ایران

ظريف: شرط ايران براي ادامه اجراي برجام/ آمريکا از خلف وعده در اجراي برجام اجتناب کند

 

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,انرژي اتمي

وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به انتشار گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي درخصوص موضوع هسته‌اي ايران در هفته هاي آينده تصريح کرد: بسته شدن پرونده مسايل گذشته (پي ام دي) لازمه ادامه اجراي برجام است.

آقاي ظريف در نشست خبري مشترک با همتاي يوناني خود با بيان اينکه ما منتظر گزارش آمانو هستيم، گفت: مهمتر از آن تصميم شوراي حکام براي بستن موضوع “مسائل گذشته” است که به غلط به آن پي ام دي گفته مي شود
وي افزود: موضوع مسايل گذشته هيچ بعد نظامي نداشته است که اسم خاصي به آن اطلاق شود همانطور که در برنامه جامع اقدام مشترک نيز اسم آن مسايل گذشته و حال است.
ظريف گفت: يقين داريم که بايد با جديت مسايل گذشته و حال در قطعنامه شوراي حکام که در هفته هاي آتي ارائه خواهد شد بسته شود لذا اميدواريم گزارشي که آقاي آمانو در روزهاي آينده ارائه خواهد داد به بسته شدن اين موضوع کمک کند چراکه اگر گزارش واقعي باشد و واقعيات را مطرح کند باتوجه به همکاري تاييد شده ايران و آژانس ، بايد به اين سمت حرکت کند.
وي افزود: همانطور که بارها اعلام کرديم و در دستورات مقام معظم رهبري نيز عنوان شده بسته شدن پرونده مسايل گذشته لازمه ادامه اجراي برجام است.
وزير امور خارجه کشورمان گفت: البته اين نکته به عنوان تعهد برجام است که اين پرونده را مختومه کنند.
ظريف با بيان اينکه تاکيد مقام معظم رهبري بر اجراي صحيح برجام است، افزود: اميدواريم شاهد آن باشيم و توقع ما هم از کشورهاي 1 + 5 عمل به تعهدات است که عمل به آن منجر به اين مي شود که برجام با پايه محکمي به منظور تقويت آينده بهتر براي همه طرف ها و ورود به موضوعاتي که نياز به همکاري دارد مثل تروريسم مطرح شود.

اميدواريم گزارش آينده آمانو، واقعي باشد
وزير امور خارجه کشورمان با تاکيد بر اينکه برنامه هسته اي ايران به هيچ وجه بعد نظامي ندارد، گفت: اميدواريم گزارش يوکيا آمانو در چند هفته آينده واقعي باشد و به بسته شدن مسائل گذشته و حال برنامه هسته اي ايران کمک کند.
دکتر ظريف افزود: ما يقين داريم که مسائل گذشته و حال برنامه هسته اي ايران بايد در شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي هسته اي با جديت حل شود.
وي اضافه کرد: همانطور که در نامه مقام معظم رهبري به رئيس جمهور آمد بسته شدن موضوع پي ام دي لازمه اجراي برجام است و اين موضوع ، تاکيدي بر اجراي صحيح برجام است.

آمريکاييها از خلف وعده در اجراي برجام اجتناب کنند
وزير امور خارجه کشورمان  در ادامه نشست مشترک خبري با همتاي يوناني خود گفت: جمهوري اسلامي ايران اقدامات احتياطي لازم را هم انجام داده است براي اينکه مطمئن شود که امريکا خلف وعده نکند و اميدواريم امريکايي ها هم واقع بيني و آينده نگري کافي را داشته باشند که از خلف وعده اجتناب کنند به خاطر اينکه مردم ايران در برابر خلف وعده پاسخ مناسب را خواهند داد.
دکتر ظريف در پاسخ به سئوال در خصوص اخذ تضمين هاي کتبي از مقامات امريکايي و 1+5  در مورد موضوع هسته اي و برجام گفت: نامه مقام معظم رهبري درباره ضرورت اقداماتي است که آمريکا و اتحاديه اروپا بايد در روز تصميم، در قالب برجام اخذ کنند و تعهد مي کنند که تمام تحريم ها در روز اجرايي شدن برداشته شود ، براي اينکه ما شروع کنيم به اقداماتمان و تعيين کنيم که بايد امريکايي ها اقداماتي را در روز تصميم اتخاذ کنند.
وي افزود :‌ امريکا و اتحاديه اروپا اين اقدامات را به اشکال مختلف انجام دادند و به همين دليل هم روند اين رابطه در کميته هيات نظارت تصميم گيري و شروع شده است ، اما اين به اين معنا نيست که اقداماتي که آمريکا يا اتحاديه اروپا انجام داده و بايد تا روز اجرايي شدن، اين اقدامات به نتيجه برسد کافي است.
وزير امور خارجه ادامه داد: ما پيگيري مي کنيم ضمن اينکه براي شروع اجرا معتقديم که زمينه کامل آماده بوده است که اقدامات اجرايي ما شروع شود اما اعتقاد داريم تا روز اجرايي شدن، امريکا بايد کماکان اقدامات بيشتري را انجام دهد از جمله دستورالعمل هايي که بايد به دستگاه هاي مختلف خود ابلاغ کند، مانند متوقف کردن مزاحمت هايي که دستگاه هاي ايالتي امريکا براي بانک ها ايجاد مي کنند همچنين اقداماتي  از همين جنس که بايد وزير امور خارجه امريکا در اجراي دستور رئيس جمهور انجام دهد.
ظريف گفت : همان طور که مي دانيد آقاي اوباما در دستوري که در روز تصميم به وزراي خارجه ، انرژي ، بازرگاني و خزانه داري خود صادر کرده ، دستور داده است که کليه اقدامات لازم را براي اجراي تعهدات آمريکا انجام دهند .
وزير امورخارجه افزود : رئيس جمهور امريکا در اين دستور تضمين داده که آمريکا تمام تعهدات خود را بلافاصله بعد از روز اجرايي شدن يا همان روزي که آژانس اعلام مي کند که ايران اقدامات خود را انجام داده است، به صورت خودکار انجام خواهد داد .
ظريف اضافه کرد:‌ اين دستوري که رئيس جمهور آمريکا داده ، منطبق بر برجام است اما اقداماتي که بايد وزير امور خارجه و وزير امور خزانه داري انجام دهد بايد حتماً تا قبل از روز اجرايي شدن عملياتي شده باشد همانطور که در برجام ديده شده است.
وي گفت : در اين زمينه هنوز با وزير امور خارجه آمريکا  و ساير مسئولان اين کشور در حال مذاکره  هستيم  که تعهدات خود را در قالب برجام کاملاً اجرا کنند .
ظريف اضافه کرد: جمهوري اسلامي ايران اقدامات احتياطي لازم را هم انجام داده است براي اينکه مطمئن شود که امريکا خلف وعده نکند و اميدواريم امريکاييها هم واقع بيني و آينده نگري کافي را داشته باشند که از خلف وعده اجتناب کنند به خاطر اينکه مردم ايران در برابر خلف وعده پاسخ مناسب را خواهند داد.

همکاريهاي بانکي، نفتي و صنعتي ايران و يونان گسترش مي يابد
وزير امور خارجه از تبادل نظر با وزير خارجه يونان براي گسترش همکاريهاي اقتصادي دو کشور شامل همکاريهاي بانکي ، نفتي ، صنعتي ، شهرسازي و برقراري پرواز ميان دو کشور خبر داد.
ظريف گفت: دو کشور تمدني بسيار کهن دارند که مي توانند به عنوان پلي براي گفتگو و تعامل فرهنگي ايفاي نقش کنند.
وي افزود: به ويژه در اين دوره که گرايش هاي افراطي و تندروي ها به تخاصم و درگيري ها دامن مي زند دو کشور مي توانند به عنوان منادي گفتگو ، ميانه روي و تعامل سازنده بر مبناي احترام متقابل عمل کنند.
ظريف گفت: ايران و دولت کنوني يونان روابط بسيار نزديک سياسي و ديدگاههاي مشترک در موضوعات مختلف دارند و ارتباطات گسترده اي با دولت يونان براي روابط دو جانبه و در چار چوب روابط با اتحاديه اروپا داشته ايم و اکنون نيز اين روابط بسيار خوب است.
وي افزود: دو معاون وزير صنعت و تجارت خارجي و هيئتي عالي رتبه از بخش خصوصي و شرکتهاي مهم يوناني وزير خارجه اين کشور را در سفر به تهران همراهي مي کنند و زمينه هاي گسترده اي براي همکاريهاي دو کشور در حوزه هاي اقتصادي فراهم است که در سفر دو روزه آقاي نيکلاس گوتزياس در ديدار با مقامات مختلف کشورمان در اين زمينه ها تبادل نظر مي شود.
وزير امور خارجه گفت: حوزه انرژي از ديگر زمينه هاي همکاري دو جانبه است که متاسفانه به علت تحريمها متوقف شده بود و مي تواند با سرعت بيشتر برقرار شود.
وي افزود:دو کشور در مسائل منطقه اي زمينه همکاري و همفکري دارند و امروز  توافق کرديم که در اين حوزه گفتگو هاي نزديکتري داشته باشيم.
ظريف گفت: وضع کنوني در سوريه و افراط گرايي در اين کشور که به موج پناهندگي ملت سوريه در اروپا انجاميده از مسائلي است که مي توان درباره آن تبادل نظر کرد.
رييس دستگاه ديپلماسي ابراز اميدواري کرد: در آينده نزديک ميزبان نخست وزير يونان باشيم تا تصميم گيريها و هماهنگي ها براي همکاريهاي دو جانبه ميان وزرات خارجه و ديگر وزارتخانه هاي دوکشور به نتيجه نهايي نزديک شود.

