مشهد

“فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت” مراجعان اصلی کاریابی‌ها هستند‌

ناصر موقر مقدم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، آمارها نشان از این دارد که حدود ۳۰ درصد از افرادی که به کار گمارده می‌شوند، توسط کاریابی‌ها برای آنها شغل جست‌وجو  شده؛ در واقع کاریابی‌ها واسطه شده و برای جوانان فارغ‌التحصیل، اصطلاحاً کار پیدا کرده‌اند؛ با توجه به اهمیت مسئله اشتغال، این مؤسسات نیز اهمیت بسیاری پیدا می‌کنند.

ناصر موقر مقدم به عنوان دبیر انجمن کاریابی‌های خراسان رضوی با حضور در تحریریه خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی، گفت‌وگویی با خبرنگار این خبرگزاری داشت. در این گفت‌وگو در مورد نقش و جایگاه کاریابی‌ها و همچنین وظایفی که این نهادها برعهده دارند صحبت شده و در مورد مشکلات و کمبودها نیز مطالبی عنوان شده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید؛

تسنیم: کاریابی‌ها دقیقاً چه وظیفه‌ای را برعهده دارند؟ شاید براساس لفظی که برای این نهادها انتخاب شده مقداری عملکرد و وظیفه آنها نیز مشخص باشد؛ اما آیا دقیقا همین وظیفه را انجام می‌دهید؟

موقر مقدم: واگذاری بخش اشتغال از بدنه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به بخش خصوصی سال ۷۸ رخ داد و از سال ۷۹ این مؤسسات وارد عرصه شدند؛ در واقع وظیفه کاریابی وزارت کار را برعهده گرفتند؛ سابق بر این وزارت کار، یک دایره کاریابی داشت که وظیفه آن رصد فرصت‌های شغلی، ثبت‌نام جویندگان کار و اتصال این دو حلقه به هم بود و علاوه بر این، آمارها را در اختیار بخش‌های دیگر نیز قرار می‌داد تا بتوانند براساس آنها برنامه‌ریزی داشته باشند.

وظیفه اصلی دفاتر کاریابی هم همین موضوع بوده؛ اما آنچه که سبب شد این دفاتر مهجور واقع شوند و نتوانند آن گونه که باید در حوزه‌های وظایف تعریف شده خود فعالیت داشته باشند، دو رویکرد و نگاه بود. مسئله نخست اینکه وظیفه این دفاتر اشغال‌زایی و کارآفرینی نیست بلکه به کارگماری است و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز در این زمینه وظیفه‌ای برعهده ندارد اما در این میان، تقصیر به گردن دفاتر کاریابی می‌افتد.

همچنین هر کدام از بخش‌هایی که اشتغال به واسطه آنها انجام می‌شود مثلاً کارخانجات و یا ارگان‌های دولتی خود آزمون برگزار می‌کنند و یا فراخوان‌هایی را در نظر می‌گیرند و یا اینکه کارجویان به آشنایان و افراد اطراف خود مراجعه می‌کنند؛ در بیانی عامیانه باید گفت کسانی به کاریابی‌ها مراجعه می‌کنند که خودشان هیچ نوع امکانی برای پیدا کردن شغل ندارند؛ با این تفاسیر باید گفت که تنها بخش کوچکی از اشتغال در اختیار کاریابی‌ها قرار می‌گیرد. 

تسنیم: بهرحال شما نیز در این حوزه فعال هستید و مردم به این نام شما را می‌شناسند؛ آماری از عملکرد خود دارید؟

موقرمقدم: طبق آماری که سال گذشتنه مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داده بود؛ ۲۱ درصد از به کارگماردگان تمام کشور در اختیار مؤسسات کاریابی هستند؛ حال اینکه خواسته ما در تمام این سال‌ها این بوده که اشتغال باید از یک مسیر انجام شود و دفاتر کاریابی که فرد را پشتیبانی کرده و به آنها مشاوره می‌دهند در واقع بهترین گزینه در این زمینه به حساب می‌آیند.

سال‌های گذشته تسهیلاتی از طرف دولت به کارفرماها اعطا شده که بخش کمی از کارآفرینان از آن استفاده می‌کردند و علت آن هم این بود که افراد از آن اطلاع نداشتند؛ در سال‌ گذشته که این مسیر از طریق کاریابی‌ها انجام داده شد؛ تنها در خراسان رضوی ۱۷ هزار نفر از طریق کاریابی‌ها به کار گمارده شدند.

سال‌ها است که ما سامانه کشوری داریم و اگر فردی در آن ثبت‌نام کند براساس اطلاعات وی برایش برنامه‌ریزی می‌شود؛ اما با توجه به اینکه روند اشتغال از مبادی غیررسمی است در نتیجه آماری وجود نداشته و برنامه‌ریزی دقیقی هم نمی‌توان انجام داد. 

تسنیم: چه تعداد اشتغال در خود مؤسسات کاریابی در خراسان رضوی به وجود آمده است؟

موقر مقدم: ۷۰ مؤسسه کاریابی در خراسان رضوی داریم که در این تعداد، حدود ۲۵۰ اشتغال برای افراد با تحصیلات لیسانس به بالا به وجود آمده است.

تسنیم: عنوان کردید که ۱۷ هزار نفر را به کار گماردید؛ چند نفر به شما مراجعه کرده بودند که این تعداد به کار گمارده شده‌اند؟ 

موقر مقدم: مراکز کاریابی در طول سه ماهه ابتدایی مراجعه فرد می‌توانند ۳۰ درصد مراجعه کنندگان را به کار بگمارند؛ بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از گردونه مؤسسات کاریابی خارج می‌شوند، ۲۰ درصد نیز شرایط ویژه‌ای دارند که با بازار کار تطبیق ندارند؛ به عنوان مثال بانوان بیشتر دوست دارند که شغل داخل شهر در زمانی مشابه با وقت اداری مشغول به کار شوند که چنین وضعیتی در بخش خصوصی وجود ندارد و یا اینکه رشته تخصصی افراد با جنسیت آنها تطابقی ندارد و به همین علت نمی‌توانند کار پیدا کنند.

۴۸ هزار و ۷۸۵ نفر در سال ۹۵ در مراکز کاریابی خراسان رضوی ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۷ هزار و ۱۲۳ نفر به کار گمارده شده‌اند؛ البته باید در نظر داشت که این آمار رسمی است؛ ما آمار غیررسمی هم داریم که آنها افرادی هستند که شاغل شده‌اند اما پیش از یک سال از آغاز به کار، محل کار خود را ترک کرده‌اند.

تسنیم: علت این میزان پایین به کارگماری چیست؟

موقر مقدم: بخشی از این دلایل را به آن اشاره کردم اما این مسئله علل دیگری هم دارد؛ به عنوان مثال در سال ۹۵ در شهر مشهد تعداد مؤسسات کاریابی ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد و این مسئله سبب می‌شود که در برخی از مؤسسات جدیدالتأسیس آمارها به درستی محاسبه نشود.رکود اقتصادی نیز در این مسئله نقش دارد؛ به عنوان مثال در سال ۸۸ حدود ۹۲ هزار و ۱۵۰ نفر در مؤسسات کاریابی‌ خراسان رضوی ثبت نام کرده بودند که از این تعداد بیش از ۴۱ هزار نفر به کار گمارده شده‌اند.

تسنیم: بیشترین افرادی که برای کار به مؤسسات مراجعه می‌کنند در چه بخش‌هایی متقاضی هستند؟

موقرمقدم: بیشتر نیاز ما در بازار کار خراسان رضوی حوزه کارگری و خدماتی است و بیشترین ثبت نام کنندگان ما در کاریابی‌ها، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بدون مهارت هستند.منظور از بدون مهارت این است که فرد به صورت عملی کاری نمی‌تواند انجام دهد اما از یکی از دانشگاه‌ها تحصیلات آکادمیک دارد.

تسنیم: مهم‌ترین معضلی که در حال حاضر موسسات کاریابی با آن مواجه هستند چیست و چه تمهیدی باید برای آن اندیشیده شود؟

موقرمقدم: تبیین نشدن جایگاه این مؤسسات در جامعه؛ یعنی مجوزی به فرد داده شده اما کارکردهای آنها به بخش‌های مختلف جامعه تبیین نشده؛ همه توقع دارند خود کاریابی‌ها این کار را انجام دهند اما این کار دولت است؛ هم اکنون عمل کاریابی به راحتی از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های گروهی انجام می‌شود اما اصل کار یک مؤسسه کاریابی مشاوره شغلی به کارگر و کارفرما است؛ به عنوان مثال در نظر بگیرید که یک فرد می‌تواند با توجه به ویژگی‌های شخصیتی خود بعد از گرفتن دیپلم با یک دوره مهارتی و تخصصی وار بازار کار شود و بعد به علت برخی از مشاوره‌های اشتباه این فرد به سمت پزشکی رانده می‌شود و ممکن است چندین سال از زندگی عقب بماند.

تسنیم: تصمیم دولت برای واگذاری بیمه بیکاری به موسسات کاریابی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

موقرمقدم: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باید خدماتِ غیرحاکمیتی خود را به بخش خصوصی واگذار کند و از سال‌های قبل باید این کار یعنی انجام اقدامات مربوط به بیمه بیکاری به مؤسسات کاریابی واگذار می‌شد و علاوه بر این دادخواست‌ها، بازرسی کار، طبقه‌بندی شغلی و سایر مواردی از این دست نیز باید به دست کاریابی‌ها سپرده شود.

دولت هنوز در برابر واگذاری امور خود به بخش خصوصی مقاومت می‌کند و این در حالی است که اصل ۴۴ قانون اساسی به این امر توجه بسیار زیادی داشته و باید از سال‌های قبل این اقدام صورت می‌گرفته و در حوزه امور مربوط به وزارت کار از مشاوره گرفته تا سایر موارد هیچ جا به اندازه کاریابی‌ها نمی‌توانند ااقدامات را به صورت مناسب ساماندهی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + سه =

دکمه بازگشت به بالا