گوناگون

عسل‌هایی که تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارند

اخبار,اخباراقتصادی , قیمت  عسل

متوسط قیمت عسل با کیفیت در سطح بازاربین کیلویی 40 الی 50 هزارتومان که بعضا در شهر خبرهایی از فروش عسل مرغوب و درجه یک به قیمت کیلویی 120 هزارتومان نیز به گوش می رسد که این امر اجحاف در حق مصرف کننده است.

کشورمان در حال حاضر با تولید 78 هزارتن عسل هشتمین تولید کننده این محصول در جهان شناخته شده و علاوه بر ین یکی از مرغوب ترین عسل‌های دنیا از آن کشور است، که متاسفانه در سال جاری به سبب کاهش میزان برداشت این رتبه به 12 رسیده است.
  این در حالی است که بعد از کشور چین، کشور ما 6.5 میلیون کندو دارد و طبق اصول برداشت عسل باید بطور متوسط سالانه 13 کیلوگرم از هر کندو برداشت داشته باشیم، اما این رقم به سبب خسکسالی‌های اخیر،ریزگردها، شرایط ناپایدار، بیماری و آفت زنبورستان‌ها و عدم اختصاص بودجه به زنبورداران متوسط میزان برداشت در ده سال اخیر بین 3 الی 5 کیلوگرم است.

گرچه نباید فراموش کرد که همواره دولت در برنامه توسعه چهارم، پنجم و ششم به صنعت زنبورداری هیچ گونه توجهی نداشته و این موضوع در حالیست که صنعت زنبور عسل در راستای اقتصاد مقاومتی با پتانسیل یک میلیون شغل سبز خواهان جایگاهی برای خود در برنامه ششم توسعه است.

گفتنی است که حذف استانداردهای اجباری به تشویقی موجب شرایط نابه سامان رشد فرصت طلبان در این میان شده به گونه ای که با سواستفاده بیش از حد خود اقدام به وجود شبه عسل هایی در بازار داشته‌اند از سویی این امر موجب شد که زنبورداران زحمتکش با وجود سختی های تولید، نتوانند عسل خود را به بازار عرضه کنند.

شایان ذکر است که مدیران صنعت زنبورداری در راستای حمایت از زنبورداران و اطمینان خاطر مردم در هفته گذشته اولین فروشگاه تعاونی عسل در تهران را افتتاح کردند و همواره این فروشگاه ها در استان های قم، البرز، خراسان و قزوین دایر هستند.

بنابر این گزارش؛ هدف از ایجاد و راه اندازی این فروشگاه ها عرضه عسل با کیفیت و به دور از قیمت های نجومی به مصرف کنندگان است زیرامتوسط قیمت عسل با کیفیت در سطح بازاربین کیلویی 40 الی 50 هزارتومان که بعضا در شهر خبرهایی از فروش عسل مرغوب و درجه یک به قیمت کیلویی 120 هزارتومان نیز به گوش می رسد که می توان گفت این امر اجحاف در حق مصرف کننده است در حالیکه تنظیم بازار از سوی دولت در این میان می تواند تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت موجود داشته باشد.

عفت رئیسی سرحدی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشوردر این خصوص اظهار داشت: در واقع بروز عوامل و مشکلاتی همچون خشکسالی های اخیر، ریزگردها وبیماری و آفت زنبورستان ها موجب کاهش میزان برداشت عسل در 10 سال اخیر شده به گونه ای که در سال جاری تنها سه استان مازندران، گیلان وگلستان توانستند از هر کندو به طورمتوسط بین 10 الی 15 کیلو برداشت داشته باشند.و از سویی برداشت عسل سایر زنبورداران در استان های مختلف نیز جوابگوی هزینه هایشان نبوده است.

وی در خصوص عسل طبیعی گفت: عسل طبیعی چیزی جز شهد گل نیست وبه همین خاطر مردم نباید عسل با موم استفاده کنند زیرا موم منشا و مرکز تجمع سموم و آفت کش هایی که در آن رسوخ می کنند .

رئیسی در ادامه خاطر نشان کرد: از مهمترین چالش صنعت زنبورداری نداشتن ردیف بودجه برای زنبورداران و وجود شبه عسل در بازار به سبب حذف استانداردهای اجباری و تغییر ان به تشویقی است که در این راستا از سازمان غذا و دارو واستاندارد خواستار شناسنامه دار شدن و استانداردهای اجباری عسل هستیم تا حداقل سلامتی محصول تضمین شود.

وی بیان کرد: در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته با وجود کاهش هزینه های تولیدو افزایش برداشت امتیازات خاصی اعم از سوبسید و یارانه برای زنبورداران در نظر می گیرند زیرا صنعت زنبور عسل تنها صنعتی است که در حفظ اکوسیستم ها، افزایش بهره وری و ازبین نرفتن گونه های گیاهی تاثیر بسزایی دارد.

هرچند که از 10سال اخیر زنبورداران کشور از کاهش برداشت عسل در کشور رنج می برند اما در این میان برخی فرصت طلبان با عرضه شبه عسل در بازاربه مشکلات این قشر زحمتکش دامن زدند که خوشبختانه اتحادیه زنبورداران ایران با ایجاد فروشگاه عرضه عسل توانسته است علاوه بر حمایت از زنبورداران با ارائه عسل با کیفیت به دور از قیمت های نجومی به مصرف کنندگان خدمت کند.  باشگاه خبر نگاران 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =

دکمه بازگشت به بالا