مشهد

طرح ضربتی مقابله با فروش “زعفران تقلبی” اطراف حرم امام رضا(ع)؛ پیشگیری از “فله‌فروشی” در انتظار تصویب

برداشت زعفران در طرق رود اصفهان

طرح ضربتی مقابله با فروش “زعفران تقلبی” اطراف حرم رضوی در ماه‌های اخیر اجرا شده و تعدادی مغازه در این راستا جمع‌آوری شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، کمتر زائری را می‌شناسیم که به مشهد سفر کند اما زعفران را به‌عنوان سوغات به شهر خود نبرد؛ این محصول یکی از کالاهای اساسی است که از دیرباز در سبد محصولات سوغات زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) قرار گرفته است.

“طلای سرخ” لقبی است که به زعفران به‌علت ارزش بالای تغذیه‌ای آن داده شده و هم‌اکنون قیمت خرید از کشاورز بین ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان به‌ازای هر کیلو تفاوت دارد که البته در سطح عرضه با واحد مثقال به فروش می‌رسد و باید گفت قیمت بالای این محصول از چشم طمعکاران دور نمانده و برخی از افراد برای افزایش سود خود به تقلباتی روی آورده‌اند.

تقلبات زیادی در مورد زعفران شایع است، استفاده از ریشه‌های رنگ‌شده، مخلوط‌کردن این محصول با گیاه کاجیره و سایر موارد از جمله تقلباتی هستند که در مورد زعفران انجام شده و واضح است که با توجه به قیمت بالای این محصول مخلوط‌کردن آن با این دسته از گیاهان می‌تواند ضرر مالی زیادی برای مصرف‌کننده به‌همراه داشته باشد.

همچنین زعفران جزء کالاهای سلامت‌محور بوده و سازمان غذا و دارو باید به نحوه توزیع آن نظارت داشته باشد اما در این میان بعضاً شاهد بروز برخی از تخلفات هستیم که علاوه بر منافع مالی سلامت مردم را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به زعفران‌های اطراف حرم اعتماد می‌کنم

سهراب آ. یکی از خریداران زعفران در مغازه‌های اطراف حرم مطهر رضوی بوده و در مورد اطمینان خود به محصولاتی که خریداری می‌کند، می‌گوید: اینجا مشهد و اطراف مطهر رضوی است و به کسبه اطمینان کرده و زعفران را از آنها می‌خریم؛ البته باید گفت در طول سال‌ها که خرید کرده‌ایم مشکلی برایمان پیش نیامده است.

وی بیان می‌کند: البته ترجیح بر این است که به‌جای خرید زعفران فله زعفران بسته‌بندی شده را خریداری کنیم تا در صورت بروز مشکل بتوان آن را پیگیری کرد.

علاقه به خرید “زعفران برند”

سیما مهریزی از دیگر خریداران زعفران است که در مشهد ساکن بوده و در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم می‌گوید: من سال‌ها است از یک برند خاص زعفران مورد نیاز خود را خریداری می‌کنم و در واقع به زعفران‌فروشی‌های کوچک به‌ویژه در اطراف حرم اصلاً اعتمادی ندارم البته اصلاً قصد توهین هم ندارم اما با این روش راحت‌تر هستم.

وی تأکید می‌کند: من هم شایعاتی در مورد زعفران‌هایی که کیفیت ندارند و یا ۱۰۰ درصد خالص نیستند شنیده‌ام و علت اصلی اینکه از فروشگاه‌های بزرگ خرید می‌کنم نیز همین است.

“زعفران فله” تقلبی است

پویا سالاری یکی از کشاورزانی است که به کشت زعفران مبادرت داشته و با اشاره به اینکه زعفرانی که سر زمین از کشاورز خرید می‌کنند کاملاً خالص است، می‌گوید: البته این موضوع در سطح عرضه نیست، بخش زیادی از زعفران‌هایی که در مشهد مقدس به فروش می‌رسد ناخالصی دارد.

وی ادامه می‌دهد: البته این ناخالصی به‌گونه‌ای نیست که یک فرد عادی بتواند آن را تشخیص دهد و تنها یک فرد که کارکشته باشد می‌تواند بفهمد که نمونه‌های موجود در بازار خود کلاله گیاه زعفران است یا ریشه هم در آن مخلوط شده و یا گیاهان دیگر هم در آن وجود دارد.

