فرهنگ و هنر

فجر ۳۵ دیدنی است؛ غایبان بزرگ، حاضران شاخص

 

 

اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبارجدید

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر امسال در حالی آغاز خواهد شد که فیلم های به نمایش در نیامده تا پایان بهمن ۹۵ می توانند درخواست شرکت در این رویداد مهم سینمایی را بدهند.

بانی فیلم، سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر امسال در حالی آغاز خواهد شد که فیلم های به نمایش در نیامده تا پایان بهمن ۹۵ می توانند درخواست شرکت در این رویداد مهم سینمایی را بدهند. امسال این جشنواره در چهار بخش چشم انداز سینمای ایران، مسابقه سینمای ایران، فیلم برگزیده تماشاگران و سینما حقیقت برگزار خواهد شد. این در حالی است که بر خلاف سال گذشته، چند چهره سرشناس سینمای ایران فیلمی در جشنواره ندارند و البته از آنسو، فیلمسازان شناخته شده دیگری یا فیلمشان را آماده حضور در این رویداد می کنند و یا در تلاش برای تحقق این مهم هستند.

 

از سوی دیگر، روز گذشته اعلام شد که لیست نهایی و قطعی فیلم های حاضر در این دوره از جشنواره تا ۱۷ دی اعلام خواهد شد. با این وصف این شبهه ایجاد می شود که وقتی اواخر آبان از سوی ستاد خبری جشنواره فیلم فجر اعلام شد آخرین مهلت حضور آثار در جشنواره اول آذر ماه است و تمدید هم نخواهد شد، چطور همچنان سازندگان برخی فیلم ها که در مرحله فیلمبرداری و حتی پیش تولید قرار دارند، مدعی پر کردن فرم جشنواره و متقاضی حضور در آن هستند. در چنین شرایطی، مشخص نیست هیات انتخاب در واقع مشغول تماشای چه چیزی هستند! در هر حال محور اصلی مطلب حاضر، فرض بر رسیدن آثار سینماگران شاخص حتی در آخرین لحظات برای گرم کردن تنور جشنواره و نیز مروری بر چهره های غایبی است که جای خالی شان امسال حسابی به چشم می آید.

 

 چهره های شاخص امسال 

مسعود کیمیایی با «قاتل اهلی» می تواند یکی از جذاب ترین فیلمسازان حاضر در فجر ۳۵ باشد. هر چند این فیلم مرحله فیلمبرداری را سپری کرده، ولی توقف آن در مرحله تدوین به دلیل اختلاف میان کارگردان و تهیه کننده، احتمال غیبت آنرا در جشنواره تقویت می کند. به ویژه آنکه کیمیایی مدعی است همچنان بخشهایی از فیلم باید جلوی دوربین برود. بخشهایی که شنیده می شود اغلب مربوط به بازی پولاد کیمیایی هستند.

 

پوران درخشنده هم که در روندی مدیریت شده، به سرعت فیلمبرداری فیلم جدیدش «زیر سقف دودی» را به پایان رسانده، درحال انجام مراحل فنی فیلمش برای رساندن آن به جشنواره است.

 

تهمینه میلانی نیز جدیدترین فیلمش، «ملی و راه های نرفته اش» را در آخرین مراحل فنی دارد و قطعاً آنرا به فجر خواهد رساند.

 

کیانوش عیاری که فیلم قبلی اش «خانه پدری» با بدشانسی از بخش رقابتی فجر ۳۲ باز ماند و بعدها حتی نتوانست اجازه اکران عمومی هم بگیرد، امسال «کاناپه» را در آخرین روزهای تصویر برداری و انجام همزمان مراحل فنی دارد که بی تردید، جزو امیدهای فجر امسال خواهد بود. حمید نعمت ا… نیز به عنوان سینماگری که هر فیلمش بدل به یک اتفاق شده است، در حالی که اخیراً همچنان پشت دوربین فیلم «شعله ور» است، فیلم «رگ خواب» را با بازی لیلا حاتمی به دبیرخانه فجر ارائه داده است.

