مشهد

ظهور پدیده “آجیل پُرنمک” در مشهد/ “نمک استاندارد آجیل” شاخص ندارد

آجیل

در روزهای پایانی سال  بازار آجیل شب عید گرم می‌شود اما در این میان عده‌ای سودجو هستند که از این موقعیت سوءاستفاده و با افزودن نمک اضافی کم‌فروشی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، همه ساله در روزهای پایانی سال  بازار آجیل شب عید گرم می‌شود و مردم بیشتری را در آجیل‌فروشی‌ها می‌بینیم اما در این میان عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب هستند که از این موقعیت سوءاستفاده می‌کنند و با افزودن نمک اضافی به آجیل، کم‌فروشی می‌کنند.

شاید توده‌ نمک‌هایی که روی دانه‌های پسته و بادام دیده می‌شود اندک باشند، اما وقتی در کنار چند کیلوگرم آجیل قرار بگیرد قسمتی از وزن محصول محسوب می‌شود و علاوه بر اینکه تخلف و مصداق گرانفروشی است این نمک اضافه برای سلامتی مصرف‌کنندگان نیز مضر است.  

اظهارنظر کارشناسی درباره میزان استاندارد نمک آجیل وجود ندارد

علی باخرد رئیس اداره نظارت و بازرسی صنعت و معدن خراسان‌رضوی در این‌باره می‌گوید: شاخص و اظهارنظر کارشناسی درباره میزان استاندارد نمک آجیل نداریم مبنی بر اینکه در هر کیلو آجیل چند گرم نمک قابل استفاده است و بیش از آن تخلف است.

وی می‌افزاید: باید یک کف استاندارد برای میزان نمک مشخص شود تا بتوانیم با مقدار بیش از آن براساس ماده ۵۹ برخورد شود‌.

رئیس اداره نظارت و بازرسی صنعت و معدن خراسان‌رضوی با بیان اینکه براساس ظاهر آجیل نمی‌توان در این باره اظهار نظر کرد، تصریح می‌کند: اگر چنین باشد قائم به فرد می‌شود به‌طوری که ممکن است نمک یک آجیل از نظر من زیاد باشد و از نظر بازرس دیگری اینچنین نباشد. 

باخرد ادامه می‌دهد: بنابراین در این زمینه شاخصی مورد نیاز است که توسط دانشگاه علوم پزشکی مشخص شود و برای سنجش نمک اضافه آجیل استفاده شود.

فروش آجیل پُرنمک

علیرضا ارزانی مغانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد با بیان اینکه بازرسان اتحادیه پیگیر این قضیه هستند، می‌گوید:  متاسفانه این اتفاق افتاده است و افراد سودجو در شب‌های عید با افزودن نمک اضافی به آجیل سبب غش در معامله می‌شوند که مصداق تقلب است. 

وی می‌افزاید: البته واحدهای صنفی معتبر این کار را انجام نمی‌دهند و این تخلف از جانب واحدهایی انجام می‌شود که شب عید، آجیل فروش می‌شوند. 

ارزانی خاطرنشان می‌کند: متاسفانه در نمایشگاه بهاره اقدام به فروش آجیل‌های پر نمک می‌شود و کسی نیز با آنها برخورد نمی‌کند در حالی که این کار نوعی بازی با سلامت مردم است. 

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد با بیان اینکه هرجا مورد تخلفی مشاهده کنیم به بهداشت و تعزیرات معرفی می‌کنیم، تصریح می‌کند: چندروز گذشته در جریان گشت ویژه نوروزی یک مورد را شناسایی کردیم و از صاحب واحدش که بار اولی بود که مرتکب تخلف شده بود تعهد محضری اخذ شد که اگر بار دوم این تخلف مشاهده شود از طریق دستگاه‌های مربوطه با او برخورد جدی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 18 =

دکمه بازگشت به بالا