این کشاورز تأکید می‌کند: کارشناسان و افرادی که در این بخش فعالیت دارند از روی رنگ و عطر زعفران می‌توانند اصل و یا تقلبی بودن آن را تشخیص دهند.

طرح ضربتی مقابله با عرضه‌کنندگان زعفران تقلبی

حمیدرضا کریم مدیرکل تعزیرات خراسان‌رضوی با اشاره به برخی از مشکلاتی که در توزیع زعفران در مشهد وجود دارد، می‌گوید: یک طرح ضربتی در این حوزه انجام شده که در آن برخی از محصولات مغازه‌داران جمع‌آوری شد.

وی ادامه می‌دهد: بهترین روش در مورد زعفران این است که مردم از افراد باسابقه خرید کنند؛ شرکت‌های مناسبی که دارای استاندارد بوده و آزمایشات کنترل کیفیت در مورد آنها انجام می‌شود و کیفیت آنها تأیید شده است.

مدیرکل تعزیرات خراسان‌رضوی بیان می‌کند: طرحی برای پیشگیری از فله‌فروشی توسط اتحادیه مطرح شده اما هنوز مراحل اجرایی آن تکمیل نشده است.

بازرسی مداوم از مغازه‌ها

غلامرضا میری رئیس اتحادیه زعفران فروشان مشهد مقدس نیز با اشاره به انجام بازرسی در طول سال از واحدهای صنفی فروشنده زعفران در مشهد، می‌گوید: این بازرسی‌ها برای تشخیص تقلبات، گرانفروشی و موارد دیگر مربوط به قانون نظام صنفی انجام می‌شود.

وی بیان می‌کند: هم‌اکنون نیز با توجه به نزدیک شدن به ایام پیک سال در مشهد مقدس ۲ تیم جداگانه بازرسی متشکل از بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف به واحدها سرکشی کرده و نسبت به جمع‌آوری کالاهای نامرغوب اقدام می‌شود.

رئیس اتحادیه زعفران فروشان مشهد مقدس بیان می‌کند: کارشناسان هر روز در بازار حضور داشته و در صورت مشاهده تخلف فرد را به شعب تعزیراتی ارجاع می‎‌دهند.

میری با اشاره به تفاوت قیمت‌های فروش زعفران در واحدهای صنفی مختلف خاطرنشان می‌کند: به‌طور طبیعی زعفران در هر کیلو با کیفیت‌های مختلف قیمت‌های متفاوتی دارد و به همین علت نمی‌توان گفت که این موضوع تنها ناشی از تقلب است.

وی تأکید می‌کند: ما به‌دنبال طرح بارکددار کردن زعفرانها و پیشگیری از بسته‌بندی در محل واحد صنفی بودیم که هم‌اکنون اقدامات خود را طی می‌کند اما بعید است که این طرح تا عید نوروز به مرحله اجرا برسد.

خط قرمز بازرسی‌ها، “سلامت مردم”

محمود بنانژاد رئیس اتاق اصناف مشهد مقدس در ارتباط با تقلباتی که در برخی از محصولات مانند زعفران انجام می‌شود، تأکید می‌کند: خط قرمز برای تمام بازرسی‌ها موضوع سلامت مردم بوده و به همین علت در این زمینه هیچ گونه اغماضی در بازرسی‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: در مورد زعفران نیز با توجه به اینکه این کالا در دسته سوغات خراسان‌رضوی قرار دارد توجه ویژه‌ای در بافت اطراف حرم مطهر رضوی شده تا بتوان از ضرر مردم هم در حوزه مالی و هم در حوزه سلامت پیشگیری کرد.

به گزارش تسنیم، چالش در مورد تقلب زعفران سال‌هاست که وجود دارد و سال‌هاست به‌ویژه در بافت پیرامونی حرم مطهر افراد غیرکارشناس مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند و برای توقف آن اقدامی انجام نمی‌شود. شاید اگر از همان سال‌های دور برای اجرای عملیات مورد نیاز برای سالم‌سازی محصولات در بازار اقداماتی انجام می‌شد تا کنون نتیجه حاصل شده بود.

به هر حال امید می‌رود با توجه به اینکه لقب نوروز امسال “نوروز متفاوت” برای بازرسی و کنترل اصناف در خراسان‌رضوی عنوان شده، در حوزه تأمین سلامت زعفران و همچنین متناسب نگاه داشتن قیمت آن نیز اقداماتی انجام شود که در این میان زائران و مجاوران بارگاه مطهر رضوی مورد سوءاستفاده سودجویان قرار نگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا