ایران

طرح های جدید برای مقابله با حوادث چهارشنبه سوری

فروشندگان مواد محترقه شناسنامه دار و مشمول قانون حمل سلاح و مهمات می شوند
 

 

 ۱۰۷۲۷_۵۹۵۲۵_۰

خراسان: معاون دادستان مشهد از طرح های جدید دستگاه قضایی برای مقابله با حوادث چهارشنبه سوری خبر داد و با بیان این که عاملان خسارت های مالی و جانی این گونه حوادث به شدت مجازات خواهند شد گفت: فروشندگان و حمل کنندگان مواد محترقه نیز طبق قانون حمل سلاح و مهمات مجازات می شوند. قاضی «سیدهادی شریعت یار» روز گذشته در گفت و گو با خراسان افزود: عملیات پلمب فروشگاه هایی که به طور غیرقانونی اقدام به عرضه مواد محترقه می کنند توسط نیروی انتظامی همچنان در دستور کار قرار دارد به طوری که طی چند روز گذشته و در آستانه چهارشنبه آخر سال بیش از ۲۰ فروشگاه در مشهد پلمب شده است.
نصب بنر بر سر در فروشگاه های متخلف
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد همچنین از کشف ۳۰ هزار  نوع مواد محترقه در مشهد خبر داد و گفت: برای شناساندن عاملان این اقدام خطرناک به مردم که فقط برای سودجویی با جان و مال مردم بازی می کنند مقرر شده است به محض کشف مواد محترقه در فروشگاه و یا عرضه آن توسط افراد سودجو بنری با عنوان این که «مکان مذکور به دلیل عرضه مواد محترقه پلمب شده است» بر سر در فروشگاه های متخلف نصب شود تا بدین ترتیب مردم عاملان این عمل خطرناک را بشناسند.
فروشندگان ترقه شناسنامه دار می شوند
این مقام قضایی در ادامه به «شناسنامه دار» شدن فروشندگان و حمل کنندگان مواد محترقه اشاره کرد و گفت: برای کسانی که اقدام به فروش و یا حمل و نگهداری مواد منفجره و محترقه کنند، شناسنامه صادر می شود و آن ها هر سال ۲ روز قبل از آغاز مراسم چهارشنبه آخر سال به دادسرا فراخوان می شوند تا از کلاس های توجیهی و آموزشی استفاده کنند. قاضی «شریعت یار» خاطرنشان کرد: این طرح از امسال اجرا می شود و برای افراد متخلف فیلم هایی از صحنه های دلخراش حوادث چهارشنبه آخر سال پخش می شود و سپس کارشناسان به ارائه آموزش های لازم می پردازند.
توقیف خودرو
معاون دادستان مرکز خراسان رضوی تصریح کرد: خودروهایی که حامل مواد محترقه نیز باشند با صدور دستورات قضایی توقیف خواهند شد و باید مالکان آن ها مراحل قانونی را برای ترخیص خودرو پس از پایان مدت توقیف طی کنند. وی همچنین از اجرای طرح های گوناگون توسط مناطق شهرداری های ۱۳ گانه مشهد برای کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال خبر داد و افزود: در منطقه ۹ شهرداری عده ای از هنرمندان با گریم های خاصی عواقب استفاده از ترقه و مواد منفجره را برای نوجوانان و جوانان تشریح خواهند کرد.
۶ ماه تا ۲ سال زندان برای متخلفان
قاضی «سیدهادی شریعت یار» در پایان این مصاحبه به قانون مجازات اسلامی اشاره کرد و گفت: طبق برخی از مواد قانونی افرادی که اقدام به عرضه،تولید، نگهداری، فروش و حمل سلاح و مهمات کنند، به ۶ ماه تا ۲ سال زندان محکوم می شوند بنابراین با توجه به این که مواد محترقه خطرناک و انفجاری نیز جزئی از مهمات به حساب می آید، فروشندگان و حمل کنندگان این گونه ترقه ها و مواد انفجاری براساس مواد قانونی مجازات، محاکمه و به تحمل ۶ ماه تا ۲ سال زندان محکوم خواهند شد.
هشدار دادستانی کل کشور به عوامل حادثه آفرین چهارشنبه آخر سال
 در همین حال معاون دادستان کل کشور با صدور بخشنامه‌ای به دادستان‌های مراکز استان‌ها، از آنان خواست با تشکیل شعب ویژه رسیدگی، نسبت به پیشگیری و برخورد جدی با عوامل تهیه، نگهداری و توزیع مواد محترقه و آتش‌زای غیرمجاز و غیراستاندارد و جلوگیری از بروز حوادث و خسارت های جانی و مالی در روزهای باقی مانده تا چهارشنبه آخر سال اقدام کنند.
به گزارش ایسنا در بخشی از این بخشنامه که با امضای رحیمی معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور صادر شده، آمده است: در مواجهه با موارد هنجارشکن که منجر به وقوع جرم می شود، در اجرای مواد
 ۶۱۸ ،۶۱۹ و ۶۲۰ قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات و تبصره ذیل ماده  ۱۲ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات مصوب سال ۱۳۹۰ و ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون مجازات قانون اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز مصوب ۲۱/ ۱۰/ ۱۳۹۲ نسبت به برخورد با مرتکبین جرایم مذکور در روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال اقدام قانونی لازم معمول شود و شعب ویژه‌ای را به منظور رسیدگی به آن اختصاص دهند.در بخش دیگری از این بخشنامه بر لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای از طریق نیروی انتظامی با نظر مقام قضایی تاکید شده است.
نیروی انتظامی نیزدر آستانه چهارشنبه آخر سال، در راستای کاهش صدمات و خسارات، حفظ نظم و امنیت جامعه، اطلاعیه ای صادر کرد.
 در این اطلاعیه آمده است:‌  نیروی انتظامی جمهوری اسلامی مانند همیشه، برای اجرای ماموریت ها و تامین آسایش شهروندان عزیز آماده است. شب آخرین چهارشنبه سال را هم می توان با رعایت نکاتی ساده، ایمن ساخت در حالی که بی تدبیری و کنترل نکردن رفتارهای هیجانی، حادثه آفرین خواهد بود.
در این اطلاعیه با بیان اینکه نگاه و رویکرد پلیس به ” چهارشنبه آخر سال ” نگاهی اجتماعی است و هر رفتاری باید در چارچوب منطق باشد و اهتمام نیروی انتظامی بر تأمین امنیت فرد فرد جامعه است، بر  برخورد جدی پلیس با هنجارشکنان و تمامی کسانی که مترصد ایجاد ناامنی برای هموطنان هستند، تأکید شده است. بر همین اساس نیروی انتظامی برای پاسداشت حقوق شهروندان و در راستای کاهش حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال با تأکید بر “کوچه محوری”، از مردم و خصوصا تمامی والدین می خواهد در چهارشنبه پایانی سال در کنار فرزندان خود باشند و با نظارت و کنترل دقیق آن ها از بروز حوادث تلخ و ناگوار پیشگیری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 16 =

دکمه بازگشت به بالا