روانشناسی

عاشق‌ها فحش می‌خورند

فیلم‌های دهه هفتاد خودمان را یادتان هست؟ ادبیات عاشقانه آن روزها پرشده بود از جملاتی مثل «دوستت دارم روانی» و «عاشقتم دیوونه». شاید این روزها چنین جملات عاشقانه‌ای عجیب و حتی خنده‌دار به نظر برسند اما محققان می‌گویند گرچه رابطه‌ای که پایه‌هایش روی توهین کردن به دیگری و از بین بردن عزت نفسش ساخته شده، نمی‌تواند به سرانجام خوشی برسد.

اما آن‌ها اعتراف می‌کنند که با توجه به بررسی‌هایشان حتی در این دوره و زمانه هم می‌توان با کمک چنین روشی هوادارانی را پیدا کرد.

آن‌ها می‌گویند برخلاف تصور کسانی که فکر می‌کنند توهین، تحقیر و جملات ناخوشایند در یک رابطه عاشقانه جایی ندارند، این جملات واقعاً می‌تواند معجزه کند و جرقه‌های عشق را روشن کند؛ اما پژوهشگران انكار نمي‌كنند كه تاثير اين شيوه جست و جوي عشق نمي‌تواند هميشگي باشد و اگر توهين‌ها از حدي بيشتر شود، دير يا زود چنين رابطه‌اي به نقطه پايان مي‌رسد.

  • چطور این اتفاق می‌افتد؟

توهین‌های خفیفی که آرام‌آرام می‌تواند اعتمادبه‌نفس فرد را از او بگیرد، به‌مرور از او فردی آسیب‌پذیر و بی‌پناه می‌سازد. اما پژوهشگران مي‌گويند هم زن‌ها و هم مردها ممکن است در آغاز آشنایی، از این ابزار برای جذاب‌تر به نظر رسیدن و بالا بردن جایگاه خودشان استفاده کنند. با توجه به بررسي‌هاي آنها وقتی شنونده با همین توهین‌های به‌ظاهر کوچک که گاهی حتی مرز شوخی و جدی میانشان مشخص نیست، از اعتمادبه‌نفس خالی می‌شود، گوینده چهره فردی جذاب و قدرتمند را به خود می‌گیرد.
توهین‌های خفیف و موقت که عزت‌نفس را پایین می‌آورد، اما در عين حال آن‌قدر فرد مقابل را در رابطه مسخ مي‌كند كه با سازگاری و موافقت بیشتری خواسته‌های توهین‌کننده را بپذیرد و در رابطه ماندگار شود. به‌عبارت‌دیگر، توهین‌های کوچک گاه‌وبیگاه ممکن است تمایل فرد آسیب‌دیده به حفظ رابطه و تلاش برای نگه ‌داشتن آن با سازگاری بیشتر را بالا ببرد.

  • غرغرو‌ها خریدار دارند؟

غرولند یکی دیگر از ابزارهای جلب‌توجه از طریق آزار است که کلیشه‌ها آن را بیشتر به زنان نسبت می‌دهند اما واقعیت این است که فقط زن‌ها از این ابزار استفاده نمی‌کنند. وقتی گوینده مدام از چیزی ایراد می‌گیرد و شنونده را متهم می‌کند، یک اتفاق ساده می‌افتد. شنونده تصور می‌کند بی‌ارزش است و به خاطر اشتباه‌های مکررش باید شرمنده و مدیون باشد. البته ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود و گوینده غرغرو برنده بازی نمی‌شود. گاهی آزارهای کلامی و ایرادگیری‌ها تا جایی پیش می‌رود كه شنونده شرمنده و آسیب‌دیده، عاصی می‌شود و گوینده شکنجه‌گر را ترک می‌کند.
با توجه به آنچه گفتیم، می‌توان نتیجه گرفت که برخی رفتارهای آزاردهنده و توهین‌آمیز، می‌توانند گاهی آتش عشق را روشن کنند؛ اما چرا هنوز این شیوه‌های جلب‌توجه روی آدم‌ها تأثیر می‌گذارند؟ شما هم ‌فکر می‌کنید پایین آوردن عزت‌نفس آدم‌ها می‌تواند احساساتشان را تحریک کند و آن‌ها را عاشق کند؟ وقتی یک آزارگر به شما توهین می‌کند، به او دل می‌بندید یا با گاردهای بسته از او فرار می‌کنید؟

  • توسری بزنید، عاشقتان می‌شود؟

محققان برای پاسخ دادن به این سؤال، تنها به ادعاهای گفته‌شده اعتماد نکردند. آن‌ها در یک بررسی، گروهی از زنان و مردان را مورد مشاهده قرار دادند و نتایج عجیبی را اثبات کردند. در این مطالعه زنانی که به‌طور موقت عزت‌نفسشان پایین آمده بود، آسان‌تر از زنانی که در معرض توهین قرار نگرفته بودند، عاشق شدند. از نظر پژوهشگران به دو دلیل این اتفاق روي داده است؛ اول اینکه شرکت‌کنندگانی که در جریان رابطه با یک آزارگر احساس کردند ناقص و پر عیب هستند، تقاضا‌ها و توقعات کمتری از فرد مقابلشان دارند. دوم اینکه، وقتی آدم‌ها عزت‌نفس پایینی دارند، نیازشان به پذیرفته شدن، محبت دیدن و موردتوجه قرار گرفتن پایین می‌آید. در واقع وقتی عزت‌نفس آدم‌ها پایین است، تصور می‌کنند که ارزش دوست داشته شدن ندارند و در مقابل فردی را که عاشقش شده‌اند، بیش‌ازاندازه توانا و جذاب می‌بینند. آن‌ها چون خودشان را دوست‌داشتنی و لایق عشق نمی‌بینند، توقعات بسیار کمی از طرف مقابلشان دارند و انتظارات پایینی از او دارند که به بقای رابطه کمک می‌کند.
پژوهش دیگری رابطه بین عزت‌نفس و تلاش فرد برای برآورده کردن خواسته‌های طرف مقابلش را بررسی کرده است. نتیجه این بود که آدم‌های با عزت‌نفس پایین، بیشتر در خدمت شریک زندگی‌شان هستند،‌با او موافقت می‌کنند و خواسته‌هایش را برآورده می‌کنند. با توجه به این بررسی‌ها، می‌توان گفت کسانی که خودشان را باور ندارند، راحت‌تر با دیگران کنار می‌آیند و به‌عبارت‌دیگر، به هر سازی می‌رقصند.

  • این هشدارها را جدی بگیرید

اول اینکه، استفاده از چنین تكنيكي می‌تواند بی‌آنکه خودتان بدانید،‌نشانه پایین بودن خودباوری شما و ضعیف بودنتان باشد و ممکن است رابطه‌ای که روی این پایه‌ها ساخته می‌شود، دوام چندانی نداشته باشد؛ زيرا با از بین رفتن خودباوری فرد دوم، هر دو طرف رابطه احساس بدبختی و ناتوانی می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، شاید چنین تاکتیکی بتواند به آغاز شدن رابطه کمک کند اما خدمتی به تداومش نمی‌کند.
دوم اینکه، یادتان نرود که حتی اگر این تاکتیک مؤثر واقع شود و کسی را عاشقتان کند، نمی‌تواند به شما خیری برساند. شاید تصور کنید که شما تنها فرد مقابلتان را تحقیر می‌کنید، اما با این توهین‌ها خودتان هم هر روز بیشتر از قبل تحقیر می‌شوید و عزت‌نفستان پایین می‌آید.
سوم اینکه، گفتیم که این‌ یک راهکار موقت است و در درازمدت می‌تواند کوله‌باری از روابط شکست‌خورده را روی دوش شما بیندازد. باور کنید صبر و تحمل آدم‌ها ابدی نیست و همین توهین‌های کوچکی که فکر می‌کنید عصای دستتان در حفظ رابطه هستند، در درازمدت، همسرتان را از شما دور می‌کنند و زمینه را برای دوباره تنها شدنتان فراهم می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 16 =

دکمه بازگشت به بالا