سفر نخست وزير يونان به ايران در نيمه اول سال 2016
وزير امور خارجه يونان از سفر نخست وزير اين کشور به ايران در نيمه اول سال 2016 خبر داد و گفت:‌ البته اين مسئله را بايد دفتر نخست وزير اعلام کند و اعلام آن از طريق مجاري ديپلماتيک درست نيست. 
آقاي «نيکولاس کوتزياس» در نشست خبري با آقاي ظريف ابراز اميدواري کرد: تفاهم نامه هاي گردشگري و کشتيراني در سفر نخست وزير يونان به ايران منعقد شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود،اقتصاد ايران و يونان را  دو اقتصاد با ظرفيت بالا دانست که در زمينه هاي مختلف مي توانند مکمل همديگر باشند.
وزير امور خارجه يونان اظهار داشت: موهبت نفت و گاز در اختيار ايران و موهبت کشتيراني در اختيار يونان قرار داده شده است.
وي تاکيد کرد: به لطف فعاليت هاي وزارت امور خارجه ايران و سفير يونان در ايران، خط هوايي بين دو کشور داير شده که وسيله ارتباطي خوبي است.
حل و فصل مسائل سوريه فقط راهکار سياسي دارد
وزير امور خارجه يونان در نشست خبري مشترک با همتاي ايراني اش تاکيد کرد: حل و فصل بحران سوريه و مهاجران اين کشور فقط از طريق راهکارهاي سياسي امکان پذير است.
نيکولاس گوتزياس گفت: روابط ايران و يونان از قديمي ترين روابط انساني با قدمتي هزاران ساله است و کشورهايي که چنين تاريخي ندارند نمي توانند آن را درک کنند.

 

وي افزود: روابط ما بشتر از مشکلات امروزي است و دو کشور مي توانند در رفع بسياري از مشکلات موثر باشند.
گوتزياس با استقبال از توافق نامه وين گفت: فرهيختگي خاصي در اين توافق نامه وجود دارد که راه را براي رفع مشکلات نشان مي دهد و هر يک از دو طرف آن را اجرا نکنند فرصت را از دست خواهند داد.
وي تاکيد کرد: ايران کشوري است که تعهداتش را انجام مي دهد و طرف هاي مقابل نيز بايد به تعهداتشان پايبند باشند.
وزير خارجه يونان همچنين با اشاره به نقش موثر ايران در مذاکرات سوريه در وين گفت: مسئله سوريه به چند علت براي ما اهميت دارد نخست آنکه ما با سوريه همبستگي هاي قديمي داريم ؛ سوريه کشوري با فرهنگي غني و داراي مذاهب و فرهنگ هاي مختلف است.
گوتزياس با ابراز تأسف از آوارگي مردم سوريه افزود: ميليون ها نفر از سوريه خارج مي شوند که اين مهاجرت ها سبب مشکلاتي براي کشور ما شده است و ما بهاي آن را پرداخت مي کنيم.
وي افزود: به همه شرکاي خودمان تاکيد کرده ايم که حاضريم براي پيشبرد روند سياسي در امور سوريه و برقراري صلح در اين کشور همکاري داشته باشيم زيرا نقش يونان به عنوان پل ميان اتحاديه اروپا و خاورميانه بسيار مهم است.
نيکولاس گوتزياس تصريح کرد: برخي شرکاي ما نمي توانند درک کنند که کشورهاي منطقه با چه مشکلاتي مواجهند اما ما به عنوان مرکز فرهنگي و عضو اتحاديه اروپا درک مي کنيم و خود را بخشي از ملت هاي منطقه مي دانيم.
وزير خارجه يونان افزود: براين اساس مي توانيم براي ادامه مذاکرات و صيانت از فرهنگ و تمدن همگاني ميانجي گري کنيم.
وي در بخش ديگري از سخنانش روابط ايران و يونان را براي ايجاد ثبات در منطقه بسيار مهم دانست و گفت: اين روابط در جوي خوبي قرار گرفته است که مي خواهيم رودي بزرگ شود.
 گوتزياس ابراز اميدواري کرد: که زمينه ها براي سفر نخست وزير يونان به تهران در آينده نزديک فراهم شود.

 

منبع: آریا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا