعمیرگاه‌ها، باس واش، جایگاه سوخت و جایگاه سوار و پیاده شدن مسافران در این عرصه بارگذاری و اجرا شده است.

کاظمی خاطرنشان کرد: اکنون و در راستای ساماندهی و بهبود سیما و منظر ورودی شهر از طریق پایانه مسافربری امام رضا(ع)، مدیریت شهری با تاکیدات شهردار مشهد تصمیم گرفت ۱۴ هکتار از ۴۷ هکتار عرصه پایانه امام رضا(ع) که مرتبط به پایانه قدیم مشهد است را به فضاهای شهری تبدیل کند.

وی اضافه کرد: برای این کار طراحی‌ها آغاز و سه بخش حمل و نقل عمومی در قسمت شرقی، فضای شهری و محل تردد عابران پیاده در وسط و بخش حمل و نقل شخصی در غرب پایانه در نظر گرفته شده است.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به این که کلیات سایت جدید بر مبنای ساختمان اصلی پایانه امام رضا(ع) قرارداده شده و موضوعات اقتصادی نیز در آن دیده شده تصریح کرد: در کنار این موضوع مشاور طرح دو کریدور ایستگاه خط سه قطار شهری که در مجاورت این محل در حال ساخت است را نیز مد نظر قراداده و پیش بینی‌های لازم برای تسهیل ورود و خروج مسافران را به پایانه از طریق خط سه قطار شهری انجام داده است.

کاظمی گفت: همچنین در سایت جدید مسیر تردد تاکسی با ظرفیت توقف ۱۰۰ دستگاه تاکسی، مسیرتردد اتوبوس خط بی آرتی با ظرفیت توقف همزمان سه دستگاه اتوبوس و مسیر ویژه تردد خودروهای شخصی با دوازده مسیر و ظرفیت توقف ۲۰ دستگاه خودرو پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: برای ساماندهی تاکسی‌های بین شهری که در حال حاضر در انتهای خیابان امام رضا(ع) در مجاورت پایانه قرار دارند، محلی با ظرفیت ۲۰ توقف در ضلع شرقی سایت و برای تاکسی‌های بین‌المللی که بیشتر به شهر هرات تردد دارند نیز محلی با ظرفیت توقف ۱۰۰ دستگاه خودرو در نظر گرفته شده است.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به این که در سایت جدید و پیشخوان پایانه امام رضا(ع) دفاتر شرکت‌های بین المللی ساماندهی می شوند، اظهار کرد: این کار سبب می‌شود تا تاکسی‌های بین المللی از طریق خیابان امام رضا(ع) تردد نکنند که این کاهش ترافیک این محل را به دنبال خواهد داشت.

کاظمی خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگر در ساماندهی پیشخوان پایانه امام رضا(ع) و سایت جدید وضعیت پارکینگ خودروهای شخصی است که در ضلع غربی پایانه قرار دارد و برای ساماندهی آن پارکینگی زیر سطحی در سه طبقه با ۱۱هزار متر مربع زمین و ۳۳ هزار متر زیربنا با ظرفیت پارک هزار خودرو با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی احداث خواهد شد.

وی ادامه داد: درکنار احداث این پارکینگ، هتلی نیز در زمینی به وسعت پنج هزار مترمربع با زیربنای ۲۳ هزار مترمربع و حداکثر ارتفاع ۲۷ متر برای ارائه خدمات هتلینگ در سایت جدید احداث می شود.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: همچنین مطالعات مربوط به بازپیرایی پیشخوان پایانه امام رضا(ع) ایجاد فضای سبز و سایر زیرساخت‌های مورد نیاز انجام شده است.

کاظمی ادامه داد: عملیات اجرایی فاز اول در حوزه میانی و غربی سایت جدید پایانه امام رضا(ع) به زودی آغاز خواهد شد که امیدواریم با انجام این اقدامات شاهد پایانه مسافربری در شان شهر مشهد باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا