مشهد

عوارض قطع بدون مجوز درختان مشهد

index (2)

اینکه فضای سبز یکی از ملزومات اصلی شهرها محسوب می‌شود و نبود و یا کمبود آن مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد موضوعی کاملا بدیهی است و همه ما به آن کاملا واقف هستیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، شهروندان عوارض شهری را پرداخت می‌کنند تا بتوانند از امکانات شهری بیشتر استفاده کنند و از طرفی مدیران شهری نیز این عوارض پرداختی شهروندان را برای افزایش امکانات عادلانه شهری هزینه می‌کنند.
یکی از امکانات شهری که به حق در شهر مشهد به آن توجه ویژه‌ای شده فضای سبز است به گونه‌ای که در این شهر زیارتی بالغ بر 3200 هکتار فضای سبز در قالب بوستان‌های منطقه‌ای بزرگ، محلی و خطی وجود دارد.
اما گاهی اوقات زمان‌هایی که برخی شهروندان بدون توجه به اینکه برای احداث این فضای سبز هزینه‌های فراوانی شده اقدام به تخریب فضای سبز و یا قطع درختان در زمان ساخت و ساز می‌کنند که این مشکل هزینه‌های دوباره کاری را افزایش می‌دهد و از طرفی شهرداری به عنوان نهاد اصلی اداره شهر موظف به صیانت از فضای سبز شهری، باغ‌ها و درختان است.
این مساله موجب شده به منظور رسیدگی، حفظ و گسترش فضای سبز، قطع و انتقال درختان، وضعیت پوشش گیاهی در محدوده قانونی و حریم شهر جهت اجرای قانون، کمیسیون ماده 7 متشکل از معاون خدمات و محیط زیست شهری، عضو شورای اسلامی شهر و مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تشکیل شود.
ثبت تقاضای قطع و هرس درختان از طریق پرتال اینترنتی در مشهد
در این خصوص معاون فنی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد می‌گوید: رسیدگی به درخواست‌های متقاضیان قطع درخت اعم از شهروندان، ادارات دولتی و بخش خصوصی در خصوص درختان معارض اجرای عملیات ساختمانی، ورودی پارکینگ، درختان خشک و خطری و درختان معارض اجرای طرح‌های عمرانی و پروژه‌ها و نیز بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص نحوه اعمال قانون در موارد از بین بردن و قطع بی‌رویه درختان واقع در معابر، اراضی مشجر و باغات خصوصی و دولتی که توسط افراد و یا هر ارگانی صورت پذیرفته باشد، از جمله وظایف کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز می‌باشد.
سید محمدهادی برهانی ادامه می‌دهد: پس از ثبت تقاضا از طریق سایت سازمان پارک‌ها و فضای سبز به آدرسwww.parks.mashhad.ir بدون نیاز به مراجعه حضوری، کارشناسان از محل بازدید و پس از بررسی موقعیت درختان در صورت لزوم با تعیین عوارض متعلقه طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد، رای کمیسیون به شهروندان و مناطق شهرداری مربوطه ابلاغ می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: پس از پرداخت عوارض تعیین شده مجوزهای قانونی لازم صادر می‌شود.
معاون فنی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد می‌افزاید: جهت حذف درختان معارض اجرای طرح‌های عمرانی و پروژه‌های شهرداری از قبیل احداث بزرگراه‌ها، تعریض و آسفالت خیابان‌ها، قطارشهری و… پس از بررسی وضعیت درختان در تطابق با طرح‌های مصوب اجرایی و بررسی‌های فنی و کارشناسی در خصوص حفظ درختان، موضوع در کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز مطرح می‌شود.
برهانی می‌گوید: در برخی موارد رأی کمیسیون منجر به اصلاح و تغییر طرح در راستای حفظ درختان شده و در موارد اجتناب‌ناپذیر مجوز جمع‌آوری درختان معارض حتی الامکان به شکل انتقال صادر می‌شود.
وی به عوارض قطع درخت با مجوز یا بدون مجوز اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد عوارض قطع هر اصله درخت با مجوز شهرداری که اندازه محیط بن (قطر) آن بین 15 تا 50 سانتیمتر باشد، 158 هزار و 500 تومان می‌باشد که در صورتی که شهروند این درخت را بدون مجوز شهرداری قطع کند این رقم به 528 هزار تومان می‌رسد.
معاون فنی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد تصریح می‌کند: همچنین عوارض هر اصله درخت که محیط بن (قطر) آن بین 50 تا 100 سانتیمتر باشد در صورتی که با مجوز شهرداری قطع شود به ازای هر سانتیمتر مازاد بر 50 مبلغ حدود 50 هزار تومان همراه با 158 هزار و 500 تومان است.
به گفته وی در صورتی که این نوع از درختان بدون مجوز شهرداری قطع شود شهروند باید به ازای هر سانتیمتر مازاد بر 50 سانتیمتر 13 هزار و 200 تومان به همراه یک میلیون و 56 هزار تومان به شهرداری پرداخت کنند.
برهانی ادامه می‌دهد: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد عوارض قطع هر اصله درخت با مجوز شهرداری که قطر آن از 100 سانتیمتر بیشتر باشد 950 هزار و 500 تومان است که در صورت اضافه شدن هر سانتیمتر بر این یک متر رقمی معادل 50 هزار تومان افزوده می‌شود.
معاون فنی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد می‌گوید: اما اگر این درخت بدون مجوز شهرداری قطع شود شهروند باید به ازای هر سانتیمتر مازاد بر یک متر 26 هزار و 400 تومان به همراه 9 میلیون و 504 هزار تومان پرداخت کند.
وی تصریح می‌کند: البته براساس مصوبه شورای اسلامی شهر به این ارقام در سال جاری 20 درصد افزوده شده است.
برهانی درختان را سرمایه‌های زنده شهری دانست و گفت: مصالح و نخاله‌های ساختمانی را پای درختان نریزیم و به هنگام طراحی ساختمان و تعبیه درب پارکینگ، درختان را مد نظر قرار دهیم.
گفتنی است؛ عوارض قطع درختان در قالب جدول به شرح زیر ارائه می‌شود.

فرزانه نثاری
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 9 =

دکمه بازگشت به بالا