 

مهران مدیری چهره محبوب این روزهای تلویزیون که در نخستین تجربه کارگردانی اش در سینما فیلم «ساعت ۵ عصر» را جلوی دوربین دارد، در تلاش است تا فیلمش را به فجر برساند. جالب اینجاست که یکی از مهمترین رقبای ساخته مدیری در صورت رسیدن «ساعت ۵ عصر» و پذیرفته شدن فیلم پیمان قاسم خانی، «خوب، بد، جلف» خواهد بود. فیلمی که گویا سازندگانش از اکران زمستانی آن منصرف شده و برای تصاحب سیمرغ های احتمالی، دندان تیز کرده اند.

 

مهدی کرم پور هم امسال با «سوفی و دیوانه» شانس خود را بعد از گذشت پنج سال در فجر امتحان خواهد کرد. او آخرین بار در سال ۹۰ با فیلم پرحاشیه «پل چوبی» در این رویداد معتبر سینمای حاضر بود. سعید سهیلی هم با «گشت ۲» به عنوان ادامه «گشت ارشاد»، کنجکاوی های زیادی برای تماشا برانگیخته است.

 

مازیار میری با «سارا و آیدا» و همایون اسعدیان با «یک روز بخصوص» دیگر امید داران حضور در بخش رقابتی جشنواره فجر امسال هستند. مسعود جعفری جوزانی را هم نباید فراموش کرد که «پشت دیوار سکوت» را با امین تارخ، پرویز پورحسینی، مهدی پاکدل و سحر جعفری جوزانی در مرلحه فیلمبرداری دارد و ممکن است آنرا به دبیرخانه فجر هم ارائه دهد.

 

علیرضا داودنژاد که به نظر برخی از «مرهم» در سال ۸۹ به این ور، فیلم مهمی نساخته، امسال با «فراری» به فجر می آید.

 

از «خرگیوش» مانی باغبانی، «بدون تاریخ، بدون امضا» وحید جلیلوند،‌ »ماجرای نیمروز» (محمد حسین مهدویان)،‌ »ماجان» (رحمان سیفی آزاد)،‌ »سد معبر» محسن قرایی هم نباید در این میان غافل شد.

 

 چهره های غایب 

ابراهیم حاتمی کیا، کیومرث پوراحمد، کمال تبریزی، فرزاد موتمن، مسعود ده نمکی، مانی حقیقی و بهنام بهزادی از جمله فیلمسازان سرشناسی هستند که پارسال در جشنواره فجر حضور داشتند، اما امسال فیلمی در این رویداد ندارند. سعید روستایی شگفتی ساز جشنواره پارسال دیگر غایب بزرگ امسال در مقام کارگردان است؛ البته او امسال با فیلم «سد معبر» به عنوان فیلمنامه نویس به فجر خواهد آمد.

 

داریوش مهرجویی که مدتهاست «مونا» را در پیش تولید دارد، بهمن فرمان آرا که مشغول پیش تولید «دل دیوانه» است،‌ علیرضا رئیسیان که «مردی بدون سایه» را در سکوت خبری به عنوان پروژه جدیدش در دست دارد، رسول صدرعاملی که «سونامی» را بی سر و صدا جلوی دوربین دارد و شاید حتی بتواند آنرا آماده حضور در فجر کند، فریدون جیرانی که «خفگی» را در وضع مبهمی به عنوان فیلم جدیدش معرفی کرده، بهروز افخمی که در حال حاضر فیلم جدیدش را در پیش تولید دارد، سیروس الوند که نتوانست مقدمات ساخت «آنجا همان ساعت» را امسال فراهم کند، احمدرضا درویش، کامبوزیا پرتوی، رخشان بنی اعتماد، یدا… صمدی، رضا میرکریمی، رضا عطاران، پرویز شهبازی، محمدمهدی عسگرپور، ابوالحسن داودی و… که فیلمی در دست ساخت ندارند، ناصر تقوایی، مهدی فخیم زاده و بهرام بیضایی که مدتهاست فیلم نساخته اند و… را هم باید جزو غایبان بنام فجر امسال قرار داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا